۴۰ درصد کاربران تلگرام ایرانی هستند

به گزارش فناوری فرهنگی،عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان این که ۴۰ درصد کاربران تلگرام در ایران هستند گفت: فیلترینگی که مد نظر ماست مربوط به محتواهای ناهنجار اخلاقی، ضد فرهنگی، ضد ارزشی و ضد اخلاقی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رضا تقی پور با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شبکه دو سیما با اشاره به اینکه آمار کاربران ایرانی اینترنتی موجود است افزود:‌ اکنون شبکه اجتماعی پیام رسان “تلگرام” بیشترین کاربر را در کشورمان دارد.

وی افزود: آخرین آمار رسمی تعداد کاربران این پیام رسان را 25 میلیون و یک مرجع غیر رسمی، آن را بیش از 40 میلیون نفر اعلام کرده در حالی که تعداد کاربران کل این شبکه پیام رسان در جهان کمتر از صد میلیون نفر است.

در ادامه علی فلاح کارشناس فضای مجازی هم گفت:‌ از نظر حاکمیتی متأسفانه دستگاه های مسئول و تصمیم گیر در این حوزه معمولاً یک قدم عقب تر بوده اند.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی فعلی کشور غیرمنضبط است افزود: ناهماهنگی ها میان دست اندرکاران و مسئولان در چگونگی مدیریت فضای مجازی مشهود است.

در ادامه تقی پور با اشاره به اینکه آشفتگی حاکمیتی در این باره وجود دارد گفت: بخشی از آن مربوط به ماهیت این فضاست زیرا در این فضا ارتباطات به صورت خودجوش و توسط مردم شکل می گیرد.

وی با اشاره به اینکه کشورهای دیگر برنامه های یکپارچه ای برای مقابله با این پدیده دارند افزود:‌ متأسفانه در کشور ما در این باره خلاء وجود دارد.

وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه ایجاد کانون متمرکز برای سیاست گذاری، تصمیم گیری، هماهنگی و نظارت از مأموریت های شورای عالی مجازی است، گفت: کارشناسان باید ریشه یابی کنند که چرا پس از گذشت 5 سال از تشکیل این شورا، برنامه و مدیریت یکپارچه و راهبردی در فضای مجازی وجود ندارد.

تقی پور افزود: باید با سرمایه گذاری لازم، از این فضا برای اشتغال و ایجاد فرصت های شغلی استفاده کنیم امّا تاکنون این گونه نبود.

در ادامه فلاح با تاکید بر اینکه غیرمنضبط بودن فضای مجازی در درازمدت به شدت آسیب زاست گفت: خانواده ها هم نگران این موضوع هستند.

تقی پور هم گفت: جامعه از فضای مجازی آسیب های فرهنگی می بیند اما متأسفانه در این باره بررسی و چاره اندیشی نکرده ایم.

وی با اشاره به اینکه در غرب متأثر از فضای مجازی، نهادی به عنوان خانواده، نماد بیرونی مناسبی ندارد افزود: نباید به این سمت حرکت کنیم و نباید فضای مجازی را به حال خود رها کنیم.

عضو شورای عالی مجازی اضافه کرد: این شورا مسؤلیت کلی در این باره دارد و باید وظایف را میان دستگاه ها تقسیم و آن ها را هماهنگ کند که در حال حاضر این موضوع مغفول مانده است.

تقی پور افزود: متاسفانه اراده لازم برای ایجاد نقشه راه یکپارچه برای مدیریت کل فضای مجازی وجود ندارد.

فلاح هم گفت: در جهان، حاکمیت، ورود به فضای مجازی را کنترل می کند.

در ادامه تقی پور گفت: متأسفانه ظرفیت لازم را در شورای عالی فضای مجازی برای تشکیل دبیرخانه این شورا به وجود نیاورده ایم و مرکز ملی فضای مجازی در جایگاه خود قرار نگرفته است.

وی تاکید کرد: باید از دانش آموختگان زبده در این باره استفاده کنیم.

عضو شورای عالی مجازی افزود: قیمت پهنای باند داخلی نباید با پهنای باند اینترنت بین المللی یکی باشد امّا تاکنون اینگونه بوده است و این بر روی کسب و کار فضای مجازی تأثیر می گذارد.

تقی پور ادامه داد: برای 80 در صد کسب و کار فضای مجازی نیاز به پهنای باند اینترنت نداریم و برخی ها در داخل تولید کننده پهنای باند هستند.

وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: برای خرید پهنای باند از خارج باید به آنها پول بدهیم در حالی که به شرکت هایی که در داخل پهنای باند را تولید می کنند نه تنها پولی نمی دهیم بلکه از آن ها پول هم می گیریم.

در ادامه فلاح گفت: برخی از دولت مردان، فیلترینگ را به صورت هیولایی جلوه می دهند و کم کاری ها را پشت آنها پنهان می کنند.

وی با بیان اینکه نگاه فعلی این نیست که این راه را مسدود کنیم افزود: امّا نباید از کسانی که در داخل در فضای مجازی محتوا تولید می کنند،
پول بگیریم.

این کارشناس فضای مجازی تاکید کرد: باید از تولید محتوای داخلی حمایت کنیم تا بتوانیم با محتوای خارجی رقابت کنیم .

در ادامه تقی پور گفت: ‌متأسفانه با توجه به تسلطی که رسانه های استکباری بر فضای مجازی دارند، نگذاشتند موضوع فیلترینگ یا پالایش به درستی برای مردم ما تبیین شود.

عضو شورای عالی فضای مجازی افزود: فیلترینگی که مد نظر ماست مربوط به محتواهای ناهنجار اخلاقی، ضد فرهنگی، ضد ارزشی و ضد اخلاقی است.

وی گفت: همه کشورها هم بر اساس ارزش های فرهنگی و اجتماعی خود سیاست ها ی فیلترینگ هوشمند را اعمال می کنند.

تقی پور افزود: باید مطالب غیر اخلاقی و نامناسب را حذف کنیم امّا این موضوع هنوز اتفاق نیفتاده است.

وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: مقام معظم رهبری راه را در این باره روشن کردند و اگر به فرمایشات ایشان عمل شود بیش از نود درصد مشکلات حل خواهد شد.

وی افزود: امیدواریم دستور کار اساسی که مقام معظم رهبری فرمودند در دستور کار شورای عالی فضای مجازی قرار گیرد.

منبع: تابناک

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد