چالش‌های وزارت فرهنگ انگلیس در پیشبرد اقتصاد خلاق

به گزارش فناوری فرهنگی، وزارت فرهنگ، رسانه و ورزش انگلیس چالش‌های مهمی در جهت پیشبرد اقتصاد خلاق در این کشور دارد.

طبق تحقیقات دولت، از هر 12 شغل در انگلیس یک شغل در بخش خلاق است، بخشی که سریعترین رشد را در اقتصاد دارد. چندی پیش، شرکت بازی «اکتیویژن بلیزارد» با جان ویتینگدیل از وزارت فرهنگ دیدار داشته و به وی نسخه‌ای از تولید محبوب خود یعنی قهرمان زنده گیتار را داده است.

نقش وزیر فرهنگ همیشه سخت ترین نبوده و آقای ویتینگدیل در رویای خود زندگی می‌کند. ولی او در کسب و کار نیز جدی است. وزارت فرهنگ، رسانه و ورزش (DCMS) تلاش زیادی کرده تا نام وزارت سرگرمی را از خود دور کند. تلاشی که توسط دیوید ملور آغاز شد تا اداره میراث ملی را که به عنوان DCMS پیش از 1997 شناخته می‌شد، بار دیگر برجسته کند. ماموریت ویتینگدیل این بود که اطمینان دهد این بخش از سوی جامعه به رسمیت شناخته شده است: بخشی که اکنون یک قدرت اقتصادی به شمار می‌رود.

برای مدت زمان زیادی وزارت فرهنگ، رسانه و ورزش به عنوان یک بازیگر جوان در وایت هال دیده می‌شده و بخش ناچیزی از هزینه‌های عمومی خزانه داری را در اختیار داشته است. نشانه‌هایی وجود دارد که این روند در حال تغییر است. در هفته‌های گذشته در وایت سیتی لندن مرکز قبلی استودیوی بی بی سی، جورج آزبورن وزیر خزانه داری برای 500 نفر از شخصیت‌های پیشرو در عرصه رسانه انگلیس و جهان هنر سخنرانی کرد.

آزبورن در این نشست گفت: این درست است که اگر شما برای سرمایه گذاری در هنر به دنبال کسب منافع مالی باشید، این بسیار موثر است، شما پول خود را می‌گذارید. سخنان آزبورن در جشن نخستین سالگرد فدراسیون صنایع خلاق انگلیس انجام شده است. بر اساس تحقیقات دولت، از 12 شغل در انگلیس یک شغل در بخش خلاق است، بخشی که سریعترین رشد را در اقتصاد دارد.

آزبورن همچنین به ارزش هنر برای هنر اذعان کرد و گفت: این گونه هزینه‌ها یک سرمایه گذاری است که ما را به صورت یک ملت نشان می‌دهد. مهمتر از سخنان آزبورن درباره اهمیت نقش سرمایه گذاری در هنر، تاکید وی بر تعهدش در ماه نوامبر برای بازنگری در این ایده بوده است که در شرایط سخت اقتصادی، بخش خلاق باید نخستین بخشی باشد که با کاهش هزینه روبرو می‌شود. در عوض، وی قول داده است تا حمایت از موزه‌ها، گالری‌ها و شوراهای هنری را افزایش دهد.

ولی این مساله از چشم انداز ویتینگدل تبعیت نمی‌کند. در اینجا مشکلاتی وجود دارد، از نااطمینانی که بی بی سی و شبکه 4 با آن روبرو است تا در هم بودن مقررات و فشارهای مالی بر بسیاری از رسانه‌ها که ناشی از اختلال‌های دیجیتال و مخاطبان مهاجر است.

سالن‌های موسیقی زنده با بحران مواجه هستند، به ویژه در لندن که در آن املاک و مستغلات قیمت نجومی دارد. وزیر فرهنگ بیش از پیش از این مساله قدردانی کرده است. وی امیدوار بود که تسهیل قانون صدور مجوز موجب احیای سالن‌های موسیقی شود ولی سالن‌های موسیقی همچنان بسته می‌شود. ‌

بخش رادیوی تجاری که با رشد ایستگاه‌های آنلاین و جریان گسترده موسیقی توسط غول‌های جهانی رسانه‌های دیجیتال تهدید می‌شود، در جلب حمایت وزارت فرهنگ، رسانه و ورزش انگلیس ناکام بوده است. این مساله موجب نگرانی رادیو بی بی سی نیز شده است که، 55 درصد مخاطبان انگلیس را در اختیار دارد، هزینه‌های عمومی و دولتی در اموری مثل کریس ایوانز و حقوق فوتبال نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

بی بی سی بزرگترین چالش وزارت فرهنگ، رسانه و ورزش است. در شرایطی که بودجه دولتی بی بی سی قرار است در ماه می یا ژوئن ارائه شود، یک تیم 40 نفره قوی تشکیل شده تا 192 هزار پاسخ مشاوره عمومی درباره آینده بی بی سی را بررسی کنند. تاکنون، 165 هزار پاسخ توسط مقام‌هایی که از سوی نهادهای دولتی استخدام شده‌اند، خوانده شده است. حدود 100 هزار پاسخ در 48 ساعت پایانی این روند رسیده است. با این حال، دولت احساس می‌کند که به نفع تعادل، باید تحقیقات نظرسنجی بیشتری انجام شود و تمرکز بیشتری روی مطالعات گروهی شود.

هر گونه ترسی که وزارت فرهنگ، رسانه و ورزش از سیلیکون والی بخش خلاق انگلیس داشته باشد با حضور بسیاری از شخصیت‌های انگلیسی در شرکت‌ها و نهادهای بزرگ آمریکایی ایجاد شده است. از جاناتان ایو، طراح ارشد اپل تا لوسین گرینج رئیس گروه یونیورسال موزیک و توماس کمپل مدیر موزه هنر متروپولیتن نیویورک، افراد انگلیسی زیادی هستند که نقش‌های مهمی در سراسر جهان ایفا می‌کنند.

و هالیوود نمی‌تواند از تخصص و تجربه کافی انگلیسی در ساخت فیلم و پیش تولید استفاده کند، با 3 استودیوی بزرگ در پاین وود، شپرتون و لیوسدن، همگی پر از فعالیت است. وزارت فرهنگ، رسانه و ورزش از نیاز به گسترش ظرفیت فیلم سازی و از پتانسیل‌های مکانی ارائه شده مثل گلاسکو و لیورپول آگاهی دارد.

معافیت مالیاتی به طور موفقیت آمیزی برای صنعت فیلم اجرا شده و برای سریال‌های تلویزیونی، بازی‌های رایانه‌ای، تئاتر، ارکستر و برنامه‌های تلویزیونی کودک نیز گسترش یافته و احتمالا برای زمینه‌های بیشتری در صنعت خلاق ارائه خواهد شد.

با این حال احتمال از دست رفتن همه این دستاوردها وجود دارد، به این دلیل که قدردانی از هنر و رسانه در بین همه نقاط دولت انگلیس به اشتراک گذاشته نشده است.

تمرکز دولت روی علم، فناوری آموزش و ریاضیات است که اصطلاحا استم گفته می‌شود و این مساله به شانس نسل‌های آینده در دنبال کردن شغل‌هایی در هنر و رسانه لطمه می‌زند. این مطلب را جان کامپفنر رئیس اجرایی فدراسیون صنایع خلاق می‌گوید.

وی نشست‌هایی با نیکی مورگان وزیر آموزش و نیک گیب وزیر مدارس داشته تا نگرانی‌های خود را بیان کند که دروس موسیقی تحت فشار وارد شده به معلمان برای دستیابی به اهداف دیگر، از اولویت خارج می‌شود. وی افزود: ما نه تنها آموزش کودکان را محدود می‌کنیم بلکه به موفقان شرکت‌های خلاق نیز لطمه وارد می‌نماییم. این از نظر اقتصادی نیز غیرسازنده و ضد تولید است. اگر این روند ادامه یابد، صنایع خلاق ما طی 10 سال آینده جایگاه پیشروی خود را که اکنون در جهان برخوردار هستند، از دست خواهند داد.

 

منبع: ایندیپندنت

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد