توسعه فعالیت‌های ایران و قرقیزستان در حوزه تئاتر

به گزارش فناوری فرهنگی، علی حکیم‌پور، رایزن فرهنگی ایران در قرقیزستان با اسمان ‌بیک‌اف تامرلان، رییس آکادمی ملی هنرهای تئاتر قرقیزستان دیدار کرد.

 تامرلان در این دیدار درباره همکاری‌های تئاتر قرقیزستان با نمایندگی‌های کشورهای دیگر در قرقیزستان گفت: تئاتر ملی با مشارکت سفارتخانه‌ها، آثار فرهنگی کشورهایی مانند هند، آلمان و … را برای مردم قرقیزی و به زبان قرقیزی نمایش می‌دهد که با این کار، مردم قرقیزستان با فرهنگ کشورهای دیگر بیشتر آشنا می‌شوند.

وی افزود: برای نمونه، چند ماه پیش تئاتر «مهاباراتا» اثر معروف هندی را در صحنه به زبان قرقیزی نمایش دادیم و مردم قرقیزی هم از این تئاتر به خوبی استقبال کردند. به زودی هم یک اثر دیگر هندی به نام «رامایانا» را اجرا خواهیم کرد. این یک راه مناسب برای آشنایی هنر و فرهنگ ملل دنیا از طریق نمایش تئاتر است.

تامرلان ادامه داد: در خصوص ایران نیز این آمادگی همکاری وجود دارد؛ مخصوصاً شاهنامه فردوسی و عمر خیام که در سراسر جهان شهرت دارند و ما از دوره جوانی رستم و سهراب را می‌خواندیم و مردم قرقیزستان علاقه زیادی به آثار چهره‌های معروف ایرانی دارند.

در ادامه نیز علی حکیم‌پور، رایزن فرهنگی ایران در قرقیزستان با اشاره به اشتراکات فرهنگی دو ملت دوست و برادر گفت: ما دوست داریم دو ملت ایران و قرقیزستان به همدیگر نزدیک‌تر شوند. تبادل تجربیات در حوزه تئاتر، اعزام و دعوت از گروه‌های تئاتر و نمایش تئاتر ایران در صحنه‌های قرقیزستان از راه‌های نزدیک شدن دو ملت است.

وی همچنین، آمادگی خود را برای نمایش تئاتر رستم و سهراب در بیشکک (پایتخت) اعلام داشت.

در معرفی درام تئاتر قرقیزستان

درام تئاتر قرقیزستان، در اواخر قرن بیستم شهرت خود را به دست آورد که آن یکی از شاخص‌ترین هنرها در جمهوری قرقیزستان بوده و هنوز هم باقی مانده است. تاریخچه تئاتر در قرقیزستان از اوایل سال‌های قرن بیستم آغاز شد؛ به طوری که در سال 1926 با توجه به تصمیم حزب منطقه‌ای قرقیزستان، استودیوی موسیقی دراماتیک افتتاح و در پاییز 1930 اولین درام تئاتر در قرقیزستان تأسیس شد.

هسته اصلی تیم خلاق آن را فارغ‌التحصیلان همان استودیو تشکیل می‌دادند که در میان آنان چهره‌های شناخته شده از هنرمندان قرقیزستان دیده می‌شود: آ. کوتوبایف، آ. آیباشف، ا.

ژتیکاشتایف. ک. جانتاشف، ک. اشیم بیک‌اوف، ش. تومن بایف، ا.

سرباگیشف، ک. ای باشوا، ک. سابایف، آ. مالدوبایف، ا.

کوتوبایوا و … .

برای کار در استودیو و پس از آن در تئاتر کارشناسان و هنرمندان حوزه تئاتر از روسیه: ن. النین، د. ماتسوسین، د.ک کاول، آ. سویستوناف، ای. بلییویچ، و … دعوت شدند که کمک‌های قابل توجهی در زمینه آموزش و پیاده‌سازی اولین تولیدات تئاتری قرقیزستان را ارایه دادند.

درام تئاتر زمینه‌های شکل‌گیری تماشاگران جوان تئاتر اوپرا و باله و ارکستر فلومینگوی قرقیزستان را ایجاد کرد و همچنین به عنوان پایگاه اصلی در ایجاد و تشکیل تئاترهای منطقه‌ای قرقیزستان خدمت فراوان کرد.

خانه تئاتر در 80 سال موجودیت خود، بیش از 500 اجرا و هزاران نمایشنامه به مخاطبین خود تقدیم کرده و این مسیر پیچیده را توانست با خلاقیت مستمر به ارتفاعات حرفه‌ای برساند. در طول این زمان، تئاتر دوره‌های مختلف شکل‌گیری، توسعه و شکوفایی خود را تجربه کرده است که خود نشان از سطح بالای هنرهای حرفه‌ای دراماتیک است.

مشاهیر هنر در صحنه‌های تئاتر می‌درخشیدند و با اجراهای خود تواتستند نسل‌های جدید را در زمینه‌های بازیگری، نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی، رشد دهند.

در مجموعه مضمون تئاتر شامل آثار کلاسیک جهان و همچنین نمایش‌های ملی جماهیر برادرانه را در بر می‌گیرد. برای عنوان کردن تولید و اجرای تئاتر از تولیداتی شروع می‌کنیم که نقطه عطفی در مسیر پیدایش و ایجاد هزاران تولیدات دیگر شد؛ مانند «اوتللو» و «شاه لیر» ویلیام شکسپیر، «طوفان» و «بی‌گناه گنهکار» آ. آستروسکی، «دایی وانیا» و «باغ آلبالو» آنتون چخوف، «حسابرس» گوگل، «وای از شوخ‌طبعی» گریبایدوف، «خانه» برنارد آلبو، «محکمه»، «در شب خسوف» و «بیش از صد سال طول می‌کشد روز» آیتماتوف، «تقدیر پدر» عبدالمنانوا، «ماناس» سمیتی «سیتک» سیدیکاوا وکه از جمله دستاوردهای موفق هنرهای نمایشی شدند.

از جمله مشاهیر خلاق تئاتر که توانستند محبت و عشق ملت را به خود جلب کنند افرادی بودند چون: م. ریسکولاوا، س. ژمانوا، ا. باتالیوا، ب. کبدبکبوا، د. کویکاوا، س، کوموشالیوا.

تئاتر قرقیزستان توانست جایگاه شایسته‌ای در خارج از کشور به دست آورد، در جشنواره‌های تئاتر بین‌المللی در مسکو، ترکیه، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قزاقستان، با شکرستان توانستند جوایز بسیار خوبی کسب کنند و اجرای آنان از موفق‌ترین اجراها شناخته شد.

در آغاز قرن 21 رویداد برجسته تئاتر قرقیزستان «قهرمان ملی قرقیز» بود که توسط هنرمند مردمی جمهوری قرقیزستان کوموشالیوا اجرا شد و ازاستعداد هنر او و پتانسیل خلاقانه‌اش در زمینه تئاتر قدردانی کردند.

تئاتر همیشه مرکز و کانون زبان و فرهنگ ملی به شمار می‌رود. تولیدات سال‌های اخیر تئاتر به قهرمانان حماسی دوره‌های مختلف تاریخ قرقیزستان مثل: ماناس، آرمان خان، بارس بیک، کورمان جان داتکا اختصاص می‌یابد که موفق به کسب شناخت و عشق از مخاطبین شدند

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد