۵ پیش‌بینی درباره‌ی اینترنت اشیاء در سال ۲۰۱۹

به گزارش فناوری فرهنگی، همان‌طور که می‌دانیم اینترنت اشیاء به سرعت در حال فراگیر شدن است و عملکرد وسایل نقلیه، تکنولوژی‌های پوشیدنی، سنسورهایRFID ، نرم‌افزارها و حتی شبکه‌ها نیز روز به روز پیشرفته‌تر می‌شود. همه‌ی ما نسبت به سال قبل گجت‌های متصل بیشتری در خانه داریم و به احتمال زیاد این پیشرفت‌های محقق شده در خانه و کسب‌و‌کار در سال ۲۰۱۹ هم ادامه پیدا می‌کند‌. در این مقاله به بررسی پنج پیش‌بینی درباره‌ی اینترنت اشیاء در سال ۲۰۱۹ خواهیم پرداخت.

پیش‌بینی اوّل: افزایش تعداد دستگا‌ه‌های اینترنت اشیاء

اگر بازار اینترنت اشیاء و آمار‌های مربوط به دستگاه‌های متصل را بررسی کنیم با اعداد و ارقارم میلیاردی مواجه خواهیم شد. طبق گفته IT pro، حدود 6/3 میلیارد دستگاهی که امسال به اینترنت متصل شدند، برای انجام وظایف روزانه مورد استفاده قرار می‌گرفتند‌. این به این معناست که تعداد همه‌ی دستگاه‌های متصل بسیار بیشتر از این تعداد می‌باشد.

بنابراین اطلاعات بیشتر و در نتیجه ازدحام بیشتری در اینترنت پرتراکم و متصل امروز مشاهده ‌خواهیم کرد. برای مدیریت این دستگاه‌ها فشار بیشتری بر اینترنت نسل پنجم (5G)، که موجب بهبود ازدحام اینترنت می‌شود، وجود خواهد داشت.

همچنین فشار بیشتری برای محاسبات لبه وجود خواهد داشت. اطلاعات دستگاه‌های اینترنت اشیاء نزدیک منبع ذخیره می‌شوند. برای تحقق این امر، مراکز‌ نگهداری داده و محاسبات لبه باید به طور هماهنگ با هم کار کنند. به هر حال با افزایش دستگاه‌های متصل، نیاز به انجام تغییراتی خواهیم داشت.

 

پیش‌بینی دوّم: نفوذ عمیق‌تر در صنعت تولید و سلامت

اینترنت اشیاء در تحولات دیجیتالی بعضی از صنایع نقش کلیدی دارد، به خصوص در صنعت تولید. انقلاب صنعتی بعدی با به‌کارگیری سنسورها، تگ‌های RFID و beaconهای هوشمند، آغاز شده است‌. تحلیل‌کنندگان بازار پیش‌بینی کرده‌اند که تعداد دستگاه‌های متصل در صنعت تولید در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ دو برابر شود.

این دستگاه‌ها با وارد شدن در هر بخش از فرآیند تولید، از توسعه گرفته تا مدیریت زنجیره تأمین، می‌توانند تغییراتی اساسی ایجاد کنند. آنگاه تولیدی‌ها می‌توانند از تأخیر جلوگیری کرده، عملکرد تولید خود را بهبود بخشیده، خرابی تجهیرات را کاهش داده و موجودی‌های خود را مدیریت کنند.

گفته شده که در سال ۲۰۱۹، ۸۷ درصد از سازمان‌هایی که خدمات بهداشتی ارائه می‌دهند، اینترنت اشیاء را به کار خواهند گرفت. به این ترتیب امکانات زیادی برای سازمان‌های ارائه دهنده خدمات بهداشتی، قرص‌های هوشمند اینترنت اشیاء، مراقبت‌های هوشمند، مدیریت سلامت شخصی، ثبت الکترونیکی اطلاعات مربوط به سلامتی، مدیریت اطلاعات حساس و به طور کلی مراقبت بهتر از بیماران به وجود خواهد آمد.

 

پیش‌بینی سوم: افزایش امنیت در End Point ها

دستگاه‌های اینترنت اشیاء نسبت به هک و مسائل امنیتی آسیب‌پذیرند. چند دستگاه مبتنی بر اینترنت اشیاء دارید که امنیت کامل دارند؟ در سال ۲۰۱۹ امنیت دستگاه‌ها افزایش می‌یابد.

تولیدکنندگان سخت‌افزاری مثل Cisco, HPE, Dell و … در حال ساخت زیرساخت خاصی برای لبه هستند که امن و از لحاظ فیزیکی قوی باشد. شرکت‌هایی که در زمینه امنیت کار می‌کنند راه‌حل هایی برای امنیت دستگاه‌ها پیشنهاد خواهند داد تا سرویس‌های آن‌ها بتواند جلوی از دست رفتن اطلاعات را بگیرد و تحلیلی ایجاد کنند تا کارکرد درست شبکه قابل بررسی باشد و از تهدیدات حفاظت کنند .

 

پیش‌بینی چهارم: پدید آمدن مناطق هوشمند در شهرهای سراسر جهان

در حال حاضر، خانه و ساختمان‌های هوشمند داریم ولی شهرهای کاملاً هوشمند هنوز تحقق نیافته‌اند. در سال ۲۰۱۹ مناطق هوشمندی را در شهر مشاهده خواهیم کرد.

آزمایشگاه Sidewalk، در حال ساخت یک محله هوشمند در تورنتو است. سنسورهای هوشمند با هدف ایجاد یک مکان مناسب، امن و تمیز برای کسانی که در آن زندگی می‌کنند، به صورت شبانه‌روزی در محله همه چیز را ثبت می‌کنند، مثل مسیرهای پیاده‌روی، استفاده از ماشین‌های مشترک، فضای اشغال شده توسط ساختمان‌ها، جریان فاضلاب و درجه حرارت . وقتی مدل کامل شود، این مدل می‌تواند برای دیگر محله‌های هوشمند و در نهایت شهرهای هوشمند مورد استفاده قرار بگیرد.

 

پیش‌بینی پنجم: نفوذ ماشین‌های متصل به بازار

حتی اگر تحلیل‌کننده صنعت تکنولوژی باشید، به هنگام ورود به نمایشگاه ماشین، از دیدن پیشرفت‌های اینترنت اشیاء و این که چطور اینترنت اشیاء به هر قسمت مهم از وسایل نقلیه نفوذ پیدا کرده است، تعجب خواهید کرد. با توجه به این که خودرو‌های بدون سرنشین در چند سال آینده تحقق می‌یابند، احتمالاً در سال ۲۰۱۹ امکانات اینترنت اشیاء بیشتری برای خودروها وجود خواهد داشت.

در حال حاضر هزاران وسیله نقلیه به برنامه‌ای متصل‌اند که اطلاعات به روز در مورد وضعیت ماشین را نشان می‌دهد. این کار با تکنولوژی اینترنت اشیاء انجام می‌شود که در واقع قلب وسیله نقلیه متصل است. اینترنت اشیاء توانایی بررسی فشارهای لاستیک، سطح روغن، مصرف سوخت و بسیاری چیزهای دیگر در مورد ماشین را دارد و می‌تواند اطلاعات را به یک تلفن هوشمند ارسال کند. همچنین هنگامی که عملکرد موتور با مشکل مواجه می‌شود به صاحب وسیله نقلیه (و یا هر کس دیگری که شما انتخاب کنید) هشدار می‌دهد. شاید باور کردنی نباشد که ما تا به حال بدون چنین امکانی زندگی کرده‌ایم!

اطلاعات تشخیص وضعیت ماشین تنها پیشرفتی نیست که در سال ۲۰۱۹ خواهیم دید. تکنولوژی‌‌هایی مثل اپلیکیشن‌های به هم متصل، جست‌وجو بر اساس صدا و اطلاعات لحظه‌ای ترافیک می‌توانند شیوه‌ی رانندگی شما را تغییر دهند. حداقل می‌توان گفت که اینترنت اشیاء در حال تغییر دادن تجربه‌ای است که ما از اتومبیل‌ها داشته‌ایم.

این فقط چند پیش‌بینی درباره‌ی اینترنت اشیاء در سال 2019 و سالهای آینده است. احتمالاً پیشرفت‌های بیشتری وجود خواهد داشت که ما تا به حال رویای آن را داشته‌ایم. باید ببینیم که اینترنت اشیاء چگونه همه صنایع را تغییر می‌دهد.

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد