«یوتیوب» و «توئیتر» رفع فیلتر می‌شوند؟

به گزارش فناوری فرهنگی، خبری غیرسمی منتشر شد مبنی بر اینکه برخی اعضای دولت و شورای عالی فضای مجازی، در نامه‌ای به رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور خواستار رفع فیلتر برخی شبکه‌های اجتماعی شده‌اند.

در این خبر که آمده است: «شش نفر از اعضای کابینه که عضو شورای عالی فضای مجازی و کارگروه تعیین مصادیق جرائم رایانه‌ای هستند، در نامه‌ای خواستار رفع فیلتر توییتر، یوتیوب و برخی شبکه‌های اجتماعی دیگر شده‌اند. گفته می‌شود صالحی، وزیر ارشاد، بطحایی، وزیر آموزش‌و‌پرورش، علوی، وزیر اطلاعات و آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات، از امضاکنندگان این نامه هستند».

نزدیکان برخی وزرایی که گفته شده این نامه را امضا کرده‌‌اند، در پاسخ صحت و سقم این نامه را تأیید کرده‌اند. در شرایطی که بخش زیادی از حامیان دولت روحانی و به‌خصوص نسل جوان فعال در شبکه‌های اجتماعی از فیلترکردن پیام‌رسان بسیار فراگیر و محبوب تلگرام گله‌مند و معترض هستند، نفس ورود شش عضو بلندپایه دولت برای رفع فیلتر دو شبکه اجتماعی مهم جهانی که سال‌هاست در ایران فیلتر هستند، اتفاقی مهم و تعیین‌کننده است؛ البته به شرطی که این نامه صرفا در حد همین نامه و نمایشی صرف باقی نماند.

در میان افرادی که نامشان در زمینه این درخواست منتشر شده است، سه وزیر یعنی صالحی، وزیر ارشاد، بطحایی، وزیر آموزش‌وپرورش و آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات، در توییتر صاحب حساب کاربری هستند و کمی تا قسمتی حضوری فعالانه در این شبکه اجتماعی دارند.

در این بین، نام علوی، وزیر اطلاعات، در میان امضاکنندگان نامه درخواست رفع فیلتر توییتر و یوتیوب، اما از همه جالب‌تر و مهم‌تر به نظر می‌رسد؛ چراکه درخواست او به این معناست که بلندپایه‌ترین و اصلی‌ترین مقام امنیتی دولت روحانی نیز این دو شبکه اجتماعی را واجد مشکل امنیتی برای فعالیت در ایران نمی‌داند و معتقد است باید فعالیت در آن آزاد باشد. اهمیت این نکته وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم همه شبکه‌های اجتماعی‌ای که تاکنون در ایران فیلتر شده‌‌اند، بیشتر از همه با استدلال‌های امنیتی به محاق فیلترینگ رفته‌اند.

در همین حال، همان روزها، سعید مهدیون، معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی، در اظهارنظری در‌این‌باره گفته بود: «مسئله رفع فیلتر شبکه اجتماعی توییتر، در معاونت امنیت مرکز ملی فضای مجازی در حال بررسی است». او همچنین افزود: «توییتر یا شبکه‌های اجتماعی فیلتر‌شده در ایران، هیچ مسئله‌ای در زمینه مقررات‌گذاری یا تدوین مقررات برای رفع فیلترینگ ندارند و مسئله فیلترینگ آنها به دلیل مسائل امنیتی و مصادیق مجرمانه است که نیاز است سطوح عالی نظام در کنار مرکز ملی فضای مجازی برای رفع فیلتر تلاش کنند».

به گفته این مقام مسئول، مسئله رفع فیلتر شبکه اجتماعی توییتر از سوی وزیر ارتباطات همواره پیگیری شده است و در شورای عالی فضای مجازی نیز با نگاه مثبتی مطرح شده. به نظر می‌رسد انتشار نامه اخیر را هم باید بخشی از تلاش‌ها در همین زمینه دانست.

منبع:تیک

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد