‌برای حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان کمبود منابع مالی نداریم/نگرانی از نبود بازار فروش محصولات است

به گزارش فناوری فرهنگی، نصرالله جهانگرد در نشست با شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان حوزه ICT استان کرمانشاه که به میزبانی پارک علم و فناوری کرمانشاه برگزار شد، ICT را پیشران توسعه کشور دانست و عنوان کرد: ICT موتور محرکه توسعه کشور است که بستر توسعه برای دیگر حوزه‌ها از جمله کشاورزی، صنعت، خدمات و … را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به توسعه و پیشرفت کشور در بسیاری حوزه‌ها از جمله ICT، گفت: مشکل ایران از ۱۰۰ سال پیش تا به امروز تأخیر در توسعه است و کارهایی که امروز در کشور انجام می‌شود، باید ۱۵ سال پیش انجام می‌شد.

جهانگرد با تاکید بر لزوم هم‌افزایی مدیران در حوزه‌های مختلف، گفت: هم‌افزایی مدیران می‌تواند این تاخیرها را جبران و روند توسعه و پیشرفت را تسریع کند.

معاون وزیر ارتباطات به سرمایه‌گذاری خوب دولت در بحث ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان نیز اشاره کرد و افزود: مشکل کار اینجاست که این شرکت‌ها تا رسیدن به مرحله بازار بطور کامل حمایت می‌شوند، اما همین که به مرحله بازار رسیدند، عملاً رها شده و سهم آنها از بازار مشخص نیست و عملاً در مرحله فروش محصول دچار مشکل می‌شوند.

جهانگرد تصریح کرد: مشکل دیگر این است که ساختارهای ما سنتی است و اقتصاد دیجیتال در حال ورود به کشور است و ما تلاش داریم با این ساختارهای سنتی با این نوع اقتصاد برخورد کنیم.

وی افزود: در حال حاضر در لبه تحول ایستاده‌ایم و باید زیرساخت‌ها را با این تغییرات هماهنگ کنیم.

معاون وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به افزایش اعتبارات صندوق نوآوری، گفت: این آمادگی را داریم که منابع بیشتری به پارک‌های کشور تزریق کنیم و پیش‌بینی این است که اعتبارات مورد نیاز برای پارک‌ها از محل این صندوق تا ۹ برابر افزایش یابد.

جهانگرد تاکید کرد: به جرأت می‌گوئیم پول در کشور برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور زیاد است، اما نگرانی ما از نبود بازار لازم برای فروش محصولات این شرکت‌ها است.

وی افزود: تسهیلات خوب با سود بسیار کم و تنفس مناسب به شرکت‌های دانش‌بنیان داده می‌شود، اما متأسفانه به دلیل نبود بازار فروش، عملاً محصولات این شرکت‌ها روی دستشان می‌ماند و نمی‌توانند این تسهیلات را بازپرداخت کنند و بعد از چند سال بطور معمول درخواست استمهال تسهیلات را دارند که این کار شدنی نیست، لذا باید تلاش کنیم سهمی از بازار برای محصولات این شرکت‌ها پیدا کنیم.

جهانگرد تصریح کرد: در همین راستا به دنبال نفوذ تکنولوژی در صنایع مختلف کشور هستیم و مادامی که این حوزه‌ها به سمت استفاده از تکنولوژی “های تک” نروند، در بازار فروش محصولات شرکت‌های حوزه ICT مشکل خواهیم داشت.

معاون وزیر ارتباطات از تصمیم جدی وزارت ارتباطات برای راه‌اندازی نظام فناوری اطلاعات خبر داد و افزود: راه‌اندازی این نظام برای بهبود وضعیت سهم شرکت‌های حوزه ICT از بازار IT کشور در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: طرح نظام فناوری اطلاعات آماده شده است.

جهانگرد در خصوص دخالت برخی شرکت‌های در سایه و خصولتی در معاملات شرکت‌های دانش‌بنیان و مناقصه‌های آنها نیز گفت: این مشکل در تمام کشور وجود دارد و به توانایی مدیران استانی در کنترل این وضعیت در استان خود برمی گردد.

معاون وزیر ارتباطات در پایان با تقدیر از پارک علم وفناوری کرمانشاه در ارائه خدمات متنوع به شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: شبکه‌سازی‌هایی که پارک کرمانشاه ایجاد کرده و قبول ریسک سرمایه‌گذاری شرکت‌ها از سوی این نهاد، جای تقدیر دارد.

تولید سالانه ۸۰ دانش فنی و محصول توسط شرکت‌های تحت پوشش پارک

معصومه خان احمدی، رئیس پارک علم و فناوری کرمانشاه نیز در این نشست با اشاره به تغییرات بسیار در حوزه‌های فناوری اطلاعات، گفت: در همین راستا جهت حمایت هر چه بهتر از شرکت‌های فعال در این حوزه سیاست‌گذاری‌هایی در پارک علم و فناوری تعریف شده است.

وی اولین سیاست‌گذاری پارک در این حوزه را بحث یادگیری مستمر عنوان کرد و افزود: باید قبول کنیم تغییرات در حوزه فناوری اطلاعات بسیار است، در همین راستا نیاز داریم یادگیری مستمر داشته باشیم که این کار در حال انجام است و این یادگیری‌ها بر اساس تجربیات جهانی و تجربیات دیگر پارک‌های علم و فناوری خواهد بود.

خان احمدی گفت: سیاست و اولویت بعدی ما انعطاف‌پذیری در برخورد با شرکت‌های دانش‌بنیان است، بطوری که بتوانیم نیازهای آنها در حوزه‌های مختلف را تأمین کنیم.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان پویا و تغییرپذیر هستند و باید برای تأمین نیاز آنها ساختار منعطفی داشته باشیم.

خان احمدی شبکه‌سازی برای حل مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان را دیگر سیاست پارک علم و فناوری عنوان کرد و افزود: در این راستا ۴۸ تفاهم‌نامه پروتکل محور تنظیم شده که می‌تواند تا حدی مشکلات شرکت‌ها را مرتفع کند.

رئیس پارک علم و فناوری کرمانشاه سیاست بعدی را ارائه خدمات متنوع به شرکت‌ها عنوان کرد و افزود: نیاز شرکت‌ها مدام در حال تغییر است و در این راستا تلاش کرده ایم با تنوع خدمات، طیف وسیعی از نیاز شرکت‌ها را پوشش دهیم.

خان احمدی افزود: همچنین به عنوان حامی شرکت‌ها پذیرفتیم که با خرید محصولات برخی شرکت‌ها ریسک کار آنها را قبول کنیم و از این طریق بتوانیم به شرکت‌ها کمک کنیم.

خان احمدی با بیان اینکه ماحصل این سیاست‌ها، حمایت از ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان و ایده در طول ۱۰ سال فعالیت پارک علم وفناوری کرمانشاه است، گفت: هم اکنون ۳۰۰ شرکت فعال تحت حمایت پارک فعالیت می‌کنند.

وی از فروش ۹۰ میلیارد تومانی محصولات این شرکت‌ها خبر داد و افزود: سالیانه حدود ۸۰ دانش فنی و محصول توسط این شرکت‌ها تولید می‌شود و رقم صادرات این شرکت‌ها قابل قبول است.

خان احمدی به وجود هفت مرکز رشد در سطح استان نیز اشاره کرد و افزود: همچنین سه کانون شکوفایی و خلاقیت و نیز دو مرکز نوآوری در سطح استان فعال است و فعالیت آنها ماحصل سیاست‌هایی است که پارک علم و فناوری کرمانشاه طی این سال‌ها دنبال کرده است.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد