انیمشین «مردی که خودش را کشت» رونمایی شد

به گزارش فناوری فرهنگی، رو نمایی از انیمیشن مردی که خودش را کشت با حضور مورخ و تهیه کننده این اثر در محل خبرگزاری فارس انجام شد.

 به نقل از روابط عمومی سازمان هنری رسانه‌ای اوج در این مراسم محمدحسین رجبی دوانی مورخ و تحلیلگر به همراه محمدامین همدانی تهیه کننده این اثر حاضر شدند و پس از رونمایی از انیمیشن به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
رجبی دوانی در ابتدای این مراسم در ارتباط با این انیمیشن که در مورد زندگی عمربن سعد ساخته شده بود، گفت: در کل نفس پرداختن به موضوعاتی که می‌تواند در جامعه و بخصوص در جوانان ما برای دفاع از ارزش‌های دینی ایجاد انگیزه کند بسیار خوب است؛ همچنین آموزه‌هایی که می‌توان از حوادث مهم تاریخی اتحاذ کرد در قالب هنر و سینما اهمیت ویژه‌ای خواهند داشت و معتقدم باید فضا فراهم‌تر شود و از افرادی که دست به ساخت چنین آثاری می‌زنند تقدیر و حمایت کرد.
این مورخ و تحلیل‌گر همچنین درباره محتوای انیمیشن «مردی که خودش را کشت»، گفت: در این انیمیشن همانطور که دیدیم عملکرد عمر‌بن سعد برای ما درس و عبرت بزرگ خواهد بود. او با علم بر اینکه جایگاه فرزند رسول خدا بسیار بلند مرتبه است، دست خود را به خون اباعبدالله آغشته کرد اگر به مبدا و معاد معتقد نبود و نمی‌دانست که کشتن فرزند پیامبر چه عواقبی دارد، آنقدرها اهمیت نداشت که حتی در این باره شعری نیز سروده بود و پیشاپیش اظهار ندامت خود را از این رفتار شوم بیان کرده بود.
رجبی دوانی با اشاره به برخی نواقص موجود در این انیمیشن، گفت: در بخشی از این اثر به جای فرمانروایی وی فرمانداری کاخ ری گفته می‌شود و بجای فرماندهی سپاه فرمانداری سپاه بیان می‌شود که امیدواریم در نسخه نهایی این اصلاحات صورت بگیرد. هرچند اصلاحاتی که اشاره کردم از ارزش این اثر نمی‌کاهد اما بد نیست که اینها نیز اصلاح شوند. همچنین معتقدم شاید جای خالی برخی داستان‌های فرعی در کنار عمربن‌سعد نیز به تصویر کشیده می‌شد مثل ماجرای منصرف کردن عمربن‌سعد توسط خواهرزاده او. با این حال این نکات از ارزش اصلی این مستند و پیام موجود در آن نمی‌کاهد و اثرگذاری لازم را دارد.
در ادامه محمدامین همدانی تهیه‌کننده انیمیشن «مردی که خودش را کشت» و مدیر خانه پویانمایی انقلاب اسلامی در ابتدای به بیان برخی نکات پرداخت و در ابتدای صحبت‌های خود گفت: خانه پویانمایی انقلاب اسلامی سفارش دهنده این اثر بود و کار توسط گروه هنر پویا تولید شده است که به جرات می‌توانم بگویم در حال حاضر یکی از بهترین گروه‌های انیمیشن‌ساز فعلی در کشور هستند.
وی درباره کارگردان این اثر نیز گفت: هادی محمدیان انیمیشن «مردی که خودش را کشت» را کارگردانی کرده است که قبلا شاهزاده روم را ساخته بود اما هدف از تولید این انیمیشن نشان دادن راه‌های نزدیک شدن به مقوله‌های جدی و حساس دینی‌ است که خیلی کم دیده شده تا فردی در این باره آثاری را به تصویر بکشد .
تهیه کننده انیمیشن «مردی که خودش را کشت» ادامه داد: درحقیقت می‌خواهیم بگوییم علایق دنیوی در هر فردی باعث می‌شود تا او دچار تصمیم‌های نفسانی شود و نباید این موضوع‌ها را محصربه فیلم و کتاب‌ها دانست.
همدانی در پاسخ به چرایی انتخاب این موضوع عنوان داشت: هدف این انیمیشن نشان دادن همین چالشی است که استاد دوانی از آن یاد کرده است. عمر با شمر اختلافی داشت شمر برای کشتن اباعبدالله مصمم‌تر بود و جهل بیشتری داشت اما عمربن‌سعد با دنیا دوستی به ورطه تباهی کشیده شد.
وی گفت: در واقع این اثر روایت زندگی افرادی است که ادعای مسلمانی داشتند اما در تردید بودند که نکند روزی لغزشی داشته باشیم.
وی حضور اژدها را استعاره از هوای نفس دانست و گفت: هیولایی که در تصویر دیدید تمثیلی از هوای نفس بود که در اندازه کوچکتر از کودکی همراه عمر‌بن‌سعد بود و همیشه در کنارش قرار داشت اما درنهایت در لحظه تصمیم‌گیری شبیه به هیولایی شد که استعاره از نفس اماره بود.
این تهیه‌کننده درباره اینکه آیا کودکان نیز جذب این انیمیشن خواهند شد، گفت: در تولید این اثر به تقسیم بندی سنی بزرگترها توجه ویژه‌تری کردیم چرا که بزرگترها با این نوع مسائل ارتباط بیشتری دارند. تردید از نوع عمربن‌سعد مبتلا به کودک و نوجوان نیست و مبتلا به بزرگترها است که می‌توان از آن برداشت سیاسی نیز کرد.
همدانی گفت: هر انیمیشن‌ساز متعهدی یکی از بزرگترین آرزوهایش پرداختن به واقعه عاشورا و زندگی ائمه اطهار است و من به عنوان اولین گام‌هایی که در این زمینه برداشته شده بسیار خوشحالم که یک قدم به قدم‌های بزرگتر و بعدی نزدیکتر شده است.
گفتنی است، انیمیشن «مردی که خودش را کشت» به کارگردانی هادی محمدیان و تهیه‌کنندگی محمدامین همدانی به زودی از چندین شبکه تلویزیونی به روی آنتن خواهد رفت

منبع: بولتن نیوز

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد