کره‌جنوبی و رشد اقتصادی از طریق اقتصاد خلاق

به گزارش فناوری فرهنگی،کره جنوبی انتظار دارد رشد اقتصادی در سال 2016 به 3.1 درصد برسد. این رقم نسبت به پیش بینی قبلی 3.3 درصدی کمتر است ولی هنوز بیشتر از رشد اقتصادی حدود 2 درصدی است که اکثر موسسات مالی پیش بینی کرده‌اند.

این گزارش اعلام می‌کند که رونق اقتصادی کشور را بر اساس قیمت‌های کنونی ارزیابی می‌کند، این گزارش نه تنها رشد واقعی تولید ناخالص داخلی را ارائه می‌کند بلکه آمارهای مربوط به رشد اسمی را نشان می‌دهد.

رشد قیمت مصرف کننده در کره جنوبی از نوامبر سال 2014 تا اواخر سال 2015 نزدیک به صفر درصد بوده است و اواخر سال 2015 به حدود یک درصد نسبت به سال قبل رسید. در قیمت‌های کنونی، دولت انتظار دارد تا سال آینده به رشد 4.5 درصدی دست یابد.

برای دستیابی به هدف، دولت کره قول داده است تا برای افزایش شتاب رونق اقتصادی بودجه سال 2016 را در 3 ماه نخست افزایش دهد.

برای خارج کردن اقتصاد کره از رشد پایین که ناشی از افت صادرات بوده، طرح مدیریت اقتصادی برای سال جاری بر کاهش مقررات تاکید دارد تا سرمایه گذاری افزایش یابد و موتور محرک جدیدی برای اقتصاد فراهم شود.

دولت قصد دارد تا مناطق عاری از قوانین را در 14 منطقه مختلف در سراسر کشور ایجاد کند با هدف توسعه صنایعی مثل بهداشت زیستی، خودروهای سازگار با محیط زیست و لوازم آرایشی.

این پروژه از برنامه دولت کره طی سال جاری تبعیت می‌کند که قصد دارد 17 مرکز نوآوری اقتصاد خلاق را در سراسر کشور ایجاد کند.

برای سال جاری نیز تکمیل اصلاحات ساختاری در بخش نیروی کار، آموزش، تامین مالی در اولویت خواهد بود. ولی کارشناسان شک و تردید دارند که آیا دولت قادر خواهد بود تا این اصلاحات را اجرا کند.

کره سال 2016 انتخابات سراسری برگزار خواهد کرد و سال بعد نیز انتخابات ریاست جمهوری را برگزار می‌کند. با اتفاقات سیاسی مثل این دولت با مخالفت بزرگی در اجرای اصلاحات روبرو می‌شود.

دیگر چالشی که کره جنوبی با آن روبرو است بدهی خانوارها و شرکت‌ها است و افزایش احتمالی نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا نیز تهدید بزرگی خواهد بود.

از طریق این تغییرات ساختاری، دولت قصد دارد تا به رشدی دست یابد که از سوی مردم قابل احساس باشد و در نظر دارد تا نشاط و رونق اقتصادی را گسترش دهد.

منبع: اقتصادخلاق

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد