چند برگه کاغذ برای چاپ اینترنت لازم است؟

به گزارش فناوری فرهنگی،هر ثانیه تقریبا 6000 توییت منتشر، 40 هزار سرچ گوگل انجام و 2 میلیون ایمیل ارسال می شود. اما این اطلاعات تنها نشان دهنده اندازه وب است. سپتامبر 2014 یک میلیارد وب سایت وجود داشت که البته هر لحظه به تعداد آنها افزوده می شود. علاوه بر این در وب پنهان نیز بسیاری سایت و اطلاعات وجود دارد که موتورهای جستجو به آن ها دسترسی ندارند و تنها با ابزارهای خاصی می توان به آن دست یافت.

همه این موارد در کنار هم می تواند نشان دهد که تخمین اندازه اینترنت چه کار دشوار و پیچیده ای است. گروهی از محققان در فوریه 2016 با انجام تحقیقی در پی تخمین میزان صفحات وب در اینترنت جهانی بودند. این محققان با استفاده از دو موتور جستجوگر گوگل و بینگ 50 کلمه پربسامد را جستجو کردند و بر پایه تعداد نتایجی که این دو موتور جستجو نشان دادند، توانستند با روش استقرا، کل صفحات وب موجود در اینترنت را تخمین بزنند. مطابق با تحقیق این گروه، در حال حاضر بیش از 4 میلیارد و 600 میلیون صفحه وب وجود دارد و البته این عدد تنها شامل صفحاتی می شود که در موتور های جستجو قابل مشاهده است و بخشی از اینترنت که توسط این موتورها یافت نمی شود را باید به این عدد اضافه کرد. نتایج تحقیق این محققان به صورت آنلاین در سایت www.worldwidewebsize.com ارائه می شود.
اما سوال بعدی در رابطه با حجم اینترنت این است که این شبکه ارتباطی چه اندازه اطلاعات در خود دارد؟ در پژوهشی که سال 2014 منتشر شده بود حجم ذخیره اطلاعات در اینترنت  10^24 بایت یا یک میلیون اگزابایت تخمین زده شده بود. هر بایت شامل 8 بیت و مساوی با یکی از حروفی است که شما در صفحه می خوانید. اگزابایت نیز مساوی با یک میلیارد میلیارد بایت است. یکی از راه های سنجش حجم اطلاعات وب ترافیکی است که درون آن مصرف می شود. مطابق با آخرین آمار منتشر شده اینترنت اکنون وارد عصر زتابایت شده است که در واقع مساوی است با 1000میلیارد میلیارد بایت. پیش بینی می شود تا پایان 2019 نیز حجم اطلاعات وب به 2 زتابایت برسد.
برای درک بهتر مفهوم زتابایت باید بگوییم که یک زتابایت مساوی با یک ویدئوی با کیفیت با مدت زمانی معادل 36 هزار سال است!
در یکی دیگر از پژوهش های منتشر شده حجم اینترنت با استفاده از آی پی های استفاده کننده از این شبکه تخمین زده شد. این پژوهش که در سال 2012 انجام شده بود نشان می داد که بیش از یک میلیارد و 200 میلیون آی پی از اینترنت استفاده می کنند. اما بخش بعدی تحقیقات مرتبط با حجم اینترنت تخمین حجم فیزیکی است که وب اشغال می کند. در سال 2015 محققان اعلام کردند که برای چاپ همه محتوای وب باید 2 درصد کل جنگل های آمازون به کاغذ تبدیل شود.
در گزارشی که یک روزنامه آمریکایی پس از این تحقیق منتشر کرده بود، اعلام شد که برای چاپ کل محتوای وب به 305 میلیارد برگه کاغذی نیاز است. در سال 2011 گروهی از محققان اعلام کرده بودند که اگر بخواهیم همه محتوای وب را در سی دی رام ها ذخیره کنیم باید بیش از مسافت کره زمین تا ماه دسته های سی دی داشته باشیم، یعنی مسافتی بیش از 384 هزار کیلومتر.

منبع: تابناک

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد