گزارش دومین کنفرانس جهانی اینترنت در چین(2015)

دومین کنفرانس جهانی اینترنت از تاریخ 16 الی 17 دسامبر سال 2015 در شهر ووژن در استان ژجیانگ چین برگزار گردید. موضوع اصلی این کنفرانس حکومت همه (جهان) بر یک جهان متصل و ایجاد یک جامعه مجازی مشترک بود. در این کنفرانس 1200 نفر متشکل از مقامات دولتی ،  سازمان های بین المللی ، جامعه علمی و فناوری، جامعه مدنی و شرکت های اینترنتی از سراسر جهان حضور داشتند. این کنفرانس که به نام کنفرانس ووژن هم نامیده می شود اولین بار درسال 2014 با موضوع «سیاست و اینترنت»  برگزار گردید.

به دلیل اهمیت موضوع و حضور مقامات دولتی کشورهای مختلف، سخنران افتتاحیه این اجلاس ژی جین پینگ، رئیس‏جمهوری چین بود. ایشان در سخنرانی افتتاحیه بر احترام کشورها به قوانین داخلی کشورهای دیگر در زمینه اینترنت تاکید نمود. وی پیشنهاد کرد که یک نظام مدیریتی بین‏المللی برای نظارت بر اینترنت جهانی ایجاد شود که در آن تمایل و منافع تمامی کشورها منظور شده باشد.

محورهای اصلی  این کنفرانس عبارت بود از:

  • استفاده گسترده از فناوری اطلاعات برای ایجاد اشتغال
  • احترام بر حاکمیت دولت ها در فضای مجازی
  • احترام بر حقوق اساسی دولت ها در فضای مجازی
  • حفظ میراث فرهنگی بشر با استفاده از ابزار های دیجیتال
  • گسترش اینترنت ، ایجاد زمینه برای نوآوری ، کاهش شکاف دیجیتال

محورهای صحبت های رئیس جمهور چین در مراسم افتتاحیه:

1-محکومیت انتقاد از سانسور اینترنت در چین و پاسخ به این انتقاد با ذکر این نکته که کشورها باید هم به آزادی بیان احترام بگذارند و هم باید فضای مجازی متناسب با قوانین خویش را ایجاد نمایند.

2-انتقاد از جاسوسی غرب از اینترنت

3-ایمن سازی فضای مجازی از سواستفاده گروه های تروریستی از اینترنت

4-همکاری کشورها در موضوع محتوای اینترنت

5-آمادگی چین برای  همکاری با نظام بین المللی در زمینه مقابله با جرایم اینترنتی

محورهای جمع بندی پایانی اجلاس

به گزارش سایت برگزاری کنفرانس جهانی اینترنت  شرکت‌کنندگان در مراسم اختتامیه اجلاس بر محورهای ذیل تاکید نمودند:

1-تاکید بر حاکمیت اینترنت کشورها و افزایش اتصال فضای مجازی کشورها به یکدیگر

2-ضرورت امنیت فضای مجازی خصوصا علیه حملات تروریستی

3-تاکید بر اهمیت اینترنت و استفاده از آن برای اقتصاد کشورها در عصر داده‌های عظیم

4-تاکید بر ایجاد فضای مجازی سالم و ایمن به خصوص برای جوانان

هدف چین در خصوص میزبانی این اجلاس از نگاهی دیگر

چنین به نظر می‌رسد هدف چین از میزبانی اینگونه اجلاس‌های بین‌المللی ایجاد ساختارهای بین‌المللی رقیب با ساختارهایی می‌باشد که کشورهای غربی آن را شکل داده‌اند. زیرا نهادهای بین‌المللی دارای آثار توزیعی اقتصادی و سیاسی بالایی می باشند. چین در اجلاس‌های رسمی موجود دارای نفوذ می‌باشد ولی دارای گفتمان مسلط در برابر  کشورهای غربی برگزار کننده نیست بنابراین این کشور با میزبانی این نوع اجلاس‌ها در صدد ایجاد بلوکی در برابر گفتمان غربی فضای مجازی می‌باشد؛ زیرا کشورهای غربی و در راس آن ایالات متحده آمریکا با ایجاد فضای مجازی و گسترش آن سعی در ایجاد و تثبیت قواعد مورد نظرشان و تقویت موقعیت ژئوپلیتیک خویش در فضای مجازی  و به تبع آن فضای فیزیکی می باشند. تقویت سازوکارها و سازمان‌های موجود و تثبیت و تقویت آنها مانند تقویت نقش آیکان ، تقویت آی جی اف و ویسیس که در آن  ایالات متحده نقش پررنگی را دارد و یا در جهت تقویت گفتمان چند ذی نفعی با محوریت تزریق فرهنگی آمریکایی و غربی و همچنین تفکر نئولیبرالیسم می باشد که با گفتمان دولت محوری چینی در تضاد می باشد و بالطبع برگزاری اینگونه نشست‌ها جهت تقویت جبهه مخالف گفتمانی و نهادی غربی بسیار حائز اهمیت است.

در این راستا سایت شورای روابط خارجی ایالات متحده آمریکا این کنفرانس را اینگونه تحلیل کرد که چین در صدد پررنگ کردن نقش اتحادیه بین‌المللی مخابرات در حوزه فضای مجازی می باشد و هماهنگی مواضع رئیس جمهور چین که خواستار ایجاد حکمرانی چند جانبه بر اینترنت بوده و مواضع هولین ژائو دبیر کل آی تی یو  که در کنفرانس گفته بود باید به این مباحث پایان داد و به دنبال راه حل بود و آی تی یو  می تواند محور این راه حل باشد هماهنگی وجود دارد. همچنین تحلیل‌گر سایت روابط خارجی آمریکا نتیجه می گیرد که ممکن است بین گزارش اخیر نیویورک تایمز که گفته بود چین در صدد تصویب سندی است که به دولت‌ها در موضوع امنیت سایبری نقش راهبری بدهد که با مواضع دبیرکل آی تی یو در این اجلاس هماهنگی وجود دارد.

در مجموع پیش‌بینی می‌شود چینی ها با تقویت اینگونه سازمان‌ها و سازوکارها مانند تقویت آی تی یو،  برگزاری اجلاس‌های جهانی اینترنت، ایجاد استانداردهای ملی فناوری اطلاعات و گسترش آن مانند شکل‌دهی و گسترش شرکت‌های بزرگی مانند علی بابا و هو آ وی و گسترش آن به بازار های بین المللی، صادرات تکنولوژی و زیرساخت های فناوری اطلاعات مانند ایجاد زیرساخت‌های ملی در آفریقا توسط شرکت ای زد تی ای و هو آ وی، حضور فعالانه در اجلاس‌های بین المللی رسمی مانند اجلاس‌های آی تی یو و ویسیس و ایجاد بلوکهای بین‌المللی از طریق انعقاد قراردادهای بین‌دولتی مانند قرارداد بین‌المللی که در ماه می امسال بین این کشور و روسیه در خصوص امنیت بین‌المللی در فضای مجازی منعقد گردید علاوه بر افزایش نقش و منافع این کشور در اقتصاد جهانی، در صدد افزایش فضای تاثیر گذاری خویش و بازدارندگی در برابر گفتمان فضای مجازی غربی می باشند و در این میان کشورهای مخالف گفتمان غرب در فضای مجازی می‌توانند از فرصت برگزاری این گونه اجلاس‌ها و اختلاف ژئوپلیتیکی شرق و غرب  در فضای مجازی برای تقویت دیدگاه‌ها و منافع ملی خویش و کاهش تاثیرات ژئوپلیتیکی ساختاری و گفتمان های غربی استفاده نمایند.

**نویسنده : مهدی پورحسنی

منابع :

http://www.wicwuzhen.cn/english/

http://blogs.cfr.org/cyber/2015/12/21/final-thoughts-on-chinas-world-internet-conference-2/

http://www.ireconomy.ir/images/page/Editor/files/4_317183111471301134.pdf

http://www.imennews.com/News/26769

http://www.donya-e-eqtesad.com/news/979869/

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد