پرورش اقتصادهای خلاق

به گزارش فناوری فرهنگی، آن دسته از صنایع خلاق که پیوندگاهی برای هنر، فرهنگ، تجارت و تکنولوژی به‌حساب می‌آیند، می‌توانند نیروی محرکه‌ای اقتصادی برای اقتصادهای راکد (و از حرکت بازایستاده) ایجاد نمایند.

اقتصاد خلاق چیست و چه نقشی در موفقیت اقتصادی یک ملت ایفا می­ کند؟ شرکت مشاوره بشردوستانه اِلپیس (به معنای امید در زبان یونانی) اخیراً کنفرانسی را در آتن برای پاسخ­گویی به این سؤال تا آنجایی که به یونان مربوط بود، ترتیب داد. در این کنفرانس که «اقتصاد خلاق، فرصتی نامحدود» نام گرفته بود، کارشناسان برجسته­ بین‌­المللی اهمیت و سیر تکاملی بخش خلاق و چگونگی خلق فرصت­ برای سیاست‌­های جدید و ابتکار عمل توسط خلاقیت را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. این اجلاس بیش از هر چیز ثابت کرد که قرن بیست و یکم بیشتر بر تولید دانش از طریق نوآوری متکی است. صنایع خلاق جهت رفاه حال کشورهایی چون یونان که هنوز هم از شوک و ویرانی­‌های رکود اقتصادی خارج نشده و محتاج یک نیروی محرکه­ اقتصادی است، بسیار مهم و ضروری است.

جان هاوکینز نخستین بار نظریات خود پیرامون خلاقیت و نوآوری را در سال 2001 و در کتابی تحت عنوان «اقتصاد خلاق: مردم چگونه از ایده­‌هایشان پول در می ­آورند؟» به چاپ رساند. به عقیده‌ی او، عبارت اقتصاد خلاق به توان اجتماعی- اقتصادی فعالیت­ هایی که با دانش، اطلاعات و خلاقیت دادوستد می­ کنند، اطلاق می ­گردد. در قلب اقتصاد خلاق صنایعی هستند که در پیوندگاه هنر، فرهنگ، تجارت و تکنولوژی قرار گرفته‌­اند- صنایعی از قبیل تبلیغات، معماری، هنر و صنایع دستی، طراحی، مد، فیلم، ویدئو، عکاسی، موسیقی، هنرهای نمایشی، صنعت چاپ، توسعه و تحقیق، نرم­افزار، بازی‌­های کامپیوتری، چاپ الکترونیک و رادیو/تلویزیون.

صنایع فرهنگی نیز بر مواردی ازجمله گردشگری و میراث فرهنگی، موزه­ها و کتابخانه ­ها، سرگرمی­ ها، فعالیت­ های ورزشی و نیز فعالیت­ های مربوط به طبیعت دلالت دارد. درواقع، صنایع فرهنگی بخش مکمل صنایع خلاق را شامل می ­شود. درحالی‌که صنایع خلاق ارزش مالی را فراهم می­ کنند، صنایع فرهنگی ارزش عاطفی و اجتماعی را تأمین می­ نمایند؛ و درحالی‌که ممکن است صنایع فردی، همانند تولید و سرمایه ­گذاری، در شرایط سخت اقتصادی دچار نوسانات شوند، صنایع خلاق و صنایع فرهنگی عموماً در برابر ناپایداری ­های چرخه­ی تجاری و اقتصادی، ایمن و مصون می ­باشند.

اقتصاددانانی همچون فیلیپه بیتراگو رسترپو بر این باورند که دولت ­ها، شرکت­ های خصوصی و مؤسسات غیرانتفاعی در سراسر جهان، روزبه ­روز اهمیت صنایع خلاق را به­ عنوان خالق و زاینده شغل، ثروت و تعهدات و مشغولیت ­های فرهنگی، بیشتر درک کرده و تصدیق می ­کنند. رسترپو از امریکا و انگلستان به ­عنوان رهبران جهانی در هنر، رسانه و میراث فرهنگی یاد می ­کند. به‌طور مثال، مشاغل مرتبط با تفریح و سرگرمی در لس ­آنجلس درآمدی بالغ­بر 504 میلیارد دلار برای صنایع خلاق رقم زده؛ و بیش از 40 میلیون نفر در امریکا در بخش فعال مشغول به‌کار می­باشند که این امر موجب افزایش چیزی حدود 400 هزار شغل جدید در طی یک دهه­ اخیر گشته است.

انگلستان هم با داشتن اقتصادی که نوآوری نیروی محرکه آن است، عنوان بزرگ‌ترین بخش خلاق اتحادیه اروپا را- به‌ویژه درزمینه طراحی، چاپ و تولید برنامه ­های رادیو و تلویزیون- به خود اختصاص داده است. بین سال­ های 2000 تا 2009، بیش از 60 درصد رشد بهره­‌وری ناشی از ابتکارات و نوآوری ­ها بوده؛ و این امر در سال 2011، بالغ ­بر 5/15 میلیارد پوند استرلینگ از سهم صادرات را در برداشته است. به گفته GDP، اقتصاد ایده ­ها و اندیشه در انگلستان بیشترین سهم را در جهان از آن خود کرده است و طبق گزارش شهرهای خلاق شورای فرهنگی انگلستان، این کشور به‌طور مستقل و بدون مقایسه با دیگر کشورها، موفق­‌ترین صادرکننده­ محصولات و خدمات فرهنگی در جهان است.

صنایع خلاق در موفقیت اقتصادی دیگر کشورها نیز اهمیت دارد. رسترپو برای نمونه می ­گوید که صنایع خلاق در امریکای لاتین و کشورهای حوزه­ی کارائیب حدود 10 میلیون نفر را به‌کار گرفته و سالانه چیزی حدود 175 میلیارد دلار ایجاد درآمد می ­کنند. گزارش سال 2010 صنایع خلاق نیز نشان می ­دهد که دولت ­های محلی جهت توسعه سیاست ­ها در این بخش، با اقداماتی نظیر گردشگری تشویقی، ایجاد زیرساخت ­های فرهنگی جدید و افزایش حفاظت از مالکیت فکری، در تلاش می ­باشند. صنعت فیلم در امریکای لاتین- با افزایش چشمگیری که سال گذشته در آمار فروش بلیت داشته و نیز درآمد بالغ ­بر 251 میلیارد دلاری حاصل از تولید محتوای تلویزیون مکزیک در سال 2011 – در حال احیاء و رونق مجدد می ­باشد. شیلی هم در راه‌­اندازی تکنولوژی در حال پیشرفت کلوب­ های سرگرمی، به قطب مهمی جهت پرورش بازی­ های کامپیوتری تبدیل شده است. صنعت طراحی در بوینس ­آیرس به یک مدعی جهانی با رشد درصدی [دورقمی] بدل گشته و سهم سه درصدی از مجموع اقتصاد در آرژانتین را به خود اختصاص داده است. بوگوتا، پایتخت کلمبیا، نیز به ­عنوان یکی از شهرهای خلاق منتخب یونسکو در سال 2012، اکنون مرکز سرمایه­ گذاری دولت در خلاقیت و نوآوری موسیقی شده است. علاوه بر این کشورها، برزیل هم برنامه­ خلاقیت ریو را جهت تقویت اقتصاد خلاق در ریودوژانیرو آغاز کرده است.

ریچارد فلوریدا، کارشناس و نویسنده­ی برجسته­ درزمینه­ مطالعات شهری، معتقد است که شهرهای بزرگ آسیای شرقی- به­ ویژه بنگالور، دهلی نو، شانگهای و پکن- نیز به اهمیت اقتصاد خلاق پی برده‌اند. کره آنقدر در این موضوع توسعه‌یافته که وزارتخانه‌ای را تحت عنوان «وزارت علوم، فناوری اطلاعات و ارتباطات و برنامه­ ریزی برای آینده» تأسیس نموده و پیوسته «مردم کشورش را به بیان و ابراز صریح همه­ استعدادها و ایده‌­های خلاقانه‌­شان» تشویق می­ نماید.

بخش­ های فرهنگی و خلاق یونان به ­عنوان کشور مورد مطالعه، خود نمونه‌­ای بارز از مقاومت چشمگیر در برابر بحران­ های مالی و رکود اقتصادی می‌­باشند. شاید یونان صنایع تولیدی توانمندی نداشته باشد، ولی صاحب فرهنگ و تاریخی غنی می ­باشد. مثلاً اپرای ملی یونان نمود قابل حصول­‌تری به سبب اجراهای خیابانی خود داشته و سرمایه­ گذاری مطمئن‌­تری نسبت به کمک ­های مالی دولت به‌حساب می‌­آید. سینمای یونان نیز به علت حضور فزاینده­ای که در جشنواره ­های بین ­المللی داشته است، به یک برند تجاری جهانی بدل گشته است. این توفیقات همگی گواه این است که ما باید به پیشرفت و تعالی خود در صنایعی که در آنها استعداد و مهارت بپردازیم. یونان در صنایعی همچون تبلیغات، معماری، هنر، طراحی، چاپ و سرگرمی نیز حضوری پویا و درحال توسعه دارد.

بنا به اظهار کنفرانس تجارت و توسعه­ سازمان ملل متحد (UNCTAD)، درآمد کل حاصل از کلیه­ بخش ­های فرهنگی و خلاق در یونان چیزی حدود 7 میلیون یورو در سال 2003 بوده است- مبلغی که با آن می­ توان [اساس] اقتصاد این کشور را بنیان نهاد. کمیسیون اروپا جهت تقویت توسعه­ مستمر در این حوزه، برنامه­ رشد اروپای خلاق 2014- 2020 را آغاز کرده تا به فعالیت­ ها و فعالان بخش ­های خلاق کمک مالی ارائه دهد.

موضوعی که همه­ شرکت کنندگان در کنفرانس برگزار شده­ آتن بر آن متفق بودند این بود: ضروری است همه­ کشورها از صنایع خلاق خود به بهترین شکل استفاده کنند؛ اصلی­‌ترین سرمایه­ این صنایع – که همان نیروی انسانی می­‌باشد- را از طریق ارائه­ رهنمودهای شایسته، آموزش راه‌­اندازی کسب‌وکار و برنامه­‌های بازاریابی تقویت نمایند؛ بهترین روش­‌های دیگر کشورها در این حوزه را به اشتراک گذارده و از آنها بهره گیرند؛ و برای راه‌­اندازی شرکت ­های فعال در صنایع خلاق سرمایه­ گذاری نمایند. به‌کارگیری این رهنمودها به پرورش محیطی که ارزش اجتماعی و اقتصادی صنایع فرهنگی و خلاق را جهت تأمین یک الگوی پیشرفت عملی و بقاپذیر درک می‌­کند، کمک خواهد کرد.

منبع: فصلنامه اقتصاد خلاق

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد