مصاحبه با آقای رزاقی

-در آغاز بفرمایید فعالیت در زمینه پی نما را از چه سالی و به چه صورت آغاز کردید؟

باید برگردید به ۳۰ سال قبل یعنی سال ۶۵ شروع به فعالیت کردم ولی علاقه به پی نما از دوران بچگی بوده است و از همان ابتدا به این کار علاقه مند بود و انگار هیچ کار و زمینه دیگری را در این کار تصور نمی کردم و از همان دوران عاشق کار های پی نمای کیهان بچه ها بودم و فعالیت حرفه ای من در سال ۶۵ با مجلات رشد شروع شد.

-تا به حال چند کار تولید کرده اید؟  و آیا فعالیت شما در زمینه پی نما به صورت علاقه و ذوقی است یا جنبه اقتصادی هم برای شما دارد؟

تعداد کارهای من بسیار زیاد است و آمار دقیقی از آن ندارم، بیش از چندین هزار صفحه کار پی نما انجام داده ام چه در زمینه نشریات و چه در زمینه کتاب و بدون اغراق ۹۰ الی ۹۵ درصد کارهای چاپ شده به صورت کتاب برای من هست.

من فکر می کنم تنها کسی هستم که پی نما را به عنوان منبع درآمد پیگیری می کنم. به این دلیل که با دو الی سه نشریه به طور مستقیم مشغول هستم.

-در بین کارهاتون کدام کار را موفق تر می دانید؟ آیا کاری در زمینه ابر قهرمان هم انجام داده اید؟

من به دلیل اینکه روحیه طنزپردازی دارم بیشتر علاقه به کارهای طنز دارم و یک سری کتاب دارم به نام مثل آباد که در قالب طنز در مورد ضرب المثل های ایرانی است.

من روی شاهنامه کار کرده ام. ببینید در غرب در زمینه ابرقهرمان از هیچی قهرمان خلق می کنند. کارهای خلاقانه ولی از نظر محتوا پوچ. ولی ما خیلی تاریخ داشته ایم ولی کاری در این زمینه نداریم.

 به نظر من در حال حاضر ما نیاز به بازسازی قهرمانان قدیمی خود در قالب جدید داریم تا برای نوجوان ایرانی باورپذیر باشد. همین الان مرد عنکبوتی که در دوران کودکی ما وجود داشت را دارند برای نوجوان عصر جدید بازسازی می کنند. البته به این نکته توجه بکنید که در فرهنگ ما قهرمان جایی ندارد بلکه ما در فرهنگمان پهلوان داریم.

-به نظر شما مشکل اصلی پی نما در ایران چیست؟

5ما در زمینه پی نما مشکلات زیادی داریم چه در زمینه نشر چه در زمینه توزیع و بازار. الان وقتی یک ناشر باید برای یک کتاب پی نما ۱۰ برابر یک کتاب معمولی هزینه کند ولی خریدار ۱۰ برابر هزینه نمی کند پس ناشر هم به سمت این کار نمی رود. ولی در عین حال، من مشکل اصلی پی نما را در عدم مدیریت فرهنگی می دانم. الان ناشرهای کوچک نمی توانند وارد این عرصه بشوند ما نیاز به ناشران بزرگی داریم که این کار را انجام بدهند برای چند سال بعد و به قولی فرار رو به جلو داشته باشند نه اینکه با احتیاط و ترس این کارها رو چاپ بکنند.

متاسفانه یکی دیگر از مشکلات ما سفارشی کار کردن است. مثلا برای سفارش این ارگان یا اون ارگان کار می کنیم و خلاقیت را فراموش کرده ایم. ما برای سفارش فلان مدیر کار می کنیم اما فراموش می کنیم که اصلی ترین مورد، جذابیت کار است. اگر کار ما جذابیت نداشته باشد مخاطب هیچ گاه جذب نمی شود و اثرگذاری نخواهد داشت و هیچ وقت نمی توانیم فرهنگی را به مخاطب منتقل کنیم.

-استقبال مخاطبان شما از پی نما در نشریات چگونه است؟

در حال حاضر به نظرم پرمخاطب ترین بخش کیهان بچه ها بخش پی نمای آن است که از کودکی هم برای من جذاب بود و در حال حاضر هم برای کودکان این دوره بسیار جذاب است و در این نشریه ما داریم فرهنگ سازی پی نما را انجام می دهیم، مخاطب اگر کار خوب ببیند به کار جذب می شد.

– به نظر شما هنرمندان ما از نظر تکنیکی در چه حدی هستند؟

من افرادی را در این زمینه می شناسم که اگر کار آن ها از غرب بهتر نباشد پایین تر نیست فقط این افراد باید در کنار هم در یک تیم قرار بگیرند. واقعا جوانان ایرانی هیچ چیزی کم ندارند و فقط نیاز به خود باوری دارند. الان همین مسابقه ای که در حال برگزاری است در جهت ایجاد خودباوری در نسل جوان پی نماست. ولی در حال حاضر اتفاقی که من دارم در بین هنرمندان می بینم فرار مغزها در بین هنرمندان هست. الان هنرمندانی که در زمینه پی نما بسیار حرفه ای هستند از آن ور دنیا این ها را شناسایی کرده اند و دارند این ها را جذب می کنند و جوان ایرانی که باید کار ایرانی انجام بدهد می روند آنجا و کار اروپایی و آمریکایی انجام می دهد و این اتفاق به دلیل همان عدم مدیریت فرهنگی صحیح است.

منبع: خانه پی نمای ایران

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد