«شفافیت و صداقت» رسانه ها، فرصت یا تهدید

به گزارش فناوری فرهنگی، بیست ودومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها که با شعار «شفافیت، صداقت» از 14 آبان ماه در مصلای امام خمینی(ره) آغاز به کار کرد، امروز(جمعه) آخرین ساعت فعالیت خود را در حالی سپری می کند که غرفه داران شفافیت و صداقت را هزینه بر اما فرصتی مغتنم می دانند.

  عده ای از غرفه داران بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها معتقدند نمی توان منافع ملی نظام را به بهانه شفافیت و صداقت در رسانه ها زیر سووال برد.

برخی غرفه داران نیز می گویند، رسانه ها نباید به منظور افزایش سرعت انتقال اخبار، صداقت را فدای سرعت کنند زیرا این موضوع هم می تواند برای آن رسانه هزینه بر باشد و هم می تواند باعث فرصت سوزی شود.

** شفافیت نسبی رسانه ها خوب اما مطلق خوب نیست
مدیر مسئول خبرگزاری حوزه مستقر در نمایشگاه مطبوعات در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان اینکه از دید داخلی عملکرد رسانه ها در قالب شفافیت و صداقت خوب اما مناسب نیست، گفت: عملکرد رسانه با نگاه ارزشی در وضعیت ایده آلی بسر نمی برد، اما یک مقبولیت نسبی می شود در آن دید که صداقت و شفافیت در حد نسبی بوده اما ایده ال نیست.
حجت الاسلام حسن مولایی افزود: در رسانه ها نمی توان همه مسایل را به بهانه صداقت و شفافیت منعکس کرد زیرا برخی مسایل همانند سم و بازی کردن در زمین دشمن است.
وی ادامه می دهد: هر کشوری بنا به مصلحت و سیاست خود، برای انتشار اخبار و اطلاعات خود طبقه بندی خاصی دارد زیرا لزومی ندارد که تمامی افراد یک جامعه به تمامی اطلاعات دسترسی داشته باشند.
مولایی خاطر نشان کرد: نسبت به اصل شفافیت باید نگاه نسبی داشت و مطالبی که به نفع جامعه است را منتشر کرده و بدور از هر گونه نگاه جناحی و سیاسی به آن پرداخت.
مسول غرفه خبرگزاری حوزه با بیان اینکه در مجموع شفافیت نسبی خوب اما مطلق خوب نیست، تصریح کرد: رسانه ها در اقیانوس ملی قابل نقد هستند در حالیکه شفافیت در رسانه ها یک ابزار سیاسی دیده شده تا اینکه به آن به عنوان یک ابزار ارزشی نگاه شود.
وی همچنین در خصوص شفافیت و صداقت در شبکه های اجتماعی گفت: شبکه های اجتماعی در فضای مجازی بستری وسیع و فراگیر شده که در قالب شفافیت و صداقت به عنوان یک آسیب اجتماعی به شمار می روند.
مولایی خاطر نشان کرد: ناآشنایی و ارزش محوری در فضای مجازی باعث شده در بحث تعامل دچار آسیب شویم زیرا هر موضوعی و به هر قیمتی در فضای مجازی منتشر می شود.
وی با بیان اینکه در فضای مجازی و به هر بهایی هر موضوعی منتشر می شود، گفت: در بسیاری از اوقات در فضای مجازی و به راحتی شخصیت افراد را تخریب کرده و باعث رفتن آبروی مردم می شوند.
مولایی با تاکید بر اینکه فضای مجازی فرصت فاخری است اما متاسفانه به دلیل عدم شناخت و آگاهی ما تبدیل به ضد ارزش شده، افزود: صداقت ارزشی است که از آن بدرستی در فضای مجازی استفاده نمی کنیم.

** صداقت در رسانه ها نباید به بیراهه برود
مسئول غرفه جهاد دانشگاهی نیز گفت: صداقت در رسانه ها نباید به بیراهه رفته و موجب بستن راه کسی شود زیرا رسانه ها باید آنچه را که اتفاق افتاده را منتشر کنند.
محمد یاسمی با تاکید بر اینکه بسیاری از رسانه ها به لحاظ ورود به بازی های سیاسی و حفظ منافع خویش صداقت رسانه را فدای این دو مقوله می کنند، خاطر نشان کرد: رسانه هایی می توانند در مسیر شفافیت و صداقت گام بردارند که وام دار کسی نباشد.
وی با بیان اینکه در بسیاری از اوقات شفاف نیستیم، اظهار داشت: شفافیت و صداقت در رسانه ها امر پسندیده ای است اما در بعضی اوقات موجب ایجاد قدرت و رانت اطلاعاتی می شود.
یاسمی همچنین با بیان برخی مشکلات شبکه های اجتماعی در فضای مجازی گفت: در شبکه های اجتماعی در فضای مجازی دچار مشکلات زیادی هستیم و بهره مندی از اینگونه شبکه ها در مقایسه با رسانه های مکتوب همانند خرید از دست فروشان و فروشگاه است.
وی با تاکید بر اینکه شبکه های اجتماعی در فضای مجازی بنا به فعالیتی که دارند نمره قبولی نمی گیرند، تصریح کرد: این شبکه ها در بسیاری از اوقات آسیب های جدی و جبران ناپذیری را به فرد و جامعه وارد می کنند.

** صداقت باید سرلوحه کار رسانه ها قرار بگیرد
مسوول غرفه ستاد مرکزی راهیان نور کشور معتقد است، رسانه ها برای پویایی و جلب نظر مخاطب باید شفافیت و صداقت را سرلوحه کار خود قرار دهند.
یاور محمدیان امرایی گفت: رسانه ای که بخواهد از شمارگان بالایی برخوردار بوده و در جذب مخاطبان موفق تر باشد باید با شفافیت و صداقت در راه توسعه و آبادانی مردم و کشور گام بردارد.
وی تصریح کرد: شفافیت و صداقت در رسانه ها امر پسندیده و خوبی است اما نباید منافع ملی را فدای این دو مقوله کرد زیرا در هیچ جای دنیا این اتفاق نخواهد افتاد.

** رسانه های مکتوب صداقت بیشتری در مقابل فضای مجازی دارند
مسوول غرفه نشریه صبا نیز گفت: معتقدم شفافیت و صداقت در رسانه های ما کم رنگ به نظر می رسد.
حسام پور اسماعیلی با بیان اینکه رسانه های مکتوب به دلیل نظارت بر آنها از شفافیت و صداقت بیشتری برخوردار هستند، افزود: مسایلی که بر خلاف منافع ملی و نظام باشد را نباید به بهانه شفافیت و صداقت در رسانه ها منتشر کرد.
وی خاطر نشان کرد: بسیاری از رسانه ها به لحاظ هر گونه تهدید کاری و حفظ منافع مجبور می شوند که صداقت و شفافیت خود را از دست بدهند.

** شفافیت در رسانه های ما به عنوان یک برند نهادینه نشده است
نماینده ادوار مجلس و عضو شورای شهر و مدیر مسوول روزنامه همدلی نیز افزود: در برخی اوقات ممکن است صداقت و راستگویی در رسانه متحمل هزینه های سنگینی شود زیرا تاکنون صداقت و شفافیت به عنوان یک برند در رسانه های ما نهادینه نشده است.
ولی الله شجاع پوریان گفت: به صورت نسبی تمامی رسانه ها به دنبال این مهم هستند که صداقت را سرلوحه کار خود قرار دهند اما تا آن روز فاصله زیادی داریم.
وی افزود: شفافیت و صداقت دو واژه لازم و ملزوم هم هستند و به دلیل برخی محدودیت ها، رسانه ها نمی توانند به طور تمام و کمال در این مسیر حرکت کنند.
شجاع پوریان گفت: شعار شفافیت و صداقت بسیار خوب و پسندیده است اما به نظرم شرایط رسانه ای امروز ما برای اجرای این شعار آماده نیست.

منبع: ایرنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد