گردشگری خلاق تنها راهکار توسعه گردشگری در دوران بعد از کرونا

به گزارش فناوری فرهنگی، مدرس دوره های گردشگری معتقد است که گردشگری خلاق، تنها راهکار توسعه گردشگری در دوران بعد از کرونا است.

میکائیل نظری در وبینار “گردشگری خلاق” با اشاره به اهمیت آشنایی با فضای پس از دوران کرونا در صنعت گردشگری، گفت: در دوران کرونا از طریق گردشگری مجازی، گردشگران می توانند به صورت مجازی و آنلاین از بسیاری از جاذبه ها و موزه ها بازدید کنند و این امر باعث کم شدن رنج سفر و هزینه سفر برای آنان می شود که به نظرم به دلیل مزایای این نوع گردشگری، بازدید مجازی در دوران بعد از کرونا نیز ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: در این میان مقاصد سفر و آژانس های مسافرتی موفق خواهند بود که گردشگری خلاق را وارد قسمت های مختلف بسته های سفر بکنند و در بخش هایی از جمله اقامت، غذا، بازدید از جاذبه و خرید خلاقیت به خرج دهند تا تجربه ی متفاوتی را برای گردشگران رقم بزنند.

به گزارش ایسنا، وی توضیح داد: به عنوان مثال آیا می توانید طعم کوفته تبریزی را به گردشگر مجازی بچشانید؟ آیا می توانید زیبایی و لذت اقامت در چادرهای عشایری و شرکت در مراسمات آیینی قوم های مختلف را به گردشگران، از پشت تلفن همراه یا تصاویر نشان دهید؟ این ها همان جذابیت هایی هستند که با وجود پیشرفت تکنولوژی، گردشگر را برای سفر به مقاصد گردشگری وسوسه می کنند.

نظری با اشاره به بخش های مختلف گردشگری خلاق، بیان کرد: در برنامه سفر این نوع گردشگری بهتر است که سرو غذاهای محلی، بازدید از کارگاه های صنایع دستی و مشارکت دادن گردشگران برای ساختن صنایع دستی، دیدار و ارتباط با هنرمندان از جمله هنرمندان صنایع دستی، نقاشان، موسیقیدانان و…، استفاده از هنر موسیقی سنتی و محلی و حضور در مراسم های آیینی و مذهبی مردم جامعه میزبان مورد توجه قرار گیرد.

وی البته تاکید کرد که در گردشگری خلاق، ورود به حوزه فرهنگی و دینی مردم جامعه میزبان موضوع حساس و شکننده ای است که باید با رعایت خط قرمز ها و احترام به اعتقادات آنان انجام شود و طوری نباشد که با رفتار نسنجیده و صرف با هدف ایجاد خلاقیت، دو فرهنگ را در مقابل هم قرار دهیم.

وی با بیان این که هدف از گردشگری خلاق، برقراری ارتباط قلبی و عاطفی بین گردشگر و مردم جامعه میزبان است، گفت: آشنایی با روحیات ملل در دو گروه گردشگر و جامعه میزبان باید مورد توجه قرار گیرد و طوری باشد که بدون هیچ گونه بی احترامی، هر دو گروه از دیدار و معاشرت باهم لذت ببرند.

نظری به فعالان صنعت گردشگری توصیه کرد که در دوران کرونا و کاهش آمار سفر، شروع به شناسایی لایه های پنهان و ناشناخته ی مقاصد سفر بکنند و با آداب و رسوم قوم های مختلف هر چه بیشتر آشنا شوند تا بتوانند تورهای جذاب برای گردشگران در دوران پس از کرونا ارائه دهند.

وی در پایان یاد آور شد که سفر در دوران کرونا نه تنها خدمت به صنعت گردشگری نیست، بلکه خیانت به جامعه مقصد سفر است؛ چراکه باعث شیوه هر چه بیشتر این ویروس و متوقف شدن گردشگری می شود.

وبینار گردشگری خلاق به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی و مرکز گردشگری سهند به صورت مجازی در سامانه آموزش مجازی جهاد دانشگاهی (امجد) با هدف آموزش فعالان گردشگری برای فعالیت در دوران کرونا و بعد از آن در صنعت گردشگری برگزار شد.

منبع:مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد