آیا هدست های واقعیت مجازی خطرناک بوده و موجب عفونت چشم می شوند

به گزارش فناوری فرهنگی، گردهمایی های گیمینگ، گردهمایی جِرم ها نیز هستند. عده زیادی از مردم در فاصله های کوتاه با یکدیگر حرکت می کنند، هوایی یکسان را تنفس می کنند، به کنترلرهایی واحد دست می زند و در مجموع، یک بیماری ممکن است به سادگی شیوع یابد. در واقع بیماری های ناشناخته یکی از مسائلی است که مردم بعد از مراجعه به رویدادهایی همچون E3 یا PAX از آنها شکایت می کنند.

اما به نظر می رسد که حالا مردم از بیماری دیگری وحشت دارند: تبخال چشمی. اخیراً یکی از کاربران فعال یوتوب تصویری را از یکی گردهمایی های توسعه دهندگان بازی های ویدیویی در توییتر منتشر کرده و مدعی شده که به دلیل استفاده مشترک از هدست های واقعیت مجازی، یکی از توسعه دهندگان به تبخال چشمی دچار شده است. به نظر می رسید که این خبر، یکی از ترس های مردم در قبال هدست های واقعیت مجازی، یعنی شیوع بیماری های گوناگون را تایید می کند.

این مسئله بسیار ترسناک به نظر می رسد اما حقیقت امر آن است که خبر انتشار یافته، از سوی یک شخص ثالث تایید شده و نمی توان از صحت آن مطمئن بود؛ هرچند که کل ماجرا ارزش بررسی کردن را دارد.

آیا استفاده مشترک از هدست های واقعیت مجازی، ابتلا به تبخال چشمی را در پی دارد؟

x_tdy_ov_askadr_pinkeye_160829-w600

دکتر اریک هورن، چشم پزشک ساکن کالیفرنیا می گوید: «به نظرم خطر ابتلا بسیار کم است، هرچند که صفر نیست. تا به امروز پوشیدنی های زیادی به صورت مشترک استفاده شده اند: از عینک های شنا بگیرید تا قرار دادن عینک شخصی دیگر روی چشم؛ و من حتی یک مورد انتشار تبخال چشمی از این راه طی 20 سال فعالیتم را به یاد نمی آورم.»

وی افزوده که هیچ یک از بخش های یک هدست واقعیت مجازی، برخوردی مستقیم با چشمان کاربر ندارد، بنابراین شیوع بیماری احتمالاً در شرایطی صورت خواهد گرفت که شخصی مبتلا به عفونت، چشمانش را با دست بمالد، به هدست دست بزند و بعد شما ضمن دست زدن به هدست، چشمان خود را بمالید.

این دقیقاً همان نوعی از تعامل است که در رابطه با کنترلرهای معمولی بازی یا هر شی دیگری که توسط اشخاص مختلف در رویدادهای گیمینگ لمس می شود مصداق دارد. علاوه بر این، اگر شما در گردهمایی های گیمینگ به تبخال چشمی دچار شوید، به احتمال زیاد حتی از بروز آن مطلع نیز نمی شوید.

به گفته دکتر جان گونزالس، چشم پزشک دانشگاه کالیفرنیا، تبخال چشمی به صورت رایج یکی از نشانه های ویرویس «هرپس کامپلکس نوع 1» (یا HSV-1) است. به زعم گونزالس، تقریباً همه مردم تا سن 30 سالگی، به HSV-1 دچار می شوند و اکثر آنها طی عمر عفونت از علائم آن باخبر نمی شوند.

اما آیا دانستن این موضوع که تقریباً تمام خوانندگان این مقاله پیش از این دچار این عفونت شده اند و مشکلی برایشان پیش نیامده خیال تان را راحت می کند؟

Screen Shot 2016-10-10 at 9.57.36 AM-w600

کمپانی آکیلس برای هدست های آزمایشی خود از پوشش های محافظ یکبار مصرف استفاده می کند.

اگرچه تبخال چشمی گاه می تواند موجب بروز تاول هایی دردناک در اطراف چشم شود، اما شایع ترین نشانه آن، سرخی چشم است که خود به خود از بین می رود. گونزالس می گوید از آنجایی که درمان خاصی برای سرخی چشم ناشی از ویروس وجود ندارد، بسیاری از مبتلایان به این بیماری، در صورت مراجعه به پزشک مورد آزمایش تبخال چشمی قرار نمی گیرند.

اما در بسیاری از مواقع، تبخال چشمی مشکل مردم نیست؛ چرا که به گفته گونزالس، یکی از عفونت های رایج که سرخی چشم را به همراه دارد، از آدنوویروس ها ناشی می شود و نه از تبخال چشمی.

با این اوصاف، تبخال چشمی گاه می تواند مشکلات جدی تری برای مردم به وجود آورد، خصوصاً اگر وارد نقاط حساس تر مانند قرنیه شود. وقتی این اتفاق بیفتد، ممکن است قرنیه زخمی شده و به تبع آن، قوه بینایی از بین برود. گونزالس می گوید هرکسی که با سرخی چشم مواجه می شود، بدون توجه به دلیل بروز آن، باید تنها در خانه بماند تا عفونت از بین برود.

«سرخی چشم به راحتی قابل انتقال است.» گونزالس ادامه می دهد: «یک نفر به چشم خود دست می زند و بعد به چیزی دیگر، سپس شخصی دیگر به آن شی دست زده و چشم خود را می مالد.»

این مسئله هیچ ارتباطی به واقعیت مجازی ندارد و در عوض، تماماً به حفظ نظافت شخصی مربوط می شود. جالب است بدانید چندی پیش خبرنگاری گزارش داد که به علت استفاده از تجهیزات واقعیت مجازی، دچار سرخی چشم شده، اما نگارنده مقاله بعداً پی برد که علائم بروز یافته در چشم وی، به دلیل پارگی یک رگ بوده است.

Screen_Shot_2016-01-05_at_4.26.08_PM.0-w600

هدست های واقعیت مجازی به هیچ وجه با چشم شما برخورد نمی کنند، بنابراین میزان امنیت یا خطر آنها هیچ تفاوتی با عینک های طبی یا عینک های شنا ندارد.

تجهیزات واقعیت مجازی خانگی شما باید تمیز باقی بمانند، درست مثل هرچیز دیگری که به صورت مداوم با پوست شما و دیگر افراد برخورد دارند. آکیلس، سونی و HTC، همگی از مشتریان خواسته اند که بالشتک های موجود در هدست های واقعیت مجازی را جدا کرده و آنها را با آب سرد و مواد ضد باکتری تمیز کنند. نکته مهم در این فرآیند، خشک شدن کامل بالشتک ها است تا پاتوژن های بیماری زا از بین بروند.

و توسعه دهندگان هم از همین حالا راهکارهایی برای تمیز نگه داشتن مداوم تجهیزات خود یافته اند. برای مثال اندی مور، یکی از توسعه دهندگان استودیوی Radial Games می گوید که آنها تمیز نگه داشتن بالشتک ها را در گردهمایی های گیمینگ بسیاری جدی می گیرند. «بعد از هر بار بازی، ما بند فومی را به راحتی از جای در می آوریم و جایگزین های زیادی برای آن داریم. سپس بند را تمیز کرده و کنار می گذاریم تا خشک شود.»

وی همچنین می گوید که تولیدکنندگان نوعی محافظ یک بار مصرف در اختیار توسعه دهندگان می گذارند که هنگام مراجعه گیمرها، می توان آنها را روی بالشتک ها قرار داد و سپس دور ریخت. حتی اگر بحث بیماری مطرح نباشد، توسعه دهندگان از این محافظ برای احترام به مخاطبان استفاده می کنند؛ هیچکس دلش نمی خواهد درباره عرق صورت بازیکن قبلی فکر کند.

البته باید اشاره کرد که احتمالاً تمیز نگه داشتن هدست های واقعیت مجازی در اماکنی مانند فروشگاه های بازی های ویدیویی یا کیوسک ها اندکی سخت تر است؛ اماکنی که احتمالاً کارکنان کنترل زیادی روی دست به دست شدن هدست ها ندارند. در این صورت، خود شما هم می توانید پوشش های محافظ را با قیمتی بسیار ارزان خریداری کنید.

گونزالس پیشنهاد می کند که بازیکنان بعد از استفاده از کنترلرها و هدست های واقعیت، دست های خود را ضد عفونی کنند؛ چرا که بیماری ها به راحتی از طریق لمس چشم ها، گوش ها و دهان منتقل خواهند شد.

اما آیا این اتفاق واقعاً به وقوع پیوسته؟

AP_483301451849

گونزالس می گوید مطمئن نیست آن توسعه دهنده چطور به این نتیجه رسیده که تبخال چشمی اش، ناشی از هدست واقعیت مجازی بوده است. تبخال چشمی گاهی از اوقات موجب بروز نشانه هایی می شود که به راحتی از سرخی چشم قابل تفکیک است. و این احتمال وجود دارد که توسعه دهنده مورد نظر با مشکلی جدی تر مواجه شده باشد.

همچنین احتمال دارد که این داستان، صرفاً به صورت شاخ و برگ داده شده، از طرف کسی روایت شده باشد که خود آن را از فرد دیگری شنیده است. در واقع در توییت مربوط به این ماجرا، می بینیم که فردی داستان را از فرد دیگری که خود صرفاً داستان را شنیده بود، شنیده است. بدون تایید رسمی شخص مبتلا، احتمالاً نیازی به نگرانی در رابطه با تجهیزات واقعیت مجازی نیست.

در حال حاضر، هیچکس نشنیده که شخصی به دلیل استفاده از هدست واقعیت مجازی در رویدادی گیمینگ، دچار مشکل خاصی شده باشد. هیچ گزارشی در حوزه پزشکی هم دیده نمی شود و گونزالس نیز می گوید طی فعالیت طولانی مدت خود، مورد مشابهی به چشمش نخورده است. به بیان واضح تر، طی این همه سال و بعد از استفاده صد ها هزار گیمر از تجهیزات گیمینگ، حتی یک مورد تایید شده از ابتلا به تبخال چشمی وجود نداشته است.

بنابراین، می توان به این نتیجه رسید که کاربران با مشکل خاصی مواجه نخواهند شد. خطر تجهیزات واقعیت مجازی، از سایر تجهیزات گیمینگ مانند کنترلرها کمتر یا بیشتر نیست و با توجهی ساده به نظافت آنها، می توان از ابتلا به ویروس و بیماری های مختلف جلوگیری کرد. تمام ماجرا، تنها ترسی اغراق آمیز است که معمولاً با معرفی تکنولوژی های جدید، به اشکال متفاوت ظاهر می شود.

منبع:دیجیاتو

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد