همه معادلات فروش در سال رویایی سینما

به گزارش فناوری فرهنگی، بازار پاییزی اکران فیلم تحت تاثیر بازگشایی مدارس قرار گرفت.

سال 93 کل فروش سینما کمی بیشتر از 30 میلیارد تومان بود. این رقم در سال 94 به حدود 65 میلیارد تومان رسید و پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه حاکی از این بود که فروش کل سینما در سال 95 به چیزی در حدود 130 میلیارد تومان برسد. پیش‌بینی‌هایی که در آن زمان بیشتر به یک رویا یا خیال‌پردازی شبیه بود. سال 95 برای سینما با فروش باور نکردنی اکران نوروزی همراه شد و در همان روزهای نخست سال، استقبال بی‌نظیر و خیره‌کننده مخاطبان از فیلم‌های روی پرده، کارشناسان سینما را انگشت به دهان نگاه داشت. درحالی‌که پیش‌بینی‌های فروش کل 130 میلیاردی در سال 95 خیالپردازانه به نظر می‌رسید، رکورد 109 میلیاردی فروش تنها در شش ماه، به یکباره همه معادلات فروش را به‌هم ریخت.

البته کم نبودند کسانی که فروش فوق‌العاده اکران نوروزی را نتیجه یک موج آنی و گذرا می‌دانستند و ادامه این فروش فوق‌العاده را در روزهای اکران ماه رمضان و اکران تابستانه، ناشی از تبعات فروش نوروزی می‌دانستند؛ اما با این حال حتی خوش‌بین‌ترین کارشناسان هم تصور نمی‌کردند که سینمای ایران بتواند در کمتر از 6 ماه بیش از 20 میلیون بلیت بفروشد و بیش از 100 میلیارد تومان را وارد چرخه اقتصاد فیلم کند. در واقع رکوردهای شگفت‌انگیز در فروش بازار سینما باعث شد تا رسانه‌ها و کارشناسان سینمایی تلاش کنند که تعاریف و نگاه روزآمدی به صنعت سینمای ایران و مخاطبان آن داشته باشند.

سالی که نکوست از بهارش پیداست

خبرآنلاین در گزارشی که درباره فروش فوق‌العاده سینما در ابتدای امسال نوشته، خبر داده اکران شبانه‌ای که تا طلوع آفتاب در نوروز 95 ادامه پیدا می‌کرد، یک موج نبود. این اتفاقی بود که در اکران ماه رمضان و در اکران تابستان هم ادامه یافت تا روشن شود امسال نسبت مخاطبان با سینمای ایران تعریفی متفاوت از گذشته دارد. نوروز سینما میزبان دو فیلم کمدی «من سالوادور نیستم»‌و «50 کیلو آلبالو» بود. هر دو فیلم با فروش غیرقابل تصوری روبه‌رو شدند. هر دوی این فیلم‌ها در مدت زمان نزدیک به سه ماه اکران بیش از 15 میلیارد تومان فروش کردند. اکران «50 کیلو آلبالو» درحالی‌که در شهرستان‌ها و تهران همچنان خوب می‌فروخت و افتی نداشت، بنا به تصمیم مدیریت سینما پایان داده شد؛ اما «سالوادور» فرصت بیشتری برای نمایش به دست آورد و از مرز 16 میلیارد تومان هم عبور کرد. به‌طور کلی چهار فیلم سینمایی «سالوادور…»، «50 کیلو آلبالو»، «بارکد» و «ابد و یک روز» بیش از 10 میلیارد تومان فروختند. مجموع فروش این فیلم‌ها به حدود57 میلیارد تومان می‌رسد.

یعنی همین چهار فیلم بیش از نیمی از فروش 6 ماه نخست سال را تامین کرده‌اند. در ادامه راه اکران دو فیلم رکوردشکن «لانتوری» و «فروشنده» از راه رسیدند. فیلم رضا درمیشیان در سه روز نخست اکران رکورد‌های فروش را جابه‌جا کرد؛ اما طولی نکشید که «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهای از راه رسید تا این بار تعریف جدیدی از رکوردشکنی در سینمای ایران ارائه شود. فیلم فرهادی در مدت 14 روز بیشتر از 7 میلیارد تومان فروش کرده است، این یعنی روزانه حدود 500 میلیون تومان و این اتفاقی نیست که هر سال و در مورد هر فیلمی در سینمای ایران رخ بدهد. نکته قابل تامل فروش فیلم «ابد و یک روز» ساخته سعید روستایی است. این فیلم که جشنواره فیلم فجر و جشن‌های سینمایی را زیر سایه خود قرار داده و اغلب جوایز مهم و اصلی این رویدادهای سینمایی را از آن خود کرده در فروش نیز با استقبال چشمگیری روبه‌رو شد. با وجود آنکه رضا عطاران شروع امیدوارکننده‌ای با «من سالوادور نیستم» داشت، در ادامه راه با شکست نسبی «دراکولا» و فروش «آب‌نبات چوبی» که چندان بالا نیست، روشن می‌شود که جادوی این بازیگر هم تا جایی می‌گیرد و زمانی هم ممکن است مخاطب آثار او را نپسندد. جدول بالا میزان کل فروش فیلم‌های روی پرده از اکران نوروزی تا روز 31 شهریور را نشان می‌دهد.

فروش اولین روزهای پاییزی

فیلم‌های در حال اکران در اولین آخر هفته پاییزی که منتهی به بازگشایی مدارس است، تحت تاثیر آغاز سال تحصیلی قرار گرفته و با کاهش رشد فروش مواجه بوده‌اند. اما نکته دیگر آن است که شاخص رشد فروش فیلم «فروشنده»، که در آغاز زمان اکران همه رکوردهای فروش را جابه‌جا کرده بود، بیش از رقبایش کاهشی بوده و این نشان می‌دهد که استقبال مخاطبان سینما از این فیلم کاهش بسیار محسوسی داشته است. فروشنده در ابتدا با میانگین فروش روزانه 450 میلیونی، هفته‌های اول اکرانش را آغاز کرده بود؛ اما همچنان‌که پیداست در روزهای اخیر چندان مورد استقبال قرار نگرفته است. در دو روز آخر هفته گذشته لانتوری با فروش قابل توجه 545 میلیون تومانی نشان داده که پس از 51 روز اکران هنوز هم مورد علاقه مخاطبان سینما است. جالب آنکه حتی فیلم ناردون هم توانست در هفته گذشته از فیلم فروشنده پیشی بگیرد و با فروش 214 میلیون تومان رکورد قابل توجهی در نوع خود به ثبت برساند. مرور فروش فیلم‌ها در روزهای پنج‌شنبه و جمعه هفته گذشته این موضوع را ثابت می‌کند.

 

 

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد