کاربرد اصلی اسباب‌بازی تعلیم، تربیت و پرورش است

به گزارش فناوری فرهنگی، به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سید احمد محیط طباطبایی، تعلیم، تربیت و پرورش را کاربردهای اصلی اسباب‌بازی خواند و گفت: «اسباب‌بازی برای ساعت فراغت انسان‌ها نیست. بلکه ابزاری برای تمرین، تعلیم و پرورش است. با این حال تصور می‌شود ساعت‌هایی که خارج از ساعت‌های رسمی و اداری است دوران فراغت محسوب می‌شود، باید این ساعت‌ها را فرهنگی آموزشی دانست و به اهمیت آن‌ها بیشتر توجه کرد.

این مدرس دانشگاه در پاسخ به وظایف جشنواره ملی اسباب‌بازی گفت: «بگذارید با یک مثال شروع کنیم. بازی‌هایی مثل «یه‌قل، دوقل» یا «هفت سنگ» برای سرگرمی نیستند. آن‌ها حرکت‌ دست‌ها و اعصاب چشم را تقویت می‌کنند و ما بیش از ۵۰ شیوه برای بازی «یه‌قل، دوقل» داریم. این در حالی است که وقتی یک بازی کامپیوتری ساخته می‌شود فرد باید تابع قوانین آن باشد.

محیط طباطبایی افزود: بازی ایرانی با قدرت تخیل و ابتکار عمل همراه شده است و این همان بخش مغفول مانده و قابل پرداخت تلقی می‌شود.»

مشاور رییس پژوهش‌گاه میراث فرهنگی ادامه داد: «اگر نگاه خود به اسباب‌بازی را تغییر دهیم و دیگر آن را پدیده‌ای صنعتی تفریحی ندانیم یک جشنواره سعی خواهد کرد تا از پشت پرده‌های این صنعت صحبت کند و به بخش ارتباطی و فرهنگی آن بپردازد که این توقع از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌رود.»

وی عنوان کرد: «کانون به عنوان نهادی برای فعالیت‌های فرهنگی شناخته می‌شود. بنابراین نباید فعالیت موزه‌ای داشته باشد. کانونمکمل آموزش و پرورش است بنابراین بر اساس رفتارها و تجربه‌هایی که خود داشته است یا بازتاب تجربه‌های دیگر نهادهاست باید وظیفه‌ی آسیب‌شناسی را بر عهده بگیرد تا شاهد ایجاد رفتار بهتری در سطح کلان‌تر در این دست از موضوع‌ها باشیم.

محیط طباطبایی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: ما وقتی از داستان صحبت می‌کنیم؛ داستان مخاطب خاص ندارد. مخاطب آن هر جنس و سن و فرهنگی است و این داستان تاثیر خود را بر تمام آن‌ها خواهد گذاشت. توقع می‌رود جشنواره اسباب‌بازی نیز راه ترویج این نوع تفکر نسبت به اسباب‌بازی باشد.»

سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی از ۲۴ تا ۲۸ مرداد از ساعت ۱۴ تا ۲۲ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران پذیرای علاقه‌مندان باشد.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد