موفقیت سینمای ایران در جشنواره فیلم لندن

به گزارش فناوری فرهنگی، مستند ˝رؤیاهای دم صبح˝ به کارگردانی مهرداد اسکویی جایزه بهترین مستند شصتمین جشنواره فیلم لندن را از آن خود کرد.

مراسم اختتامیه این دوره جشنواره فیلم لندنBFI  که از آن به عنوان بزرگ‌ترین جشنواره سینمایی بریتانیا یاد می‌شود، شنبه‌شب در بنکوتینگ هاوس در وایتهال برگزار شد و فیلم مستند رؤیاهای دم صبح” به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهرداد اسکویی از ایران جایزه گریرسن بهترین مستند را از آن خود کرد.

این جایزه برای تقدیر از مستندهای بلند واجد انسجام، خلاقیت، برتری تکنیکی یا اهمیت فرهنگی در نظر گرفته شده است.

فیلم مستندساز کهنه‌کار پرتره‌ای پیچیده از زنان زیر 18 سال است که در کانون اصلاح و تربیت شهر تهران تحت نظارت هستند و در روزهای پایانی سال برای حکم آزادی خود از کانون اصلاح و تربیت انتظار می‌کشند. “رؤیاهای دم صبح” سومین قسمت از مستندهای سه‌گانه اسکویی با نام‌های “روزهای بی‌تقویم” و ‌آخرین روزهای زمستان‌” است.

این فیلم در نهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت جایزه بهترین کارگردانی مستند بلند، بهترین تصویربرداری و بهترین موسیقی را دریافت کرد و در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر برنده جایزه سیمرغ بهترین کارگردانی فیلم مستند شد. “رؤیاهای دم صبح” فوریه پیش در بخش “نسل” شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین روی پرده رفت و جایزه عفو بین‌الملل را گرفت.

لوییس آزموند مستندساز بریتانیایی پس از اعطای جایزه گریرسن گفت: “رؤیاهای دم صبح” داستان زنان جوان در یک کانون اصلاح و تربیت در ایران است. با این توضیح شما فیلمی تاریک را تصور می‌کنید که دنیای غمناک جوانانی در هم شکسته را کندوکاو می‌کند، اما این فیلم کاملا خلاف این تصور است. فیلم ما را به دنیایی می‌برد که هیچ‌کدام از ما چیزی از آن نمی‌دانیم و جایی پر از شوخ‌طبعی، زندگی و روحیه را نشان می‌دهد… این فیلمی است که تا مدت‌ها با ما می‌ماند.

از سوی دیگر، فیلم “Certain Women” به کارگردانی کلی رایکارت کارگردان آمریکایی جایزه بهترین فیلم بخش مسابقه رسمی جشنواره لندن 2016 را از آن خود کرد. این فیلم با بازی لورا درن، کریستن استوارت، میشل ویلیامز، تصویری از زندگی سه زن کاملاً متفاوت در مونتانا است.

آتینا ریچل سانگاری رئیس هیئت داوران که سال گذشته فیلم “شوالیه” به کارگردانی او برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره لندن شد، برنده جایزه امسال را معرفی کرد. ابی مورگان فیلمنامه‌نویس، آنتونی چن نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سنگاپوری، گوگو امباتا-راو بازیگر و رادو ژوده کارگردان رومانیایی دیگر داوران بخش مسابقه رسمی بودند.

خام“(Raw)  به کارگردانی جولیا دوکورنو در بخش مسابقه فیلم‌های اول داستانی جایزه ساترلند را دریافت کرد. این جایزه به کارگردان بدیع‌ترین و خلاق‌ترین فیلم اول جشنواره تعلق می‌گیرد. خام” فیلمی ترسناک درباره تمایل سیری‌ناپذیر زنی جوان به گوشت است.

در این بخش فیلم “Divines” به کارگردانی اودا بنیامینا تقدیر شد.

فیلم “9 روز – از پنجره اتاق من در حلب” (9 Days – From My Window In Aleppo)  به کارگرانی عیسی توما، توماس فروخه و فلور فان دی مولن هم برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه جشنواره لندن شد.

استیو مک‌کویین کارگردان فیلم برنده اسکار دوازده سال بردگی” نیز نشان افتخار جشنواره لندن (The BFI Fellowship) را دریافت کرد. این جایزه را مایکل فاسبندر بازیگر فیلم‌های مک‌کویین به او اعطاء کرد.

شصتمین جشنواره فیلم لندن 5 تا 16 اکتبر (14 تا 25 مهر) برگزار شد. “یک پادشاهی متحدبه کارگردانی اما آسانته فیلم افتتاحیه این دوره جشنواره بود.

جشنواره فیلم لندن را مؤسسه فیلم بریتانیا برپا می‌کند. اولین دوره این جشنواره سال 1956 برگزار شد.

منبع: هنرآنلاین

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد