گونه‌شناسی بازنمایی سبک زندگی جوانان ایرانی در شبکه اجتماعی فیس‌‌بوک

به گزارش فناوری فرهنگی، شبکه‌های‌ اجتماعی، رسانه‌های‌ جدیدی هستند که به هر فردی امکان می‌دهند تولیدکننده پیام باشد و افراد از این طریق می‌توانند ابعاد مختلف زندگی و سبک زندگی خود را با به اشتراگ‌گذاری تصاویر و متون نمایش دهند. هدف از این تحقیق ارائه یک گونه‌شناسی از بازنمایی سبک زندگی توسط جوانان ایرانی در شبکه اجتماعی فیس‌‌بوک است.
این کار از طریق تحلیل محتوای کیفی بر روی صفحه فیس‌بوک 44 نفر از جوانان 18-35 ساله که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده بودند، انجام شد.
یافته‌های‌ پژوهش حاکی از آن است که افراد در فیس‌بوک، سبک‌زندگی خود را عمدتاً براساس پنج مؤلفه سبک پوشش و آرایش، اوقات فراغت، روابط بین‌فردی، سبک تغذیه و دکوراسیون منزل نشان می‌‌دهند. با توجه به تأکید افراد در بازنمایی هر یک از این مؤلفه‌ها، سه گونه از بازنمایی سبک‌زندگی در فیس‌بوک جوانان ایرانی تفکیک و شناسایی شد: گونه خودنما، گونه فراغت‌نما و گونه روابط‌‌‌نما. گونه خود‌‌نما، خود به سه دسته بدن‌‌نما، پوشش‌‌نما و تخصص‌‌نما تقسیم می‌‌شود. فراغت‌‌نماها نوعی از بازنمایی شاد و فراغتی از زندگی خود دارند و گونه روابط‌‌نما، سبک زندگی خود را در جمع و در کنار دیگران بازنمایی می‌‌کند.

کلیدواژه‌ها: شبکه‌های‌ اجتماعی؛ فیس‌بوک؛ سبک‌زندگی؛ بازنمایی؛ بازنمایی سبک‌زندگی

نویسندگان:

زهرا اردکانی‌فرد: کارشناس‌ارشد ارتباطات، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران

حامد بخشی: دانشیار جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

فصلنامه راهبرد فرهنگ – دوره 10، شماره 40، زمستان 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید. 

 

منبع:فارس

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد