بازی های جدی؛ افزایش دانش بومی بازی سازی کشور

به گزارش فناوری فرهنگی، تولید بازی های جدی نه تنها دانش بومی بازی سازی کشورمان را افزایش می دهد بلکه جایگاه ایران در منطقه را نیز در صنعت بازی های رایانه ای تثبیت می کند.

بازی های جدی محصولی است که برای اهدافی غیر از سرگرمی طراحی، ساخته و منتشر می شود.
این دست بازی ها برای اهدافی مانند آموزش، کشفیات علمی، مهندسی، شهرسازی و ساخت سازه های بزرگ و امور نظامی مورد استفاده قرار می گیرند.
جایگاه بازی های جدی در ایران متزلزل بوده و می توان گفت هنوز آنطور که باید و شاید صنعت بازی سازی در این حوزه وارد نشده است.
تولید بازی های جدی نه تنها دانش بومی بازی سازی کشورمان را افزایش می دهد بلکه جایگاه ایران در منطقه را تثبیت می کند. ساخت این گونه بازی ها تنها توسط کشورهای محدودی صورت می گیرد و از این فرصت می توان برای صادرات این فناوری به کشورهای دیگر استفاده کرد.
بازی های جدی می تواند در امور صنایع سطح بالا ایفای نقش کنند، شاید به همین دلیل است که بازی های جدی در ایران رشد چندانی نکرده است چرا که اغلب مسولان رده بالای صنایع و حوزه های مختلف در ایران از موضوع بازی های جدی و ویژگی های آن شناخت کافی ندارند و در نتیجه هیچ گاه سراغ تولید یا استفاده از بازی های جدی نرفته اند.
بازی های جدی کاربردهای وسیعی در حوزه های مختلف از جمله سلامت، آموزش، نظامی، صنعت، فرهنگ و هنر و غیره دارند که عموما توسط نهادها یا سازمان های بزرگ تهیه و تولید می شود.
سید محمد علی سید حسینی مدیر پژوهش بنیاد ملی بازی های رایانه ای در این خصوص اظهار داشت: یکی از معیارهای پیشرفت در صنعت بازی های رایانه ای، نفوذ و میزان استفاده از بازی های جدی است، این بازی ها می تواند به عنوان فصل جدیدی در صنعت بازی های رایانه ای ایران دیده شود.
وی ادامه داد: ‌یک بازی جدی باید ماهیت بازی داشته باشد و جدیت، هدف از تولید آن بازی باشد نه در فرایندهای تولید آن، در واقع می توان گفت هر بازی جدی که مخاطبان آن نفهمند برای چه هدفی طراحی شده، یک بازی جدی خوب است، البته به طور معمول بازی های جدی، بزرگ نیستند و به دلیل هدفی خاص از تولید با تیم های کوچک تر و با مکانیک ها و گرافیک ساده تری ساخته می شوند.
وی گفت: این بازی ها کاربردهای وسیع و گسترده ای دارند که غالبا پیاده سازی و طراحی آنها نیز هزینه بر، تخصصی و پیچیده است، اما استفاده از بازی های جدی می تواند نتایج شگفت آوری به دنبال داشته باشد، برای مثال تاثیر بازی های جدی در آموزش غیر قابل انکار است .
وی گفت: با استفاده از بازی های جدی می توان پروژه های بزرگی را از صفر تا صد شبیه سازی کرد تا مخاطرات آن به حداقل رسیده و همچنین روند اجرای پروژه تسهیل شود.
با توجه به اینکه اکنون در تولید و ساخت بازی های رایانه ای پیشرو هستیم و بر اساس برنامه های بنیاد ملی بازی های رایانه ای افق روشنی برای صادرات بازی دیده می شود لازم است تا مسئولان صنایع و حوزه های مختلف با کارشناسی و نیازسنجی اقدام به تولید بازی های جدی کنند.

منبع: ایرنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد