کارکنان اقامتگاه‌های بوم‌گردی ملزم به شرکت در دوره‌های آموزشی شدند

به گزارش فناوری فرهنگی، زاهد شفیعی با اشاره به جزئیات شرکت کارکنان اقامتگاه‌های بوم گردی در دوره های مدیریت عمومی تاسیسات گردشگری و کمک های اولیه، گفت: پیرو دستور و تأکید علی اصغر مونسان سرپرست وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و با عنایت به‌ضرورت ساماندهی و ارتقای سطح کیفی خدمات اقامتگاه‌های بوم‌گردی و به استناد ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی قانون توسعه صنعت ایران‌گردی و جهانگردی و اجرای تبصره دوم شامل”دستورالعمل اجرایی صدور و تمدید کارت مدیران تأسیسات گردشگری”، برگزاری این دوره های آموزشی در دستور کار ۳۱ استان کشور قرار گرفت.

وی افزود: بر اساس تمهیدات صورت گرفته، تمدید پروانه بهره‌برداری تمامی اقامتگاه‌های بوم‌گردی منوط به ارائه گواهینامه دوره “کارکنان” برای تمامی شاغلان این واحدها خواهد بود. همچنین صدور و تمدید کارت مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی درجه یک منوط به ارائه گواهینامه دوره”مدیریت تخصصی اقامتگاه بوم‌گردی”، علاوه بر گواهینامه دوره “مدیریت عمومی تأسیسات گردشگری” است.

مدیرکل آموزش و مطالعات گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی بابیان این‌که ارائه گواهینامه دوره «مدیریت عمومی تأسیسات گردشگری» برای صدور و تمدید کارت مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی درجه دو و سه کفایت می‌کند، خاطرنشان کرد: گذراندن دوره “مدیریت تخصصی” نیز به‌منظور افزایش دانش حرفه‌ای مدیران این واحدها توصیه می‌شود.

وی تأکید کرد:ضروری است ضمن اطلاع‌رسانی مناسب به مؤسسات آموزشی و متقاضیان دریافت کارت مدیریت اقامتگاه بوم‌گردی و سایر ذینفعان، نیاز است از سوی ادارات کل استانی نظارت لازم بر اجرای دقیق و مؤثر این دوره به عمل آید.

شفیعی در تشریح دوره آموزشی کوتاه‌مدت “کارکنان اقامتگاه بوم‌گردی” گفت: دوره کارکنان اقامتگاه بوم‌گردی باهدف افزایش سطح توانایی کارکنان اقامتگاه‌های بوم‌گردی طراحی‌شده است و مجری آن مؤسسات آموزشی گردشگری هستند که مجوز برگزاری این دوره را از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اخذ کرده باشند.

وی در تشریح جزییات دوره آموزشی کوتاه‌مدت “کارکنان اقامتگاه بوم‌گردی” اظهار کرد: مجموع مدت دوره ۵۰ ساعت، شامل ۳۶ ساعت آموزش نظری و ۱۴ ساعت آموزش عملی است و ضروری خواهد بود تا با همکاری تشکل‌های حرفه‌ای ذی‌ربط در محل اقامتگاه‌های بوم‌گردی در حال بهره‌برداری برگزار شود.

مدیرکل آموزش و مطالعات گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی خاطرنشان کرد: عتبار گواهینامه این دوره از تاریخ صدور به مدت پنج سال بوده و ضروری است فراگیران پس از اتمام این مدت، در دوره بازآموزی کارکنان اقامتگاه بوم‌گردی شرکت کنند.

او همچنین درباره اهداف برگزاری دوره آموزشی کوتاه‌مدت “مدیریت تخصصی اقامتگاه بوم‌گردی”گفت: هدف از برگزاری دوره مدیریت تخصصی اقامتگاه بوم‌گردی تربیت نیروی انسانی متخصص برای مدیریت اقامتگاه‌های بوم‌گردی به‌عنوان یکی از شرایط لازم برای دریافت کارت مدیریت اقامتگاه بوم‌گردی درجه‌یک، بر اساس “دستورالعمل اجرایی صدور و تمدید کارت مدیران تأسیسات گردشگری” طراحی‌شده است.

شفیعی بابیان این‌که متقاضیان دریافت کارت مدیریت برای اقامتگاه‌های بوم‌گردی درجه‌یک، تمامی علاقه‌مندان به آشنایی با مدیریت اقامتگاه‌های بوم‌گردی هستند یادآور شد: ارائه گواهینامه معتبر دوره مدیریت عمومی تأسیسات گردشگری و دوره کمک‌های اولیه، برای متقاضیان حضور در این دوره‌ها الزامی است.

براساس اعلام معاونت گردشگری، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وی در تشریح جزییات دوره آموزشی کوتاه‌مدت “مدیریت تخصصی اقامتگاه بوم‌گردی” گفت: مجموع مدت دوره ۱۰۴ ساعت، شامل ۸۲ ساعت آموزش نظری و ۲۲ ساعت آموزش عملی است. ضروری است حداقل ۱۰ ساعت از آموزش‌های عملی دوره با همکاری تشکل حرفه‌ای ذی‌ربط در محل اقامتگاه‌های بوم‌گردی در حال بهره‌برداری برگزار شود.

اعتبار گواهینامه این دوره از تاریخ صدور به مدت پنج سال بوده و ضروری است فراگیران پس از اتمام این مدت در دوره بازآموزی مدیریت تخصصی اقامتگاه بوم‌گردی شرکت کنند.

موضوعاتی ازجمله: “شناخت اقامتگاه بوم‌گردی”، “گردشگری و محیط‌زیست”، “مهارت‌های فردی و ارتباطی”، “میزبانی و پذیرایی در اقامتگاه بوم‌گردی”، “آشنایی با ویژگی‌های گردشگری منطقه”، “آشنایی مقدماتی با زبان انگلیسی” و “ایمنی، بهداشت و پیشگیری از حوادث” ازجمله دروس دوره “کارکنان اقامتگاه بوم‌گردی” به شمار می‌آید.

“گردشگری مسئولانه و اکوتوریسم”، “مدیریت منابع انسانی در اقامتگاه بوم‌گردی”، “بازاریابی و تبلیغات اقامتگاه بوم‌گردی”، “آشنایی با طراحی و معماری اقامتگاه بوم‌گردی”، “غذا و نوشیدنی‌های سنتی”، “آشنایی با تنوع اقلیمی و فرهنگ‌های بومی” و نیز قوانین و مقررات مرتبط با اقامتگاه بوم‌گردی” ازجمله دروس دوره مدیریت تخصصی اقامتگاه بوم‌گردی شناخته می‌شود.

منبع: ایرنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد