آنکتاد گزارش داد آمارهای تجارت جهانی محصولات خلاق +نمودار

به گزارش فناوری فرهنگی، آمارهای آنکتاد در خصوص اقتصاد خلاق نشان می‌دهد که حجم مبادلات کالاها و خدمات خلاق در جهان در سال 2011 میلادی به بیش از 624 میلیارد دلار رسیده است.

آمارهای آنکتاد حاکی است، میزان صادرات جهانی کالاها و خدمات خلاق مثل هنر، صنایع دستی، کتاب، آثار طراحی و گرافیک، مد، فیلم، موسیقی، رسانه‌های جدید، رسانه‌های چاپی و همین طور رسانه‌های بصری در سال 2011 میلادی افزایش یافته است. گفتنی است آخرین آمار رسمی بین‌المللی مربوط به این حوزه از یک مرجع رسمی همچون آنکتاد به سال 2011 باز می‌گردد.

آمارهای آنکتاد در خصوص اقتصاد خلاق نشان می‌دهد که حجم مبادلات کالاها و خدمات خلاق در جهان در سال 2011 میلادی به بیش از 624 میلیارد دلار رسیده است. این رقم در سال 2010 میلادی به 559.5 میلیارد دلار رسیده بود.

آمارهای آنکتاد حاکی است، میزان صادرات جهانی کالاها و خدمات خلاق مثل هنر، صنایع دستی، کتاب، آثار طراحی و گرافیک، مد، فیلم، موسیقی، رسانه‌های جدید، رسانه‌های چاپی و همین‌طور رسانه‌های بصری در سال 2011 میلادی افزایش یافته است. این رقم از 536 میلیارد دلار در سال 2009 به 559 میلیارد دلار در سال 2010 رسیده و در سال 2011 نیز از مرز 624 میلیارد دلار گذشته است. صادرات این بخش در سال 2008 میلادی یعنی قبل از بحران مالی به 620.4 میلیارد دلار رسیده بود.

کاهش جزئی مصرف محصولات خلاق پس از بحران 2008 میلادی، شکننده بودن رونق کشورهای توسعه یافته پس از بحران را نشان می‌داد که علت اصلی این مسئله افزایش کسری بودجه دولت، نوسان نرخ ارز و سطح بالای بیکاری به خصوص در کشورهای توسعه یافته بوده است.

آمارهای منتشر شده در نشست جهانی خدمات پیشرفته 28 و 29 اکتبر 2013در پکن نشان می‌دهد صادرات خدمات خلاق در سال 2011 میلادی به بیش از 172 میلیارد دلار افزایش یافته است، این رقم در سال 2010 به 163.8 میلیارد دلار رسیده بود و نسبت به کل صادرات 62 میلیارد دلاری در سال 2002 میلادی حدود 3 برابر رشد داشته است. بخشی از این افزایش نشانگر روندی است که دولت‌های بیشتری در این مدت اقدام به تدوین آمارهای مربوط به اقتصاد خلاق کرده‌اند. معماری و خدمات مربوط، خدمات فرهنگی و تفریحی، تبلیغات، خدمات سمعی بصری و خدمات تحقیق و توسعه مهم‌ترین فعالیت‌های خدمات خلاق را تشکیل می‌دهد و به‌عنوان اقتصاد دانش محور در سراسر جهان گسترش می‌یابد و خدمات خلاق به رشد خود ادامه می‌دهد.

نشست جهانی خدمات پیشرفته (GSF) توسط آنکتاد با همراهی و کمک وزارت بازرگانی چین و شهرداری پکن برگزار شده است.

به‌طورکلی، حجم تجارت جهانی محصولات خلاق از سال 2002 تا 2011 میلادی بیش از دو برابر شده است. میانگین رشد سالانه در این مدت 8.8 درصد بوده است. آمارهای اقتصاد خلاق آنکتاد بر اساس آمارهای ملی رسمی اعلام شده از سوی دولت‌ها تهیه شده است.

 

رشد صادرات کشورهای در حال توسعه در این مدت بیشتر بوده و هر سال با رشد 12.1 درصدی روبرو شده است. صادرات کالاهای خلاق در سال 2011 میلادی به بیش از 227 میلیارد دلار رسیده که 50 درصد کل صادرات جهانی را تشکیل می‌دهد.

چین بزرگترین صادر کننده کالاهای خلاق بوده است. صادرات کالاهای خلاق چین با سه برابر افزایش از 32 میلیارد دلار در سال 2002 به بیش از 125 میلیارد دلار در سال 2011 میلادی رسیده است که معادل رشد 14.7 درصدی در سال است. صادرات چین نه تنها نشانگر توانایی این کشور در تولید و آمیختن محصولات سنتی با فناوری پیشرفته است بلکه این واقعیت را نشان می‌دهد که بسیاری از کالاهای خلاق تولید و صادر شده توسط چین در سایر کشورها طراحی یا ایجاد شده‌اند.

با این حال، به‌طورکلی، تعداد کمی از کشورهای در حال توسعه در بین 20 کشور بزرگ و برتر در بازار جهانی محصولات خلاق قرار دارند.

تقاضا برای اکثر محصولات و خدمات خلاق به‌خصوص کالاهایی که در داخل مصرف می‌شود، مثل کالاهای طراحی داخلی، فیلم، موسیقی، بازی‌های ویدئویی و فرمت‌های جدید تلویزیونی و رادیویی، در دهه اول قرن حاضر همچنان بالا بوده و مقاوم‌تر از سایر بخش‌های اقتصادی در دوره بحران و رکود اقتصادی بوده است.

مقام‌های آنکتاد بر این باورند که چشم‌انداز ادامه رشد این بخش مثبت و خوب است چرا که اقتصاد خلاق نشانگر شیوه زندگی معاصر است و به‌شدت با شبکه‌های اجتماعی، نوآوری، اتصال، سبک، وضعیت و برندهای تجاری و تجارب فرهنگی پیوند خورده است.

آمارها نشان می‌دهد تقاضای داخلی برای محصولات خلاق در سال‌های اخیر در کشورهای نوظهور آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا به‌شدت افزایش داشته است گرچه این روند به علت تنش‌های سیاسی که تأثیر منفی زیادی بر سطح رشد و تجارت و گردشگری داشته، با رونق چندانی در شمال آفریقا و غرب آسیا روبرو نشده است. پیش از رکود و بحران، بازار جهانی با افزایش تجارت محصولات خلاق در جنوب-جنوب با رونق روبرو شده بود.

طراحی

خلاقیت کاربردی با اشکال، مشخصات و ظهور کالاها، بیشترین نقش را در افزایش تجارت صنایع خلاق داشته است: در سال 2011 میلادی، 301 میلیارد دلار محصولات طراحی وارد بازار جهانی شده که این رقم 66 درصد کل صادرات کالاهای خلاق را تشکیل داده است. کالاهای طراحی داخلی، مد و جواهرات مهم‌ترین بخش‌ها هستند.

رسانه

رسانه‌های جدید نیز سریع‌ترین رشد را در بخش خلاق در سال‌های اخیر داشته است. سطح صادرات این بخش هر سال 13.8 درصد رشد داشته و در سال 2008 به اوج خود یعنی 54 میلیارد دلار رسیده است.

چاپ و نشر و چاپ رسانه‌ها که شامل کتاب و همه انواع جدید روزنامه‌ها مجلات و نشریه‌هاست بخشی است که با توجه به گسترش نشر و توزیع رسانه‌های الکترونیکی با چالش جدی روبرو شده است ولی با این‌حال حجم تجارت جهانی این بخش در سال 2011 به 43 میلیارد دلار رسیده است.

هنرهای تجسمی

بازار جهانی هنرهای تجسمی نیز بخش دیگری است که تجارت چند میلیارد دلاری را تشکیل داده است و رقابت شدید و پتانسیل زیاد برای منافع تجاری ویژگی اصلی این بخش است. به خاطر بی‌ثباتی در بازارهای مالی، بازار هنر معمولاً با رشد و رونق روبرو می‌شود. در سال 2011 تجارت در این بخش به بیش از 31 میلیارد دلار رسیده تا از سطح 30 میلیارد دلاری 2008 پیشی بگیرد. کل تجارت این بخش در سال 2010 به 26 میلیارد دلار رسید. باید به این واقعیت نیز توجه کرد که بازار صنایع دستی مهم است. این بازار از 17.5 میلیارد دلار در سال 2002 به بیش از 34 میلیارد دلار در سال 2011 رسیده است.

فناوری‌های دیجیتال و اطلاعات و فناوری ارتباطات

در همین حال، پیشرفت سریع در فناوری‌های دیجیتال و اطلاعات و فناوری ارتباطات، همراه با نواقص روش‌شناسی این مسئله را به‌طور فزاینده‌ای سخت کرده است تا به ارقام قابل‌اعتمادی در زمینه موسیقی و کالاهای خلاق فیزیکی دست پیدا کنیم. این به دلیل آن است که اکثر موسیقی جهانی هم‌اکنون به‌صورت آنلاین و به شکل دیجیتال در دسترس است و این مسئله دستیابی به آمارهای رسمی در سطح جهانی را غیرممکن کرده است. چنین وضعیتی برای ویدئوهای الکترونیکی، فیلم‌های الکترونیکی، کتاب‌های الکترونیکی، اخبار و تبلیغات الکترونیکی نیز صادق است. با فناوری فعلی، موسیقی داخلی می‌تواند از طریق مدل‌های کسب‌وکار جدید به‌سرعت به دست مخاطبان جهانی برسد. الگوهایی که تولید بازاریابی و توزیع محصولات موسیقی و خدمات آن را دموکراتیزه کرده‌اند.

 ولی فقدان اطلاعات برای تجارت کپی‌رایت شده و ابهام از معاملات انجام شده داخلی شرکت‌ها مانع بزرگی برای تجزیه و تحلیل وضعیت در حال تغییر موسیقی جهان است.

آمارهای آنکتاد نشان دهنده روندها است، بنابراین آمارهای واقعی می‌تواند بسیار بیشتر باشد.


منبع: فصلنامه اقتصاد خلاق

کانال-1-300x74

 

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد