ترافیک تولید در سینمای ایران

به گزارش فناوری فرهنگی، سینماگران روزهای پرمشغله‌ای را پشت‌سر می‌گذارند.

دولت یازدهم در نخستین روزهای آغازین فعالیتش روی سینما تمرکز کرد و با بازگشایی خانه سینما و پایان دادن به ماجرایی جنجالی که در دولت قبل شکل گرفته بود امیدهایی را برای فعالان این عرصه به وجود آورد. با روی کار آمدن حجت‌الله ایوبی و سکانداری او در عرصه سینما، سیاست‌های تازه‌ای شکل گرفت و همین اتفاق توانست کشتی سرگردان سینما را تا اندازه‌ای به ساحل آرامش برساند. اگرچه عملکرد مدیریتی ایوبی در دو راه فعالیتش با انتقادهایی از سوی منتقدان همراه است، اما واکاوی آماری تولید و فروش در دوران حضور او این نکته را به تثبیت می‌رساند که این مدیر سینمایی تقریبا کارنامه موفقی داشته است.

نتیجه عملکرد تیم مدیریتی ایوبی را می‌توان در این بحث خلاصه کرد که در سال‏های اخیر استقبال مردم از سینما تا اندازه‏ای مطلوب بوده و به نظر می‏رسد سینما به سبد مصرفی خانواده‏های ایرانی بازگشته است. هرچند در این میان خیلی‌ها معتقدند درصد زیادی از فیلم‏های تولید شده از لحاظ کیفی وضعیت مطلوبی ندارند؛ اما با این حال در چنین شرایطی سینما با رشد فروش روبه‏رو بوده است. رقم فروش سینمای ایران در سال 94 حدود 60 میلیارد تومان بوده است و در سال جاری هم براساس آمارهای منتشر شده تا‌کنون حدود 115 میلیارد تومان فروش داشته و بسیاری از معادلات رایج در سینمای ایران را برهم زده است. هرچند این رقم فروش توسط عوامل تولید هنر هفتم پیش‌بینی شده بود، اما آنچه در نیم‌سال جاری اتفاق افتاد بی‌سابقه و رویدادی تاریخی بود.

سال گذشته فیلم‏هایی همچون محمد رسول‏الله (ص) به کارگردانی مجید مجیدی با فروش حدود 15 میلیارد تومان، «نهنگ عنبر» به کارگردانی سامان مقدم با فروش حدود 7 میلیارد تومان، «ایران برگر» به کارگردانی مسعود جعفری‏جوزانی با فروش حدود 5 میلیارد تومان، «در مدت معلوم» به کارگردانی وحید امیرخانی با فروش حدود 4 میلیارد تومان، «کوچه بی‏نام» به کارگردانی هاتف علیمردانی با فروش 4 میلیارد تومان آثاری بودند که توانستند پای مخاطبان زیادی را به سالن‏های سینما بازکنند. این درحالی است که از ابتدای سال جاری تاکنون «من سالوادور نیستم» به کارگردانی منوچهر هادی با فروش حدود 16 میلیارد تومان 50 کیلو آلبالو به کارگردانی مانی حقیقی با فروش حدود 14 میلیارد تومان، «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی با فروش حدود 12 میلیارد تومان، «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمی‏کیا با فروش حدود 7 میلیارد تومان و «بارکد» به کارگردانی مصطفی کیایی با فروش حدود 7 میلیارد تومان، «لانتوری» با فروش حدود 6 میلیارد تومان پیشتازان فروش در سال‏جاری بوده‏اند. این در حالی است که فیلم «فروشنده» آخرین ساخته اصغر فرهادی هم فعلا با فروش 10 میلیاردی خود در سینما میدان داری می‌کند.

از سویی دیگر در این فصل سال وضعیت تولید در سینما سیری صعودی را طی می‌کند تا فیلمسازان بتوانند آخرین کارهایشان را در جشنواره فیلم فجر به نمایش بگذارند. بر اساس اعلام معاونت پشتیبانی تولید این نهاد، هم‌اکنون ۱۷۳ پروژه سینمایی مراحل مختلف تولید را سپری می‏کنند که از این میان ۲۶ فیلم آماده نمایش و ۱۵ اثر در مرحله صداگذاری هستند و همچنین ۱۵ فیلم مرحله تدوین و ۱۸ اثر نیزدر مرحله فیلمبرداری قرار دارند. ۹۹ پروژه نیز در مرحله پیش تولید قرار دارند که ۱۵ فیلم از این میان ۱۰ تا ۹۰ درصد مراحل پیش تولید را طی کرده‏اند و بقیه پروژه‏ها در مراحل ابتدایی پیش تولید هستند. در این پروژه‏ها آثاری با مضامین مختلف از جمله دفاع مقدس، پایداری، دینی، کودک و نوجوان، تاریخی، کمدی، حادثه‌ای، اجتماعی و خانوادگی مشاهده و استنباط می‌شود که در فصل جدید سینما تنوع به ژانرهای مختلف مورد توجه فیلم‌سازان قرار گرفته است

منبع:

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد