پیگیری برای ملغی شدن لایحه اخذ مالیات از مسافر خروجی

به گزارش فناوری فرهنگی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی ماده ۳۳ لایحه مالیات بر ارزش افزوده را تصویب کردند. بر این اساس سازمان امور مالیاتی مکلف است بابت خروج هر مسافر ایرانی به جز موارد تبصره (۱) این ماده از مرزهای هوایی، دریایی و زمینی وجوهی را به عنوان مالیات از مسافران دریافت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

تبصره ۱ که براساس این مصوبه از آنها مالیات گرفته نمی‌شود شامل موارد زیر است: دارندگان گذرنامه‌های سیاسی و خدمت، خدمه وسایل نقلیه عمومی زمینی و دریایی و خطوط پروازی، دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور (دارندگان اجازه خروج دانشجویی)، بیمارانی که با مجوز شورای پزشکی جهت درمان به خارج از کشور اعزام می‌شوند، دارندگان پروانه گذر مرزی و مرزنشینان، جانبازان انقلاب اسلامی که برای معالجه به کشورهای دیگر اعزام می‌شوند، زائران ایرانی که در ایام اربعین حسینی (ع) به مقصد عراق از کشور خارج می‌شوند و ایرانیان مقیم خارج از کشور که دارای کارنامه شغلی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند.

در این باره جبار کوچکی نژاد نماینده مجلس و رئیس فراکسیون گردشگری به خبرنگار مهر گفت: من با این موضوع مخالفت کردم چون زمانی که عوارض از مسافر دریافت می‌شود دیگر نیازی به گرفتن مالیات نیست. اما سازمان مالیاتی می‌گفت که این حوزه خدماتی است و هر حوزه خدماتی نیز مالیات به آن تعلق می‌گیرد. همچنین در این مصوبه زائران معاف از پرداخت مالیات هستند ولی در غیر این صورت مسافران باید مالیات را بپردازند.

وی با بیان اینکه میزان مالیات در قوانین بودجه سنواتی پیش‌بینی می‌شود گفت: هنوز مبلغ مالیات برای مسافران مشخص نشده است این موضوع به بررسی بیشتر نیاز دارد. این مصوبه موارد مختلفی داشته است که یکی از آنها گرفتن مالیات از مسافر بوده است. ما به دنبال آن هستیم تا این لایحه را ملغی کنیم.

حرمت الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز به خبرنگار مهر گفت: من با اینکه بارها این مصوبه را خواندم ولی متوجه نشدم که دقیقاً چه نوع مصوبه‌ای تصویب شده وقتی که اکنون از هر مسافر عوارض خروج گرفته می‌شود گرفتن مالیات به چه منظور است؟ معمولاً اگر مصوبه‌ای را به مجلس می‌برند باید با اهل فن و دست اندرکاران آن حوزه مشورتی انجام شود در ان باره چه مشورتی شد؟ وقتی بخش خصوصی و بخش دولتی از این موضوع خبر ندارند و یک باره چنین چیزی تصویب می‌شود باید چه کار کرد؟ گویا همه تلاش می‌کنند تا صنعت گردشگری ورشکست شود.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد