اهمیت آموزش هنری در پیشبرد اقتصاد صنایع فرهنگی و خلاق

به گزارش فناوری فرهنگی، جایگاه انگلیس به عنوان یک رهبر فرهنگی جهانی به خطر افتاده است که علت آن عقب ماندن از سایر کشورها در زمینه آموزش هنری و سرمایه گذاری دولت در صنایع خلاق بوده است.

این هشداری است که در گزارش جدیدی که توسط موسسه مشاوره‌ای «بی او پی» با مشارکت فدراسیون صنایع خلاق انجام شده، به آن اشاره شده است. در این گزارش به مقایسه انگلیس با شش کشور بزرگ و مهم دیگر در 3 زمینه صنایع خلاق، هنرهای عمومی و آموزش خلاق پرداخته است. در این گزارش انگلیس با فرانسه، آلمان و ایتالیا به نمایندگی از اتحادیه اروپا، برزیل و کره و آمریکا مقایسه شده است.

از نظر سهم صنایع خلاق در صادرات که به عنوان ازرش صادرات کالاهای خلاق به طور سرانه تعریف شده، انگلیس با 361 دلار معادل 248 پوند برای هر فرد در رتبه اول بوده است. انگلیس از نظر سهم اقتصادی صنایع خلاق پس از کره جنوبی در جایگاه دوم است به طوری که 5.8 تولید ناخالص داخلی را صنایع خلاق تشکیل داده است و از نظر هزینه‌های افراد برای سرگرمی و رسانه نیز در جایگاه دوم قرار دارد. انگلیس به طور سرانه 1283 دلار یعنی 882 پوند هزینه کرده که پس از آمریکا با 1441 دلار قرار گرفته است.

با این حال سرمایه گذاری دولت در فرهنگ عمومی به طور سرانه به 77 دلار معادل 52 پوند رسیده که انگلیس از این لحاظ در رتبه پنجم است، پایین تر از فرانسه، آلمان، کره و ایتالیا. آلمان با 2.5 برابر هزینه بیشتر سرانه نسبت به انگلیس در رتبه دوم است.

علی رغم این مساله، انگلیس از نظر سطح مشارکت مردم در فعالیت‌های فرهنگی و رویدادهای مهم فرهنگی در رتبه نخست قرار دارد. انگلیس از نظر اولویتی که سیستم آموزش به هنر می‌دهد در جایگاه سوم قرار دارد پس از ایتالیا و آلمان. نتایج تحقیق از دولت انگلیس می‌خواهد تا آموزش‌های هنری را در مقطع دیپلم اجباری کند.

«جان کامپنر» مدیر اجرایی «سی آی اف» گفت که علیرغم اظهارات خوبی که درباره هنر بیان می‌شود، وی نگران کاهش هزینه‌ها در بخش فرهنگ و هنر است و این مساله تاثیر منفی بر مدارس هنری و خلاق خواهد داشت.

وی افزود: همه این اتفاقات در شرایطی می‌افتد که سایر کشورها در حال برقراری ارتباط بین سرمایه گذاری تجاری و عمومی هستند و به اهمیت آموزش پی برده‌اند. اگر مراقب نباشیم، جایگاه خود را به عنوان یک رهبر فرهنگی جهان از دست می‌دهیم. نباید اجازه داد این مساله اتفاق بیفتد.

«جان سورل» رئیس «سی آی اف» نیز گفت: این مساله مفید است که در نظر بگیریم سایر کشورها موفقیت ما را به عنوان الگویی برای خود قرار داده‌‎اند.

وی افزود: آنها در حال سرمایه گذاری روی استعدادها و زیرساخت‌ها هستند و این در حالی است که ما در حال کاهش هزینه‌ها در بخش‌های خلاق هستیم. در نتیجه اشتغال و تولید ثروت لطمه می‌بینند.

منبع: اقتصادخلاق

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد