گستردگی اینترنت اشیاء مدیون پیشرفت تکنولوژی‌های جانبی است

به گزارش فناوری فرهنگی،حسین ماهوش در افتتاحیه سومین همایش بین المللی “اینترنت اشیاء و کاربردها” در دانشگاه اصفهان درخصوص آغاز عملکرد دانشگاه اصفهان در حوزه اینترنت اشیاء، اظهار کرد: فعالیت‌ها در این حوزه در دانشگاه اصفهان در گروه مهندسی کامپیوتر از سال ۹۳ به صورت جدی با ارائه یک پنل کاربردی آغاز و سپس با برگزاری ورکشاپ در این حوزه فعال‌تر شد.

وی با بیان اینکه پس از سال ۹۵ با تشکیل کمیته اینترنت اشیاء در دانشگاه اصفهان فعالیت‌ها جدی‌تر دنبال شد، تصریح کرد: این کمیته با هدف کاربردی کردن فعالیت‌ها به کار خود ادامه داد تا در سال ۹۶ نخستین کنفرانس اینترنت اشیاء در دانشگاه اصفهان برگزار شد و از ۱۲۰ مقاله رسیده، تعداد ۳۸ مقاله به صورت پوستر و ۱۹ مقاله شفاهی و چند سخنرانی کلیدی از اساتید برجسته دنیا در آن ارائه شد.

دبیر اجرایی سومین کنفرانس بین المللی “اینترنت اشیاء و کاربردها” ادامه داد: از این پس قرار شد یک سال در میان این کنفرانس در دانشگاه اصفهان برگزار شود که پس از امضای تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه فردوسی مشهد، این کنفرانس به شکل سالانه در این دو دانشگاه برگزار می‌شود.

وی از برگزاری دوره چهارم این کنفرانس در سال ۹۹ در دانشگاه فردوسی مشهد خبر داد.

ماهوش اظهار کرد: از ۱۱۰ مقاله رسیده به دبیرخانه سومین همایش اینترنت اشیاء و کاربردها، تعداد ۴۰ مقاله پذیرفته شده است که ۱۲ مقاله به صورت شفاهی و مابقی در قالب پوستر ارائه می‌شود. همچنین تعداد چهار سخنرانی کلیدی و یک سخنرانی تخصصی از اساتید برجسته دنیا در این حوزه ارائه و چهار کارگاه آموزشی نیز برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی سومین کنفرانس بین المللی “اینترنت اشیاء و کاربردها” همچنین از نمایه سازی مقالات انگلیسی این همایش خبر داد.

ماهوش با بیان اینکه شبکه اینترنت در دهه ۹۰ به صورت یک شبکه همگانی گسترش یافت، خاطرنشان کرد: از این پس دسترسی در این حوزه آسان‌تر شد و در سال ۹۹ برای نخستین بار مفهوم اینترنت اشیاء ارائه شد و روز به روز گسترش یافت.

وی در توضیح مفهوم اینترنت اشیاء گفت: اینترنت اشیاء به مفهوم این است که هر شیء اعم از کالا، حیوان، گیاه، خاک و خودرو که بتواند قابلیت ارسال و دریافت اطلاعات از طریق شبکه ارتباطی داشته باشد، در این شبکه قرار می‌گیرد.

دبیر اجرایی سومین کنفرانس بین‌المللی “اینترنت اشیاء و کاربردها” تصریح کرد: تا قبل از دهه ۹۰ نیز امکان تبادل اطلاعات وجود داشت، اما به دلیل اینکه در گذشته وسایل مورد نیاز برای این کار بسیار حجیم و بزرگ بود، امکان استفاده راحت از این مفهوم مقدور نبود.

وی اضافه کرد: امروزه با پیشرفت سیستم‌های ارتباطی و میکروکنترلرها این امر تسهیل شد و روند گسترش بهبود یافته است.

به گفته ماهوش، دسترسی آسان به دلیل کوچکی و ارزانی این مفهوم در سال‌های اخیر باعث گستردگی استفاده از اینترنت اشیاء شده است، به گونه‌ای که امروز می‌توان هرکجا از کاربرهای اینترنت اشیا استفاده کرد.

وی با بیان اینکه اینترنت اشیا پیشرفت خود را مدیون تکنولوژی‌های جانبی است، اظهار کرد: امروزه اینترنت اشیاء در حوزه‌های مختلفی ازجمله سلامت، بهینه‌سازی مصرف انرژی و بسیاری از جنبه‌های زندگی کاربرد دارد و موجب تسهیل امور روزانه می‌شود.

ماهوش، گستردگی شبکه‌های موبایل را یکی دیگر از عوامل تسهیل دسترسی به IOT دانست و گفت: در حال حاضر شبکه‌های ارتباطی وسیع شده‌اند و ۹۰ درصد خشکی‌های زمین تحت پوشش موبایل قرار دارند و این امر موجب تسهیل استفاده از IOT شده است.

به گزارش ایسنا، سومین همایش بین‌المللی «اینترنت اشیاء و کاربردها» به همت دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان امروز در این دانشگاه آغاز شد و تا ۲۹ فروردین ادامه دارد.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد