چرا ارائه اینترنت رایگان ادامه‌دار نشد؟

به گزارش فناوری فرهنگی، شیوع کرونا در کشور، افراد را به قرنطینه اختیاری در خانه تشویق کرده است و محمدجواد آذری جهرمی با درخواست مردم برای ارائه اینترنت رایگان موافقت کرد و از تخصیص ۱۰۰ گیگابایت اینترنت رایگان ثابت خبر داد که این حجم اینترنت تا روزهای ابتدایی فروردین هم تمدید شد، اما پس از آن دیگر از اینترنت رایگان خبری نشد که مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت علت این موضوع را توضیح داد.

در این راستا به نقل از شرکت ارتباطات زیرساخت، حمید فتاحی از سرویس‌دهی رایگان دو وب‌سایت مربوط به مناجات هیئت‌های مذهبی در شب های قدر خبر داد و با اشاره به موضوع مناسک دینی و فضای مجازی و سخنان مقام معظم رهبری درباره مناجات مردم در ماه رمضان، گفت: رهبری اخیرا بر ضرورت حفظ مناجات رمضانیه به صورت خانگی و از طریق فضای مجازی تاکید کرده‌اند. خانواده‌ها در این روزها ناچار به خانه‌نشینی شده‌اند و عملا جمع مذهبی و مناجات در ماه مبارک رمضان مانند سابق قابل برگزاری نیست. در همین راستا وزارت ارتباطات تلاش خود را برای برقراری ارتباط مردم با هیئت‌های مذهبی در روزهای شیوع ویروس کرونا متمرکز کرد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه دو سامانه ایجادشده تنها مختص شب‌های قدر نیست، اظهار کرد: وزارت ارتباطات پیش از ماه رمضان دو فضا را برای مخاطبان و علاقمندان هیئت‌های مذهبی و مناجات ایجاد کرد. در ابتدا وب‌سایت www.mahafel.live ایجاد شد که امکان پخش مستقیم هیات‌ها، با همکاری وزارت ارتباطات و بخش خصوصی فراهم شد. پس از مدتی وب‌سایت هیات آنلاین هم به بهره‌برداری رسید که به همین شیوه اما تخصصی‌تر هیات‌های شاخص و پر مخاطب را تحت پوشش خود قرار داد.

نرخ خدمات مخابراتی تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد داشته است

وی درباره هزینه اینترنت مصرفی این دو وب‌سایت گفت: ترافیک به صورت یک‌دوم است. یعنی هزینه اینترنت نصف سایر سایت‌هاست اما برای شب‌های قدر استفاده از این دو سایت رایگان خواهد بود. بنا به دلایلی با ادامه توزیع بسته‌های رایگان اینترنت موافقت نشد اما با توجه به سبد مصرفی خانوار و هزینه‌های پهنای باند، درمی‌یابیم که نرخ خدمات مخابراتی به ویژه پهنای باند در چند سال اخیر تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد داشته است که در مقایسه با دیگر خدمات و محصولات کمتر بوده است.

فتاحی در پاسخ به این سوال که برای افزایش کیفیت و سرعت اینترنت در شب‌های قدر چه تدابیری در نظر گرفته شده، گفت: در حال حاضر نسبت به استفاده از این وب‌سایت‌ها و دیگر تولیداتی که در کشور عرضه می‌شود و ما آن را به عنوان محتوای شبکه ملی اطلاعات می‌شناسیم، رشد قابل توجهی در چند سال اخیر ایجاد شده و عملا مشکل سرعت یا افت کیفیت اینترنت وجود ندارد. ممکن است در برخی از نیازمندی‌ها در بستر اینترنت مشکلاتی ایجاد شود که عمدتا به دلیل افزایش غیرقابل پیش‌بینی مصرف در زمان شیوع ویروس کرونا بوده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان تاکید کرد: در این دو وب‌سایت ۱۰ مورد از هیئت‌های منتخب کشور در شهرهای مختلف زنجان، مشهد، قم نمایش داده می‌شود و این امکان وجود دارد که هر یک از مخاطبان با پیامک رایگان هیئت مورد نظر خود را به دیگران معرفی کنند.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد