کارکردهای رسانه‌های دیجیتال

به گزارش فناوری فرهنگی، تأثیر رسانه‌های دیجیتالی در حوزه‌های مختلف اقتصادی شامل اشتغال، تبلیغات بازاریابی، توزیع، خرید، فروش تغییراتی اساسی به وجود آورده است. بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی و صاحبان سرمایه بدون استفاده از رسانه‌های دیجیتالی اصولاً قدرت رقابت در بازار از دست می‌دهند چرا که می‌دانند.
این نوع رسانه به دلیل دامنه نفوذ و بیان دیدگاه و نقطه نظرات متنوع مخاطبان و کاربران، شیوه تصمیم‌گیری مردم را عوض کرده است و کارشناسان اقتصادی بر این باورند که واکنش مشتریان نسبت به حرف‌هایی که برندها در قالب تبلیغات و غیره می‌زنند هم تغییر پیدا کرده است و واکنش و دیدگاه مخاطب و کاربر که آن را با رسانه‌های دیجیتالی در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند، به مراتب از تبلیغات مجازی رسمی برندها تأثیر بیشتری دارد.
دیجیتال مارکتینگ اکنون در حوزه اقتصادی واژه‌ای آشنا است و گستردگی رسانه‌های دیجیتالی موجب شده تا صاحبان سرمایه و بنگاه‌های اقتصادی در یک رقابت فشرده و پرچالش مواجه باشند. آنان می‌دانند تنوع بسیار زیاد رسانه‌ها، وجود انواع مختلف دستگاه‌های دیجیتال با روش‌های بیان، روش‌های تبلیغاتی و نمایشی مختلف، که هرکدام در زمانی خاص و متفاوت با نوع دیگر و در موقعیتی خاص و متفاوت، استفاده می‌شود.
جلب‌توجه مخاطب در رسانه‌های دیجیتال بسیار و همچنین تحلیل اطلاعات مشتریان نیز به دلیل گستره و تنوع آن سخت و دشوار شده است، لذا بنگاه‌های موفق اقتصادی در این حوزه به جذب نیروهای متخصص در فناوری‌های نوین و روانشناس و جامعه‌شناس روی آوردند تا بتوانند به تحلیل نیازهای مخاطبان و مشتریان دست یابند.
از سوی دیگر رسانه‌های دیجیتالی فرصت بسیار درخشانی را در ایجاد اشتغال فراهم آورده است. اگرچه آمار دقیقی از اشتغال جمعیت فعال در این حوزه وجود ندارد اما شواهد و قراین و برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که این نوع رسانه‌ها تنوع اشتغال و ایجاد اشتغال زیادی به وجود آورده است.
همچنین تأثیر این نوع رسانه‌ها در عرصه سیاسی را می‌توان به‌صورت گسترده دید نمونه بارز این ادعا در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در ایران بود به‌عبارت‌دیگر این نوع رسانه‌ها انحصار اطلاعات در رسانه‌ای رسمی و چاپی و الکترونیکی (رادیو و تلویزیون) را شکستند و مراجع خبری مردم تغییر ماهوی و ذاتی پیدا کرد.
همچنین در عرصه اجتماعی تأثیر این نوع رسانه‌ها را می‌توان دید. تغییر روش زندگی از جمله پوشش، غذا و.. را از جمله کارکردهای این رسانه‌ها می‌توان برشمرد این رسانه‌ها حتی واکنش‌های اجتماعی در برابر رویدادها را تغییر داده به‌طور مثال در زلزله اخیر کرمانشاه همدلی و واکنش‌های عاطفی مردم را می‌توانیم  ببینیم..
در حوزه فرهنگی امروزه دیجیتال آرت به یکی از مهم‌ترین پاردایم هنری تبدیل شده است. در تعریف آن می‌توان گفت که هنر استفاده از ابزارهای کامپیوتری و دیجیتال برای خلق آثار هنری زیبا است و بیشتر برای طراحی وب‌سایت، صنایع فیلم‌سازی و تلویزیون و شرکت‌های تبلیغاتی استفاده می‌شود.
نقاشی، طراحی و مجسمه‌سازی از جمله هنرهایی هستند که در زمان‌های قدیم به صورت دستی انجام می‌شد. اما در حال حاضر، هنرهایی همچون واقعیت مجازی، هنر خالص و هنر نصب دیجیتال جایگزین این هنرها شده‌اند. لذا دسترسی مردم به آثار هنرمندان سراسر دنیا راحت شده است حتی هنرمندان به‌آسانی از خلق آثار دیگران در هر نقطه‌ای از جهان اطلاع می‌یابند و زمان خلق اثر نیز بسیار کوتاه‌تر شده است.
با توجه به نقش این رسانه‌ها و تاثیرگذاری آنان، ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این راستا فعالیت می‌کند.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد