نقاط ضعف و قوت اقتصاد خلاق شرق آفریقا

به گزارش فناوری فرهنگی، مطالعه نشان می‌دهد که اقتصاد خلاق شرق آفریقا نقاط قوتی مثل تمایز فرهنگی، سنت‌های بسیار قوی، و استعداد واقعی در سراسر بخش‌ها داشته اما در عین حال نقاط ضعفی نیز در این میان وجود دارد که توسعه آن را با دشواری روبرو کرده است.

 صادرات اوگاندا از کالاها و خدمات فرهنگی بین سال‌های 2004 تا 2008 به 20 میلیون دلار رسیده است. صنایع کپی رایت در این کشور 100 هزار نفر را استخدام کرده‌اند. این آمارها توسط کمیسیون ملی اوگاندا برای یونسکو در سال 2009 ارائه شده، ولی اقتصاد خلاق اوگاندا ضعف‌هایی دارد. به عنوان مثال، فقدان ابزارهای مالی دولتی، حتی نهادهایی مثل موزه ملی که مورد توجه دولت بوده‌اند با آینده نامطمئنی روبرو هستند.

در 3 سال گذشته، بنیاد فرهنگی اوگاندا (CCFU) با دولت رایزنی کرده تا از فرهنگ در همه زمینه‌های توسعه حمایت کند و حداقل یک درصد بودجه ملی را به برنامه‌های توسعه فرهنگی اختصاص دهد.

«امیلی درانی» مدیر بنیاد فرهنگی اوگاندا در این باره گفت: عزم سیاسی محدود و منابع مالی ناچیزی برای بخش فرهنگی وجود دارد، این مساله در اولویت پایین نسبت به میراث فرهنگی در توسعه ملی کاملا مشهود و نمایان است.

زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات هنوز به مناطق شهری محدود است و تنها 18 درصد مردم اوگاندا به اینترنت دسترسی دارند.

رشد کُند صنایع خلاق اوگاندا

«فیلیپ لوستاوا» کارگردان و نمایشنامه نویس اوگاندایی در این باره می‌گوید: ولی حتی در مناطق شهری که زیرساخت‌های ارتباطات و اطلاعات فراوان است، حرکت به سوی رشد صنایع خلاق به سختی انجام می‌شود.

مطالعه نشان می‌دهد که سیاست فرهنگی اوگاندا در سال 2006 بیشتر مرتبط با اشکال سنتی ادبیات، موسیقی و رقص بوده و ارتباطی با اقتصاد خلاق ندارد.

سیاست اولین ابزار جامع است که تنوع فرهنگی هر کشور را در نظر می‌گیرد و برنامه ریزی می‌شود تا سامانه‌های رسمی و غیررسمی مدیریت فرهنگی کشور در هر سطحی را هدایت کند.

دولت به این مساله اذعان می‌کند که ظرفیت‌ها در زیر بخش‌های فرهنگی ناکافی است. این شامل محدودیت پرسنل واجد شرایط، مواد و تجهیزات، دانش درباره بازارها و محصولات، زیرساخت و هماهنگی است. این وضع موجود، پتانسیل فرهنگ برای مشارکت در توسعه ملی را تضعیف می‌کند.

اقتصاد خلاق در کنیا

وضعیت کنیا خیلی متفاوت نیست. این کشور تا حد زیادی مراکز اقتصاد خلاق در شرق آفریقا دارد ولی مطالعه جدید نشان می‌دهد که نقاط ضعف زیادی دارد. این مطالعه توسط شورای بریتانیا و با عنوان هدف گذاری اقتصاد خلاق در شرق آفریقا انجام شده و وضعیت اقتصاد خلاق را در منطقه تحلیل می‌کند و بر این باور است که کنیا نیز مرکز مهمی در منطقه به شمار می‌رود و می‌تواند رقیب جدی برای آفریقای جنوبی و نیجریه باشد.

مطالعه نشان می‌دهد شهر نایروبی شرکت‌های بزرگ جهان مثل آی بی ام گوگل و مایکروسافت را جذب کرده است چرا که دانشگاه‌ها، زیرساخت و پویایی دارد که این کشور را به رهبر طبیعی منطقه تبدیل کرده است. ولی اینجاست که شیرینی داستان به پایان می‌رسد. در مقابل، فقدان بودجه برای تئاتر ملی کنیا، به عنوان مثال، از سوی دولت به این معناست که هنر بومی در این کشور مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

بر اساس مطالعه که می سال گذشته منتشر شد، کمبود آموزش و مهارت در تلویزیون و سازندگان فیلم وجود دارد، به این معنا که کیفیت تولیدات صوتی و تصویری نیز تا حدی نیاز به ارتقا دارد.

«تابو اوسوسا» مدیر اجرایی کتبول موزیک در نایروبی می‌گوید: این مساله کاملا مشهود است که کمبود حرفه‌ای‌گری در صنعت فیلم کنیا وجود دارد و اکثر مردم ترجیح می‌دهند تا به تماشای فیلم‌هایی با کیفیت پایین بنشینند.

مطالعه شورای بریتانیا نشان می‌دهد که کیفیت تبلیغات به خصوص در تلویزیون در مقایسه با بازارهای بین‌المللی ضعیف است و این می‌تواند به خاطر فقدان خلاقیت از سوی خلاقان این تبلیغات باشد.

نقاط قوت اقتصاد خلاق شرق آفریقا

مطالعه نشان می‌دهد که اقتصاد خلاق شرق آفریقا نقاط قوتی مثل تمایز فرهنگی، سنت‌های بسیار قوی، و استعداد واقعی در سراسر بخش‌ها از جمله موسیقی، صنایع دستی، هنرهای بصری و فیلم، مد و به طور فزاینده در صنایع دیجیتال دارد.

اقتصاد خلاق در تانزانیا

صنعت فیلم در تانزانیا بدون شک قوی است، اما دولت تلاش می‌کند تا قانون کپی رایت را تقویت کند. اقتصاد خلاق تانزانیا در موسیقی و فیلم قوی است، بخشی از آن به خاطر این واقعیت است که زبان کیسواهیلی که بیش از 130 میلیون نفر با آن صحبت می‌کنند و انگلیسی زمینه لازم برای دستیابی به بازار آفریقا را فراهم می‌کند ولی به طور چشمگیری توسعه نیافته و از فقدان اعتماد، تخصص و تجربه در بین صادرکنندگان تانزانیایی رنج می‌برد.

هنر و صنعت، طراحی و مد بخش نیز قوی است، با قابلیت اتصال به زیبایی و قوی بسیار متمایز به جوامع قبیله‌ای و هویت. ولی حرفه، ظرفیت و اتصال به بازار مهمترین نقاط ضعف آن است. بر اساس مطالعه هدف گذاری اقتصاد خلاق در شرق آفریقا، تانزانیا فاقد کانال‌های توزیع مناسب فیلم است و سازندگان فیلم معمولا از این مساله متضرر می‌شوند.

هزینه ویزا برای هر هنرمند بیش از 1000 دلار است این مساله همکاری‌های هنری را دشوار می‌کند. این یک سیستم تفکر بسیار عقب مانده است که پس از ناکامی در اجرای ساختارهای مالیاتی در دسترس، دولت مالیات سنگینی را وضع می‌کند تا هنرمندان و موسسات هنری را از طریق افزایش هزینه و تعرفه تحت فشار قرار دهد. این مطلب را دکتر «مارتین ماندو» تولیدکننده فیلم در تانزانیا و یک دانشگاهی می‌گوید.

بر اساس این مطالعه، سیستم آموزشی مطابق با برطرف کردن نیازهای اقتصاد دانش محور نیست. وی افزود: دولت مجبور است تا دیدگاه تجاری آموزش هنری را تشویق کند، در ایجاد، تامین مالی و توسعه سیستمی که برای فعالیت‌های هنری و دانشجویان بخش هنر ارزش بیشتری قائل شوند.

«یوسف محمود» مدیر اجرایی جشنواره موسیقی در زنگبار به این مساله اشاره می‌کند که پس از برگزاری موفق 11 جشنواره، این جشنواره هیچ حمایت مالی را از دولت‌های زنگبار و تانزانیا دریافت نکرده است.

اقتصاد خلاق در شرق آفریقا می‌تواند شکننده در نظر گرفته شود، این اقتصاد تکه تکه است و هنوز در مراحل اولیه و مقدماتی توسعه قرار دارد. در حالی که تفاوت‌های ساختاری مهمی بین کشورها وجود دارد، مسائل مشترکی نیز در این بخش به چشم می‌خورد. این مسائل شامل فساد فراگیر، سیستم‌های اداری بی‌کفایت و کمبود زیرساخت و فقر سیستمی است.

اگر اقتصاد خلاق شرق آفریقا می‌خواهد رشد کند، باید تلاش‌های بیشتری برای ارتقای آموزش خلاق، خدمات مالی و حقوقی انجام شود و اقتصاد خلاق و فرهنگی ادغام شود، نیاز به پروژه‌هایی با مقایس بزرگ است تا دیدگاه را تغییر دهد و بازارهای صادراتی برای کالاهای خلاق را توسعه دهد.

نقاط ضعف اقتصاد خلاق شرق آفریقا

پایین بودن دستمزد، شرایط کاری نامناسب و فرصت‌های محدود برای افراد بااستعداد، نقاط ضعف شناسایی شده است. ویژگی اصلی اقتصاد خلاق در شرق آفریقا آموزش ضعیف بخش خلاق و پایین بودن سطح کارآفرینی، مدیریت و رهبری در سراسر بخش هنری و فرهنگی است به علاوه سطح پایین سواد در بین جمعیت.

منبع: اقتصاد خلاق

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد