۸۱۹ موزه آلمان مجهز به امکان بازدید مجازی هستند

به گزارش فناوری فرهنگی، نتایج تحقیقات مؤسسه پژوهش موزه‌ها در برلین نشان می‌دهد که حدود ۶۸۰۰ موزه در آلمان وجود دارد و هر سال ۱۱۴ میلیون گردشگر داخلی و خارجی از آنها بازدید می‌کنند. این در حالی است که در ماه‌های اخیر، به دلیل بیماری کرونا بازدید از موزه‌ها ممنوع بوده و پای هیچ‌گردشگری به موزه‌های آلمان نرسیده است.

از این‌رو، انجمن موزه‌های آلمان تصمیم گرفته به مناسبت روز جهانی موزه، شرایط بازدید مجازی از برخی موزه‌ها و نمایشگاه‌های آلمان را فراهم کند و اهمیت این اماکن فرهنگی را به شهروندان یادآور شود. در این راستا سایت «روز موزه» اطلاعات مربوط به ۸۱۹ موزه در ۱۶ ایالت آلمان را منتشر کرده که امکان بازدید مجازی از نمایشگاه‌های دائمی و یا موقتی آن فراهم شده است. مسئولان این سایت همچنین برای سهولت کار مخاطبان، امکان جست‌وجو موزه‌ها براساس نام ایالت و یا نام موزه را فراهم کرده‌اند. بدین ترتیب، علاقمندان به راحتی می‌توانند با وارد کردن نام ایالت یا موزه مورد نظر خود، اطلاعات مربوط به آن را پیدا کنند.

علاوه بر این، سایت «روز موزه» برای آنکه اهمیت موزه‌ها را به شهروندان آلمان یادآوری کند، از آن‌ها خواسته است تا تجربیات خود از بازدید از موزه‌ها را با هشتگ «کشف موزه‌ها» در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند.

۴۳ سال پیش، روز جهانی موزه در میان روزهای مهم جهان جای گرفت. اعضای شورای بین المللی موزه (ایکوم) در آن زمان، تصمیم گرفتند هجدهم ماه مه را به عنوان روز جهانی موزه نام‌گذاری کنند. مسئولان این شورا معتقد بودند موزه‌ها، ابزاری مهم در تبادلات فرهنگی، غنی‌سازی فرهنگ‌ها و توسعه تفاهم، همکاری و صلح میان مردم به شمار می‌آیند.

از این رو، آن‌ها تصمیم گرفتند با برگزاری روز جهانی موزه، آگاهی عمومی، درباره این امکان فرهنگی را گسترش دهند. این رویداد هر سال فرصت دیدار مستقیم میان متخصصان موزه و مردم را فراهم می‌کند، اما در چند ماه گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا، بازدید از موزه‌ها ممنوع شده است و این محدودیت در بسیاری از کشورها هنوز هم ادامه دارد. از این رو مسئولان برخی کشورها مانند آلمان امکان بازدید مجازی از موزه‌ها را برای علاقمندان فراهم کرده‌اند.

این گزارش توسط بخش پژوهش‌های فرهنگی رایزنی فرهنگی ایران در آلمان تهیه و در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده شده است.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد