یک توییت، یک اپلیکیشن و خداحافظ کالج!

تکنولوژی در کنار مزایای بسیاری که برای بشر داشته، عوارض جانبی و معایبی را نیز به همراه آورده که بخش مهمی از این عوارض جانبی، مربوط به روان‌شناسی شخصی و اجتماعی ماست؛ اما واقعیت آن است که اگر تکنولوژی این معایب را ایجاد کرده، خود نیز باید توان ترمیم و اصلاح آن را نیز داشته باشد.

۱ ـ یک توییت

به گزارش «تابناک» یکی از کاربران ایرانی در یک توییت جالب توجه ـ که در کانال‌های تلگرامی نیز منتشر شده ـ به مطلبی اساسی اشاره کرده است؛

خواهرزاده‌ام می‌گه توی مدرسه‌شون که از مدارس خوب شیراز هست در مقطع متوسطه اول برای اینکه مطمئن بشن بچه‌ها با خودشون گوشی نمی‌ارن، توی زنگ تفریح یا زنگ ورزش یه سری از بچه‌ها مأمور هستند که بدون حضور صاحب کیف، ‌ کیف بچه‌ها رو بگردند. مبادا اینکه گوشی با خودشون آورده باشند! یعنی رسما تجسس و فضولی در حریم شخصی رو آموزش می‌دن. کسی تجربه مشابهی داره؟ توی کشورهای پیشرفته چه راهکاری ارائه می‌دن؟

۲ – یک اپلیکیشن

در سال ۲۰۱۴ دو دانش آموز در کالیفرنیای شمالی، دست به ساخت اپلیکیشنی زدند که زندگی آن‌ها را متحول کرد. «میتچ گاردنر» و «راب ریچاردسون» مهندس رایانه متوجه موضوعی شدند که به شدت آن‌ها را آزار می‌داد. در کلاس‌های درس در کالج، همه مشغول کار با گوشی‌های هوشمند خود و رد و بدل کردن پیام بودند و هیچ کس به تدریس معلمان توجهی نداشت.

در نتیجه به فکر ساخت یک نرم افزار به نام Pocket Point افتادند؛ نرم افزاری که پایه آن، تشویق و امتیاز دادن به دانش آموزان برای عدم استفاده از گوشی‌های خود در کلاس درس بود.

 

یک توییت، یک اپلیکیشن و خداحافظ کالج!

این اپلیکیشن با استفاده از یک حصار مبتنی بر GPS قادر به تشخیص این موضوع بود که دانش آموزان با گوشی‌های هوشمند خود وارد محوطه کالج شده‌اند و در این صورت، خودکار گوشی‌های آن‌ها را قفل می‌کرد. دانش آموزان زمانی که در کالج بودند و چنانچه قفل گوشی خود را باز نمی‌کردند از طرف این اپلیکیشن امتیاز جمع می‌کردند و زمانی که محوطه کالج را ترک می‌کردند، این نرم افزار باز هم به شکل خودکار، گوشی آن‌ها را از حالت Lock خارج کرده و امکان کار و رد و بدل کردن پیام را برای آن‌ها فراهم می‌ساخت.

اما امتیازهایی که این نرم افزار به داش آموزان کالج می‌داد، برای صرف غذا و نوشیدنی در رستوران‌ها و کافی شاپ‌های محل و اطراف کالج به کار می‌آمد و هر چقدر دانش آموزان امتیاز بیشتری داشتند می‌توانستند از مزایای بیشتری در استفاده از این رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها بهره ببرند.

تنها سه هفته بعد از راه اندازی این اپلیکیشن در کالج Chico بیش از یک سوم دانش آموزان آن را نصب کردند. بعد از آن بود که با توجه به تأثیر فوق العاده این اپ، کالج بزرگ‌تر Penn State نیز تمایل خود به استفاده از آن را اعلام کرد و در این کالج نیز بیش از یک سوم دانش آموزان به استفاده از آن روی آوردند.

یک توییت، یک اپلیکیشن و خداحافظ کالج!

3 – خداحافظ کالج!

یکی از روزنامه محلی در مورد این اپلیکیشن و کاربرد آن گزارشی تهیه کرد که منجر به جلب توجه «کریس فریدلند»، مدیر عامل Build. Com یکی از استارت آپ‌های معروف Chico شد. وی با طراحان اپلیکیشن ملاقات و بعد از بحث با آن‌ها اقدام به سرمایه گذاری در آن کرد.

به این ترتیب، با این سرمایه گذاری، سفیرانی برای معرفی این اپ به سایر کالج‌ها ارسال و کسب و کارهای محلی برای اتصال به آن شناسایی شدند. در حال حاضر این اپلیکیشن در بیش از صد مدرسه و کالج مورد استفاده بوده و نرخ رشد آن به گفته گاردنر برابر با ۵۰ درصد است.

همچنین بیش از ۱۲۰۰ کسب و کار مختلف از این نرم افزار برای تبلیغ محصولات خود برای دانش آموزان استفاده می‌کنند که تنها یکی از آن‌ها کمپانی بزرگ استارباکس است که درآمدی یک و نیم میلیون دلاری برای بنیانگذاران آن داشته است.

در ژانویه امسال، تیم طراح این اپ توانسته است درآمد خود را هر ماه دو برابر کند و در حال حاضر بیش از ۲۰ کارمند تمام وقت دارند. در نتیجه کاردنر ۲۳ ساله و ریچاردسون ۲۱ ساله با کالج خداحافظی کرده‌اند تا تمام وقت خود را صرف شرکت تازه تأسیس کنند. هر چند خانواده‌های آن‌ها از این موضوع چندان رضایتی ندارند، این دو بر این باور هستند که با یک موقعیت استثنایی در زندگی خود روبه رو شده‌اند.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد