یکی از چالش‌های جدی صنایع دستی توجه به حق کپی رایت است

به گزارش فناوری فرهنگی،مدیرکل صادرات صنایع دستی گفت: امروز باید به نوآوری‌های ارزش آفرین و همچنین توجه به حقوق مالکیت معنوی و فکری هنرمندان توجه کرد، چرا که صنایع دستی با چالش‌های جدیدی در این زمینه روبروست.

پویا محمودیان در سمینار علمی «تکنولوژی، صنایع دستی و آینده» که امروز پنجم مهرماه در سالن همایش‌های هتل عباسی اصفهان در حال برگزاری است، با با اشاره به اینکه مردم جهان تا کنون دو دوره کشاورزی و صنعتی را پشت سر گذاشته اند، گفت: ما تاکنون این دو دوره را پشت سر گذاشته و اکنون وارد عصر دانش و اطلاعات شده ایم. این دانش به همه تخصص‌ها و استراتژی هایی که در کار خود اتخاذ می کنیم، اتلاق می شود.

به گفته مدیر کل صادرات صنایع دستی کشور، در عصر اطلاعات و دانش، مزیت اصلی نه در سرمایه‌های فیزیکی، که در سرمایه‌های فکری و انسانی است و در دهه‌ای که دهه اقتصاد خلاق نام گرفته، محوریت اصلی بر عهده صنایع فرهنگی است که آمیزه‌ای از اقتصاد و فرهنگ به شمار می‌آیند و خلاقیت جزو جدانشدنی اینگونه صنایع است.

محمودیان گفت: خلاقیت می‌تواند زمینه را برای رشد و پرورش فراهم کند و دو رکن اصلی صنایع فرهنگی، نرم‌افزارها و رسانه‌های تصویری و دیجیتالی و همچنین فرآورده‌های دستی هستند.

وی به گزارش منتشر شده در سال ۲۰۰۸ اشاره و بیان کرد: طبق گزارش منتشر شده در این سال، ما با رکود در اقتصاد و تجارت جهانی روبرو بودیم اما در همین سال رشد با رشد ۱۴% تجارت خلاق مواجه شدیم. ‌ این مسئله نشان می دهد که اگر ما استراتژی درستی را در زمینه تجارت خلاق و توجه به صنایع فرهنگی دنبال کنیم، با رشد اقتصادی در این زمینه روبرو خواهیم شد.

مدیرکل صادرات صنایع دستی کشور به تغییر در نظام فکری حاکم بر مسائل اقتصادی اشاره و بیان کرد: اگر یک روز در پی حفظ بازارهای سنتی و رقابت‌های بی‌رحمانه بودیم، امروز به نوآوری های ارزش آفرین توجه می‌کنیم. باید ارزش آفرینی کرد و هزینه ها را کاهش داد. ‌ امروز باید به کسب و کاری بیندیشیم که هم مشتریان و هم صاحبان کسب و کار از آن نفع می برند. ما به خلق فضاهای جدید و اقیانوس های آبی احتیاج داریم.

به گفته محمودیان برای خلق اقیانوس‌های آبی باید به رقابت معنادار اندیشید و چالش اصلی ما در خلق این اقیانوس آبی، توجه به حقوق مالکیت معنوی و فکری هنرمندان یا همان حق کپی رایت است. ما باید به این حقوق احترام بگذاریم.

مدیرکل صادرات صنایع دستی کشور در ادامه بیان کرد: دنیای معاصر با چالش‌های بسیاری چون فروپاشی نظام کمونیستی در اروپای شرقی، رفرم‌های اقتصادی در چین و هند و تشکیل اتحادیه اروپا مواجه بوده است همه این موارد موجب وابستگی شدید به بازار شده است. در شرایط کنونی ما باید به خلق بازارهای جدید و نه سنتی و احترام به حقوق هنرمندان و همچنین مشتریان فکر کنیم.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد