رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌‌ای رعایت نمی‌شود

به گزارش فناوری فرهنگی، یک کارشناس فناوری اطلاعات گفت: بسیاری از افراد بازی‌های مناسب سن خود را انتخاب نمی‌کنند؛ در حالی ‌که فرهنگ‌سازی برای رعایت این رده‌بندی باید در کشور صورت گیرد.

اعظم سمنی منطقه زنجان، با اشاره به نظام رده‌بندی سنی بازی‌ها (ESRA) تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل گرایش شدید افراد به دنیای مجازی و خصوصا بازی‌های رایانه‌ای که به صورت آنلاین منتشر می‌شوند، این است که فرد در برخورد با این دنیای نامحدود و جدید، می‌تواند مفاهیمی چون شجاعت، ترس، لذت، سرعت، قدرت و مانند این‌ها را تجربه کند و هر فرد بر اساس کمبود و خلا که در خود احساس می‌کند بازی‌های خود را انتخاب می‌کنند.

وی ادامه داد: تجربه چنین مفاهیمی در دنیای واقعی و در زمانی بسیار کوتاه، در مواردی تقریبا محال است. بنابراین روز به‌ روز به تعداد افراد مخاطب بازی‌های رایانه‌ای افزوده می‌شود و این در حالی است که تنوع سنی علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای نیز گسترش یافته است.

سمنی با تاکید بر اینکه بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند تاثیرات ویژه‌ای را بر روی ‌مخاطبان خود داشته باشند، اظهارکرد: برای نمونه در یک بازی خشن، بازیکن ممکن است روزها و ماه‌های متمادی نقش خاصی را در بازی به عهده گرفته و با همزاد‌پنداری، نقش خود را در داستان بازی ببیند و با فهم کامل آن، کاملاً تحت تاثیر آن قرار گیرد. بدین‌ترتیب، تأثیرات ناشی از بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند چندین برابر یک فیلم در کاربر ایجاد واکنش کند.

وی با اشاره به تدوین نظام ویژه‌ای برای رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای، گفت: با توجه به وجود صحنه‌های غیر‌اخلاقی، خشن، دلهره‌آور و‌ از این قبیل، در بسیاری از بازی‌ها و همچنین نگرانی‌های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی خانواده‌ها مسئولان کشور را به تدوین نظام‌ ویژه‌ای برای رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای وادار کرده است. با تدوین این نظام و داشتن کنترل‌‍‌های لازم و ارایه اطلاعات دقیق به خانواده‌ها، می‌توان از صدمات جبران‌ناپذیری که گروه سنی اصلی مخاطب این گونه بازی‌ها یعنی کودکان و نوجوانان را تهدید می‌کنند، جلوگیری کرد.

تدوین چنین قانون‌ها و دستورالعمل‌هایی در کشور بسیار ضروری و مهم است و نیازی که کشور به وضع چنین قوانینی در خود احساس می‌کند بیش از هر نیاز دیگری است؛ چراکه این قوانین با سرمایه‌های آینده کشور سروکار دارند و خوب یا بد پرورش دادن این سرمایه‌ها را تعیین می‌کند و تدوین چنین قانونی بهره‌مندی از قدرت آموزشی و تأثیرگذاری بازی‌های رایانه‌ای و دور شدن از احتمال ابتلا به اختلالات روحی و روانی و آسیب‌های که  منجر به استفاده نامناسب از آن بود را کاهش خواهد داد.

وی ادامه داد: در حال حاضر نظام ESRA تنها نظام رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای در بین کشورهای اسلامی است که به دلیل اینکه در بررسی و تعیین رده‌بندی سنی بازی‌ها توسط نظام ESRA به ارزش‌ها و معیارهای اسلامی توجه ویژه‌ای شده است، توانسته برای همه کشورهای اسلامی مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد