‌فیلترشکن‌ها؛ عامل جاسوسی و سرقت اطلاعات ‌

به گزارش فناوری فرهنگی، اولین نشست تخصصی ارتباطات و فناوری اطلاعات با محوریت بررسی مزیت‌ها و معایب پیام‌رسان‌های داخلی با حضور محمد پهلوانی، عضو کمیته اطلاع رسانی شورای عالی فضای مجازی و سید ابوالحسن نظام دوست، مدیرگروه فناوری اطلاعات مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی استان قم برگزار شد.
‌سهولت کارکرد، عامل اقبال مردم به تلگرام بود

در ابتدای این نشست، نظام دوست عنوان کرد: استفاده از پیام‌رسان‌ها در میان عموم مردم جا افتاده است و تولیدکنندگان پیام‌رسان‌ها باید با توجه به این موضوع، درصدد برآورده کردن نیازهای مردم برآیند؛ پیام‌رسان‌های خارجی به دلیل نبود پیام‌رسان قوی داخلی بین مردم جا باز کرد و استفاده شد، تا به تلگرام رسید؛ کارکرد تلگرام آسان بود و در بعضی مواقع حتی ‌جایگزین ایمیل می‌شد و اسناد اداری در آن تبادل می‌شد، به همین دلیل با استقبال مردم مواجه شد.
‌مشکلات فنی، بزرگترین دلیل عدم استقبال مردم از پیام‌رسان داخلی‌

نظام دوست در خصوص دلیل عدم استقبال مردم از پیام‌رسان‌های ایرانی تصریح کرد: دلیل بزرگ عدم استقبال مردم از پیام رسان‌های داخلی، مشکلات فنی و سرعت پایین است، همچنین موضوع دیگر عدم اعتماد مردم به پیام‌رسان های داخلی است؛ زمانی در ادارات‌ برای استفاده از ایمیل سازمانی، ممانعت‌هایی صورت می‌گرفت ولی رفته رفته این موضوع حل شد و پیام‌رسان‌های داخلی نیز وضعیت مشابهی با این قضیه دارند .

مدیرگروه فناوری اطلاعات مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی استان قم افزود: 4 سال زمان برد تا تلگرام به این قابلیت‌ها دست پیدا کند و اگر این زمان نیز به پیام رسان‌های داخلی داده شود، می‌توانند بدرخشند.

‌ تلگرام امن ترین پیام‌رسان دنیا نیست

پهلوانی نیز در این خصوص بیان کرد: مهم ترین موضوعی که در پیام‌رسان ها وجود دارد، ارائه خدمات است و یکی از آن خدمات، پیام رسانی است؛ از زمانی که استفاده از پیام‌رسان در ایران فراگیر شد، پر کابردترین آن‌ها وایبر بود و سپس واتساپ و تلگرام جایگزین آن شدند؛ قابلیت ارسال فایل و همچنین ایجاد کانال، باعث گرایش مردم به تلگرام شد؛ ارائه خدمات مناسب، دلیل محبوبیت تلگرام در ایران بود و این خدمات 4سال زمان برد تا به حد مطلوبی برسد.

وی در خصوص پیام‌رسان‌های داخلی عنوان کرد: کشورهای مختلف مانند چین و روسیه پیام‌رسان‌های داخلی دارند؛ برنامه‌های پیام رسان‌ در دنیا اکنون تبدیل به یک محصول کامل شدند و خدمات دیگری مانند خرید و تراکنش بانکی در آن‌ها انجام می‌شود.

‌ پیام‌رسان‌های داخلی، بستری مناسب برای کسب و کار

عضو کمیته اطلاع‌رسانی شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر لزوم حمایت از پیام‌رسان داخلی، افزود: پیام‌رسان‌های بومی می‌توانند بستر مناسبی برای کسب و کارهای داخلی باشند، پیام رسان‌های خارجی قابلیت اتصال به سیستم بانکی ایران را ندارند و فقط در حد معرفی خدمات می‌توانند به کسب و کارها کمک کنند.

وی اظهار کرد: زمانی که سرورهای داخلی تلگرام در کشور قطع شد، سرعت و کیفیت به شدت کاهش پیدا کرد و اگر این حمایت از پیام‌رسان های داخلی صورت بگیرد، آن‌ها نیز می‌توانند خدمات بهتری ارائه کنند.

وی ادامه داد: هجمه درخواست‌ها به پیام‌رسان داخلی یکباره انجام شد که این باعث ایجاد اختلالاتی در این پیام رسان‌ها شد؛ اغلب مشکل پیام‌رسان‌های داخلی، مشکل زیر ساختی است و در طراحی و سخت افزاری مشکلی وجود ندارد.

در ادامه نظام‌دوست عنوان کرد: مدل کسب و کار پیام‌رسان‌های بومی و روش درآمدی آنها باید مشخص شود تا در ادامه مسیر با کسری بودجه مواجه نشوند.

وی افزود: اکنون سرورهای کمی در اختیار پیام‌رسان های داخلی است و این سرورها قابلیت توسعه دارند و روز به روز می‌توانند با توجه به نیاز جامعه پیشرفت کنند و خدمات مناسب تری را ارائه دهند .

‌پروژه پیام‌رسان اگر دولتی شود، محکوم به شکست است

پهلوانی نیز در این خصوص بیان کرد: هر پروژه‌ای در این نوع، اگر دولتی شود، محکوم به شکست است، پروژه پیام‌رسان هم اگر بخواهد دولتی شود، شکست می‌خورد؛ اگر به پیام‌رسان به عنوان ابزار تجارت نگاه شود، باید در آن رقابت انجام شود و رقبا سعی کنند تا با ارائه خدمات بهتر، خودشان را مطرح کنند، هرجا موفقیت بوده است، جایی است که دولت در آن ورود پیدا نکرده است‌.

وی اضافه کرد: برخی پیام‌رسان‌ها به دلیل اینکه بتوانند حجم مصرفی را رایگان کنند، تمام هزینه را صرف این موضوع کردند که این اشتباه است و باید این هزینه صرف حل مشکلات زیرساختی می‌شد؛ تا زمانی که زیرساخت‌ها ارتقا پیدا نکنند، تبلیغات سودی ندارد.
‌سیاست مسئولان، ایجاد رقابت بین پیام‌رسان‌ها است

عضو کمیته اطلاع رسانی شورای عالی فضای مجازی خاطر نشان کرد: سیاست مسئولان این است که اکنون بین پیام‌رسان‌های مختلف داخلی رقابت ایجاد شود و هرکدام در جذب مخاطب موفق‌تر عمل کردند، دولت حمایت‌هایی که از تلگرام انجام داد را از آن پیام‌رسان بومی انجام دهد.

نظام دوست بیان کرد: شروع فرهنگ سازی و انتقال فعالیت ارگان‌ها و سازمان‌ها به پیام‌رسان‌های داخلی، اتفاق خوبی بود که باعث شد فضا از تلگرام گرفته شود.

وی ادامه داد: پیام رسان‌ها باید نیاز سنجی مخاطب را انجام دهند و طبق آن عمل کنند تا استقبال مردم به سمت آن‌ها برود، پیام‌رسان‌های بومی در ابتدای راه هستند و باید صبر داشته باشیم تا مرحله مهاجرت تمام شود و به مرحله پشتیبانی و ارتقاء خدمات وارد شویم، آن زمان وضعیت بهتری را شاهد خواهیم بود.
‌اقناع سازی مردم بهتر از گذشته صورت گرفت

پهلوانی با بیان اینکه پیام‌رسان‌های داخلی در جذب اعتماد مخاطب موفق خواهند شد و مردم از آن استقبال می‌کنند، گفت: اقناع سازی عمومی بسیار بهتر از گذشته صورت گرفت و مهاجرت به پیام‌رسان‌های داخلی از 14اردیبهشت شدت گرفت؛ اگر با منطق با مردم صحبت شود، مردم می‌پذیرند.

وی افزود: در حوزه‌های دیگر نیز نمونه های موفقی داشتیم که با استفاده از ایده‌های خارجی، بومی سازی بر روی ایده انجام شد و امروز پیشرفت خوبی داشتند و اکنون مردم بیشتر به دنبال نمونه‌های داخلی هستند.

عضو کمیته اطلاع رسانی شورای عالی فضای مجازی عنوان کرد: پیام رسان ‌ها باید زودتر رویکرد خود را مشخص و اهداف خود را تبیین کنند و در همان راستا حرکت کنند؛ پیام‌رسان باید به یک برنامه چند منظوره تبدیل شود و خدمات مختلفی ارائه دهد؛ زمان برای استقبال مردم از پیام‌رسان‌های داخلی بسیار اندک است و باید سعی بر این باشد که رضایت مخاطب سریع تر جذب شود.

‌استفاده از فیلتر شکن‌ها یک تهدید به شمار می‌رود    

 
پهلوانی در خصوص افزایش استفاده از فیلترشکن ها در بین مردم، تصریح کرد: اصلا مطلوب نیست که از فضای فیلترشکن استفاده شود و این موضوع تهدیدات بسیاری دارد؛ شاید یکی از دلایل اینکه فیلتر کامل انجام نشده است و برخی نسخه‌های فارسی تلگرام همچنان قابل دسترسی است، این موضوع نشان می‌دهد که مسئولان مایل به استفاده مردم از فیلترشکن نیستند.

‌فیلترشکن‌ها ابزار جاسوسی هستند

وی با بیان اینکه تلگرام قابلیت خاصی ندارد که لازم باشد مردم به استفاده از آن اصرار کنند، ادامه داد: فیلترشکن‌ها ابزار جاسوسی و سرقت اطلاعات هستند و استفاده از آن بسیار خطرناک است، همچنین استفاده از آن باعث می‌شود که مصرف دیتا به صورت سه برابر محاسبه گردد.

‌اعلام رویکرد امنیتی و اخلاقی برای تلگرام درست نبود

عضو کمیته اطلاع رسانی شورای عالی فضای مجازی در خصوص فیلترینگ تلگرام عنوان کرد: سه رویکرد در مخالفت با تلگرام وجود داشت، رویکرد اول، رویکرد امنیتی بود و تلگرام را مخالف با امنیت ملی اعلام کردند، مردم در قبال این رویکرد جبهه گرفتند و امنیت را در برابر آزادی بیان قرار دادند، رویکرد بعدی که از سوی برخی مطرح شد، فساد اخلاقی تلگرام بود که اقناع‌سازی از طریق این رویکرد هم موفق نبود.

وی اضافه کرد: رویکرد سوم مخالفت با تلگرام، رویکرد اقتصادی است؛ تلگرام با 40میلیون کاربر، ارز دیجیتالی را معرفی و مدل تجاری خود را رونمایی کرد. اگر این ارز دیجیتالی در ایران به وجود می‌آمد و مورد استقبال مردم قرار می‌گرفت، اقتصاد کشور وابسته به شرکتی می‌شد که مکان آن مشخص نبود و میلیارد ها دلار ارز از کشور خارج می‌شد که این موضوع باعث ضربه به اقتصاد کشور است‌.

‌ایجاد فشار به اقتصاد کشور از خطرات تلگرام است

پهلوانی تصریح کرد: یکی دیگر از خطرات تلگرام این بود که تلگرام برای ایجاد فشار به ایران و باج خواهی، ایران را مسدود و دسترسی کاربران ایرانی را قطع کند. در این صورت ضربه شدیدی به کسب و کار ها وارد می‌شد. این رویکرد منطق بیشتری دارد و اقناع سازی از این طریق بهتر صورت می‌پذیرد .

وی در خصوص ادعای تلگرام مبنی بر اجرای تلگرام بر بستر بلاک‌چین، گفت: بهتر است اقناع سازی مردم و مهاجرت قبل از اجرای این امکان انجام شود؛ زمانی که دستگاهی به بستر بلاک‌چین وارد شود، شبکه سازی ایجاد شده و هر سرویس گیرنده، تبدیل به سرویس دهنده شده و اختلالاتی در کل شبکه ایجاد می‌شود.

‌ برای مقابله با قابلیت بلاک‌چین تلگرام، تدابیری اندیشیده می‌شود

عضو کمیته اطلاع رسانی شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: امیدواریم تا زمان فعال سازی بلاک چین در بستر تلگرام، مهاجرت مخاطبی انجام شود و ابستگی‌ها کاهش پیدا کند، ولی اگر این امکان اجرا شود، قطعا تدابیری هم در داخل برای مقابله با آن وجود دارد، ولی قطعا این قابلیت در روند فیلترینگ تاثیرگذار است‌.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد