اقتصاد گردشگری فرهنگی در ایران؛ پتانسیل و کارکردها (2)

به گزارش فناوری فرهنگی، مطابق گزارش «شورای جهانی سفر و گردشگری» (WTTC) [که در بررسی سالیانه 2015 خود 184 کشور و 25 منطقه جهان را مورد بررسی قرار داده است]، سهم مستقیم سفر و گردشگری منعکس‌کننده فعالیت اقتصادی ایجاد شده توسط هتل‌ها، آژانس‌های مسافرتی، خطوط هواپیمایی و دیگر خدمات حمل و نقل مسافر است. همچنین فعالیت‌هایی مانند خدمات رستوران‌ها و مراکز تفریحی را هم درنظر می‌گیرد.

براساس گزارش WTTC، سهم مستقیم گردشگری در تولید ناخالص داخلی (GDP)[1] ایران در سال 2014، 237هزار و 121 میلیارد ریال(3/2 درصد از کل تولید ناخالص داخلی) بوده است و پیش‌بینی می‌شود در سال 2015 تا 6/6 درصد افزایش یابد. ایران در این شاخص آماری جایگاه 135 را به خود اختصاص داده و بعد از کشورهایی همچون لبنان، اردن، سوریه، ترکیه، پاکستان، عمان و عربستان سعودی قرار گرفته است. همچنین طبق برآوردها، سهم مستقیم سفر و گردشگری از تولید ناخالص داخلی از سال 2015 تا سال 2025 سالانه 7/5 درصد افزایش خواهد یافت و در سال 2025 به 442156 میلیارد ریال (9/2 درصد از کل تولید ناخالص داخلی) خواهد رسید.

همچنین این گزارش تصریح می‏کند که علاوه ‌بر تاثیرات مستقیم گردشگری بر اقتصاد کشورها، این صنعت به‌طور غیرمستقیم نیز بر اقتصاد موثر است. بنابراین سهم کل سفر و گردشگری یعنی جمع سهم مستقیم و سهم غیرمستقیم از تولید ناخالص داخلی سرمایه‏گذاری، زنجیره عرضه و تاثیرات درآمدی را هم دربرمی‌گیرد.

طبق گزارش WTTC، سهم کل سفر و گردشگری ایران از تولید ناخالص داخلی در سال گذشته میلادی، 651هزار و 511 میلیارد ریال (3/6 درصد از تولید ناخالص داخلی) بود و پیش‌بینی می‌شود این سهم در سال 2015 تا 1/6 درصد رشد خواهد داشت. به علاوه برآوردها نشان می‏دهد سهم کل سفر و گردشگری سالانه 7/5 درصد در ایران رشد خواهد کرد و در سال 2025 به 1182هزار و 450 میلیارد ریال (8/7 درصد از تولید ناخالص داخلی) خواهد رسید.

1

این گزارش همچنین با بررسی مولفه‏های سفر در ایران، هزینه سفر تفریحی داخلی و محلی را 9/ 92 درصد از سهم مستقیم سفر و گردشگری از تولید ناخالص داخلی ایران (388هزار و433 میلیارد ریال) در سال گذشته عنوان کرده؛ این در شرایطی است که سهم هزینه سفرهای کاری از تولید ناخالص داخلی 1/7 درصد (6/29793 میلیارد ریال) بوده است. پیش ‌بینی می‌شود هزینه سفرهای تفریحی در سال 2015، 7/6 درصد افزایش خواهد یافت و به 414589 میلیارد ریال خواهد رسید. هزینه سفرهای تفریحی سالانه 7/ 5 درصد رشد خواهد کرد و در سال 2025 به 724614 میلیارد ریال خواهد رسید. همچنین، طبق برآوردها، در سال 2015 هزینه سفر کاری تا 5درصد افزایش خواهد یافت و به 4/31280 میلیارد ریال خواهد رسید. این هزینه تا سال 2025 با رشد سالانه 2/6 درصدی رو به رو شده و به مرز 6/ 57015 میلیارد ریال می‏رسد.  سهم مستقیم هزینه سفر داخلی از تولید ناخالص داخلی در سال 2014، 94 درصد بوده است. این در شرایطی است که سهم صادرات گردشگر (یعنی هزینه گردشگران خارجی یا درآمدهای گردشگری بین‌المللی) از تولید ناخالص داخلی 0/6 درصد بوده است. پیش‌بینی می‌شود هزینه سفر داخلی در سال 2015 تا 8/ 6 درصد رشد خواهد کرد و به 420هزار و180 میلیارد ریال خواهد رسید. این هزینه با رشد سالانه 9/ 5 درصدی روبه‌رو خواهد شد و در سال 2025 به 747هزار و 26 میلیارد ریال خواهد رسید.

 2

گزارش­ها دیگر نیز حاکی از آن است که ایران علیرغم اقتصاد بالقوه گردشگری خود (به خصوص گردشگری فرهنگی) نسبت به کشورهای همسایه خود آنچنان که باید تکاپو و توسعه نداشته است؛ به طوری که به عنوان نمونه درآمد گردشگری ترکیه در همین چند سال اخیر، دو و نیم برابر درآمد نفتی ایران و معادل بیش از 100 میلیارد دلار بوده است.

 

 

ادامه دارد…

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد