نیم نگاهی به گیمرهای بازی‌های موبایلی در ایران

سایت تک کرانچ مطلب مهمی را در حوزه آمار و اطلاعات گیمرهای بازی های رایانه ای ایران منتشر کرده است که توسط گروه بین الملل سایت فناوری فرهنگی به ترجمه درآمده است:

“در گزارش پیش رو اطلاعات تازه‌ای درباره‌ی بازی‌های موبایلی ایرانی ارائه شده است. اطلاعاتی که می‌تواند برای توسعه‌دهندگان و انتشاردهندگان این نرم‌افزارها کارگشا بوده و در بازار کسادی که این روزها با آن مواجه هستند، مفید واقع شود.

در این رابطه ما با انجام یک پیمایش در کانالمان در نرم‌افزار پیام‌رسان لاین، که اتفاقاً در ایران نیز بسیار پرطرفدار است، توانستیم از 837 نفر از گیمرهای بازی‌های موبایل نمونه‌گیری کنیم و اطلاعاتی در این زمینه به دست آوریم.

قبل از اینکه به موضوع این گزارش بپردازم باید بگویم نیمی از کاربرانی که در این پیمایش شرکت کردند مجبور بودند به دلیل بلاک بودن پلت فرم Survey Gizmo در بعضی آی اس پی ها در ایران، از وی پی ان استفاده کنند.

باید گفت در نگاه اول وارد شدن به این بازار بکر و دست‌نخورده در ایران خیلی هم جذاب به نظر نمی‌رسد. بر اساس آخرین گزارشی که وب‌سایت Newzoo در مورد کشورها منتشر کرده است می‌توان تخمین زد درآمد حاصل از بازی‌های موبایل در سال 2015 حدود 39 میلیون دلار آمریکا بوده است که نشان می‌دهد سهم درآمد بازی‌های موبایلی از کل درآمد بازی‌ها (194 میلیون دلار) حدود 20 درصد است. آماری که به‌صورت قابل‌توجهی کمتر از درآمد 30 تا 35 درصدی حاصل از موبایل در دنیا است.

اما باید گفت این تخمین اندکی خوش‌بینانه است. بر اساس این‌گونه محاسبات ما باید انتظار داشته باشیم که درآمد بازی‌های موبایلی در سال 2016 به 44 میلیون دلار برسد. برای فهم عمیق‌تر مطلب شاید بهتر باشد که در این حوزه ایران را با کشوری مثل ترکیه مقایسه کنیم. کشوری که در همسایگی ایران قرار داشته و بااینکه جمعیت آن مشابه جمعیت ایران است، درآمد آن از بازار بازی‌های موبایلی 100 میلیون دلار از درآمد متوسط ایران بیشتر است. آماری که از عقب‌ماندگی 3 الی 4 برابری ایران در این زمینه حکایت دارد.

اکثریت (60 درصد) جمعیت 80 میلیونی کشور ایران زیر 30 سال هستند بنابراین جای تعجب ندارد که 67 درصد از گیمرهای بازی‌های موبایلی زیر 24 سال باشند. ایران همچنین ازجمله کشورهایی است که دارای بیشترین نسبت «جمعیت-آموزش»(جمعیت تحصیل‌کرده) در دنیا هستند و از همین رو تعجب‌آور نخواهد بود که بدانیم 63 درصد از این افراد دانش‌آموز هستند.

همان‌طور که می‌دانید اخیراً  بازار بازی‌های موبایلی در عربستان را هم بررسی کردیم؛ اما بازار ایران هرگز به شادابی و رونق بازار این کشور نیست. بازار ایران بیشتر شبیه بازار کشورهایی مثل مصر است که از جهت مشخصاتی نظیر جمعیت و قدرت خرید، مشابه ایران هستند.(حداقل در حوزه‌ی بازار دیجیتال)

در ایران همچنین برخی توسعه‌دهندگان نرم‌افزار به دلایل اجتماعی-اقتصادی، عناوین نرم‌افزارهای خود را به زبان فارسی برنگردانده‌اند (78 درصد از افراد اعلام کرده‌اند که اساساً به زبان انگلیسی بازی می‌کنند) و این اقدام آن‌ها ربطی به روش‌های پرداخت و امکانات درون برنامه‌ای متصل به شبکه‌ها و وضعیت‌های محلی ندارد.

در مورد پرداخت‌ها، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار به دلیل وجود تحریم‌های بین‌المللی، پرداخت‌ها را به درگاه‌های داخل ایران محدود کرده‌اند. آن‌ها برای این منظور از شبکه‌های شتاب و شاپرک استفاده می‌کنند. شبکه‌هایی که به کاربران این امکان را می‌دهند که از طریق آن‌ها و با استفاده از کارت‌های اعتباری خود پرداخت‌های درون برنامه‌ای انجام دهند. به‌ندرت می‌توان یک بازی را یافت که بسته قیمت‌گذاری فرمیوم (یک روش کسب‌وکار و دریافت پول است که معمولاً یک کالا مانند نرم‌افزار، رسانه، بازی یا خدمات وب به‌صورت رایگان‌افزار ارائه می‌شود ولی برای دسترسی امکانات جانبی مانند امکانات ویژه، خدمات بیشتر، نمایش بهتر نرم‌افزار از کاربر یا مصرف‌کننده پول گرفته می‌شود.) خود را نسبت به تولید ناخالص ملی تنظیم کرده باشد. این وضعیت برای گیمرهای بازی‌های موبایلی ایرانی وضعیت مساعدی محسوب نمی‌شود زیرا آن‌ها را مجبور می‌کند که پرداخت‌ها را در مقیاسی انجام دهند که فراتر از حد یک دانش‌آموز جوان و مجردی است که حقوق کمی دریافت می‌کند.

حدود یک‌پنجم (۲۰ درصد) از مخاطبان این نرم‌افزارها اعلام کرده‌اند که به‌صورت ماهیانه برای خریدهای درون برنامه‌ای هزینه می‌کنند. این مخاطبان عموماً از کارت‌های هدیه برای این پرداخت‌ها استفاده می‌کنند. بقیه‌ی خریدوفروش‌ها در سایر فروشگاه‌های نرم‌افزار انجام می‌شود که از متدهای پرداخت محلی استفاده می‌کنند.60 درصد از گیمرهای بازی‌های موبایلی کمتر از ۵ دلار و ۱۹ درصد بین ۵ تا ۲۰ دلار در ماه برای این بازی‌ها هزینه می‌کنند.

همچنین یک درصد از مخاطبان پرمصرف در ماه بین ۸۵ تا ۱۴۲ دلار می‌پردازند و یک درصد نیز بیشتر از ۲۸۵ دلار و معدود افرادی وجود دارند که مابین این دو رنج هزینه کنند. بااین‌همه بازار بازی‌های پولی اوضاع بهتری دارد و ۳۰ درصد از مخاطبان این بازی‌ها گفته‌اند که به‌طورمعمول برای این بازی‌ها پول پرداخت می‌کنند و ۳۵ درصد نیز اعلام کرده‌اند که حداقل یک‌بار در ماه برای این بازی‌ها هزینه می‌کنند.

در میان عموم مردم، ۶۷ درصد روزی چند بار بازی‌های موبایل انجام می‌دهند و ۱۹ درصد حداقل روزی ۳ ساعت بازی می‌کنند و ۳۴ درصد روزانه بین یک تا سه ساعت به بازی‌های موبایلی می‌پردازند. در این میان هشتادوچهار درصد از سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کنند و ۱۶ درصد از سیستم‌عامل آی او اس.

مهم‌ترین فاکتورهایی که افراد را به سمت این بازی‌ها جذب می‌کند، به ترتیب توصیه‌ی دوستان (۵۲ درصد)، رنک و رتبه‌ی این بازی‌ها (۴۷ درصد) و مقالات مجله‌ها و‌ روزنامه‌ها (۲۸ درصد) می‌باشد. در این میان بازی‌هایی با ژانر اکشن پرطرفدارترین بازی‌ها هستند (۵۲ درصد) و بعدازآن بازی‌های استراتژیک (۴۹ درصد)، بازی‌های ورزشی (۳۰ درصد)، مسابقه‌ای (۲۳ درصد)، پازل (۱۵ درصد) و ارکید (۱۷ درصد) به ترتیب در رده‌های بعدی قرار دارند.”

مترجم: عماد قاسمی

منبع:techcrunch.com

کانال-1-300x74

 

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد