سرآغاز فصل جدید از اقتصاد هنر ایران

به گزارش فناوری فرهنگی، در چند روز گذشته یکی از نقاط عطف تاریخ هنر ایران رقم خورد.

 در روز جمعه 9 مهرماه در اولین حراج تخصصی آثار خط و خوشنویسی تاریخ ایران دومیلیارد و ششصد میلیون اثر خوش نویسی ایرانی در حراج بین‌المللی باران در هتل اسپیناس به فروش رسید و رکود فروش با عرضه یک اثر از استاد میرعماد حسنی به ارزش 600  میلیون تومان در تاریخ هنر به ثبت رسید. این اتفاق در تاریخ هنر ایران بی‌سابقه بوده است، سال‌هاست که موضوع اقتصاد هنر با برگزاری متعدد، گالری‌ها، نمایشگاه‌ها و حراجی‌ها در دنیا منشا درآمدزایی از یکی از متعالی‌ترین حالات بشر یعنی هنر است.

در دوران قدیم معمولا عده معدودی از هنرمندان در حمایت پادشاهان و سلاطین زمان بودند و می‌توانستند معاش خوبی داشته باشند و این امر موجب توسعه هنر در آن عصرها می‌شد. اما بسیاری از آنها در زمان حیات خویش گمنام می‌مانند و زندگی عادی یا سختی را می‌گذرانند و بعد از مرگ آنها آثارشان معروف می‌شد. در دوران جدید این موضوع اقتصادی و کاستی در اهمیت دادن به آن که می‌تواند باعث کاهش رونق توسعه هنر مخصوصا هنرهای تجسمی شود .

حمایت هنردوستان و مجموعه‌داران می‌تواند دوباره رونق را به این صنعت مهم باز گرداند، این اتفاق در دنیا شاید سال‌هاست که آغاز شده است و پیشرفت‌های خوبی داشته است، در ایران نیز تحرکاتی در چندسال اخیر شروع شده است که شاید حراج باران را بتوان اولین رخداد تخصصی کاملا ایرانی و اسلامی در این حوزه دانست.

رویکردهای مانند این حراج می‌تواند منافع زیادی چه برای کشور و چه برای هنر داشته باشد و به همین خاطر است که برگزاری آن را می‌توان یک نقطه عطف نامید، این قبیل رخدادها در اولین اقدام موجب جلب توجه بیشتر عموم مردم به هنرهای اصیل، فاخر و ریشه دار به جای نسخ غیر اصل خارجی دانست، دومین مساله شان و ارج گرفتن بیشتر هنر و هنرمند در نظام اجتماعی است که البته به گفته بسیاری از بزرگان هنر را نمی‌توان قیمت‌گذاری کرد، در نگاه سوم این حرکت با رونق بازار هنر می‌تواند انگیزه‌ای برای بسیاری از هنرمندان جهت خلق آثار بزرگ هنری بیشتر و توسعه کیفیت زندگی هنرمندان و کیفیت آثار خلق شده توسط آنها باشد، در تاریخ نیز اگر نیک بنگریم در هر برحه زمانی که نظام اقتصادی به هنر روی آورده باعث خلق شاهکارهای بزرگ و ماندگار تاریخی بوده‌ایم.

ارزش چهارم این موضوع در توانایی این رخدادها جهت جذب گردشگران هنری دانست، حراج‌های فاخر و تخصصی مرجع حضور بسیاری از هنر دوستان و مجموعه‌داران بین‌المللی می‌تواند باشد که علاوه بر ارزش فرهنگی و اقتصاد هنری این موضوع می‌تواند باعث در آمدزایی در بخش‌های مرتبط با موضوع گردشگری در کشور نیز شود که خودش می‌تواند بسیار به کشور کمک کند.

این نکته قابل اشاره است که گردشگران هنری معمولا جزو بهترین گروه گردشگران از لحاظ فرهنگ و هزینه‌کرد هستند و در بعد پنجم شاید بتوان بدون بدیل بتوان هنر را بهترین سفیر و پیک صلح و فرهنگ دانست، با بین‌المللی شدن آثار هنری ایرانی چه تاریخی و باستانی که نشان از قدمت فرهنگ و تمدن کشور دارد و چه آثار مدرن و روز کشور که نشان از عظمت و اعتلای فرهنگی دارد می‌تواند باعث افزایش قدر و عظمت کشور، توسعه تصویر برند ایران در جهان و رغبت بیشتر مردم دنیا برای تعامل، صلح و دیدار کشور عزیزمان ایران باشد و در نهایت ایجاد در آمد و ارز آوری از هنر که زاییده درون مردم است به جای فروش ثروت‌های خدادادی و ملی مانند نفت و سنگ‌های معدنی مصداق کامل پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی آن هم از عملی‌ترین نوع آن است که می‌تواند با درایت مسئولین و حمایت آنها به سهم بسیار خوبی هم در فروش آثار هنری و هم در جذب گردشگر فاخر در کشور باشد.

امید است با گسترش رخدادهای ارزشمندی مانند حراج باران به گسترش هرچه بیشتر چهار حوزه اقتصاد هنر، توسعه فرهنگی، گردشگری هنری و توسعه برند بین المللی ایران کمک کرد

منبع: خبرآنلاین

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد