کاربردی نبودن صنایع دستی در زندگی ماشینی ضربه سنگینی به آن وارد کرده است

به گزارش فناوری فرهنگی،‌ فرزانه عادلی ، درباره هنر صنایع دستی اظهار کرد: آنچه مسلم است پیشینه دست ساخته‌های بشر به اولین تولیدات که نیازهای روزمره آنان را مرتفع می‌کرده، برمی‌گردد و قدرت هر منطقه به آثار مکشوفه‌ای که به دست ما رسیده است، سنجیده می‌شود.
وی ادامه داد: در لرستان نیز با نقاشی‌های صخره‌ای و سپس مفرغ‌های کشف شده این منطقه در جهان شناخته شده است.
عادلی اضافه کرد: شاید بتوان گفت اولین صنایع دستی کاربردی در منطقه لرستان به دوره سنگ و ابزار سنگی و کشف عتیقه‌های سنگی عصر در این منطقه برمی‌گردد و پس از آن آثار مکشوفهمربوط به قرن هشتم و هفتم پیش از میلاد که اشیاء مفرغی شامل بت‌های کوچک، سنجاق‌ها و اشیای زینتی مانند گردنبند، دستبند، گوشواره، آویزها و ابزار رزمی و یا تشریفاتی مانند تبرهای دسته‌دار و تبرهای دوطرفه، شمشیر، کمان زین و برگ، لگام و ..‌. بوده برمی‌گردد.
این کارشناس صنایع دستی افزود: با توجه به آثار ملموس کشف شده در لرستان و نیز نقاشی‌های صخره‌ای و نوع زندگی مردمان این منطقه که اکثراً دام‌پرور و در معدود مناطقی کشاورز بودند، می‌توان به این نتیجه رسید که صنایع دستی کاربردی از ابتدای سکونت در منطقه مذکور حتی با توجه به اقلیم کوهستانی و سرد رواج داشته است.
وی خاطرنشان کرد: برخی از این صنایع کاربردی با تغییرات اندک به دست ما رسیده و برخی دیگر با توجه به تغییر سبک زندگی به فراموشی سپرده شده و برخی دیگر در حال فراموشی است.
عادلی گفت: اما امروزه کاربردی نبودن صنایع دستی در زندگی ماشینی امروز ما ضربه سنگینی بر پیکره این بخش از فرهنگ غنی وارد کرده است.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد