دوران جدید گسترش گردشگری با شبکه های اجتماعی

به گزارش فناوری فرهنگی، امیر کلالی کارشناس مدیریت گردشگری در ادامه این یادداشت نوشت: گردشگر تنها آن هنگام که بلیت سفر را تهیه می کند و در صندلی هواپیما می نشیند،توصیفی را که فروشنده بیان کرده، تجربه می کند. این موضوع نشان دهنده این واقعیت است که گردشگر به عنوان بخشی از محصول در فرآیند تولید حضور دارد و محصولات به طور همزمان تولید و مصرف می شود.آگاهی از پیشینه خدمات و مقایسه آن با سایر محصولات مشابه ارائه شده از سوی عرضه کنندگان مختلف ،فقط از طریق کسب اطلاعات دقیق میسر است.

از همین رو نقش اطلاعات در صنعت گردشگری، مهم و حیاتی به شمار می رود. مطالعات و پژوهش های گوناگون نشان می دهد که سفر کردن در حال تبدیل به اقتصادی وب سایتی است. اینترنت و پیدایش گوشی های هوشمند ، فروش مستقیم به مشتریان را بیش از پیش ممکن می سازد که این موضوع می تواند تهدیدی جدی برای دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی به عنوان عناصر واسطه بین گردشگران و عرضه کنندگان خدمات گردشگری باشد.

تجارت الکترونیک به فروش کالا و خدمات از طریق اینترنت اطلاق می شود و فناوری جدید در بستر اینترنت ، شبکه در دسترس گسترده ای را در سراسر جهان ایجاد کرده که مارابا اقیانوسی وسیع از اطلاعات و ارائه خدمات مواجه می سازد. نتایج تحقیقات انجمن صنعت مسافرت آمریکا (TIA ) در سال 2004 نشان می دهد که بیش از 63 میلیون نفر از اینترنت برای برنامه ریزی و تهیه بلیت و انتخاب مکان سفر استفاده کرده اند.

بسیاری از مصرف کنندگان بخش مسافرتی با آموختن نحوه جست وجوی اینترنتی وانجام خرید اینترنتی بلیت های هواپیما، در حال ایجاد قابلیت خود خدمتی(self-service ) هستند. آن ها سعی می کنند بر سر قیمت های پایین برای دریافت بلیت و رزرو اتاق ها به توافق برسند.

به طور کلی مصرف کنندگان بیشتر به خود متکی شده اند و این موضوع می تواند به شرکت های فعال دراین صنعت کمک کند تا بر مشکلات کمبود نیروی کار و هزینه های بالای نیروی انسانی غلبه کنند.به گزارش مجله ای مارکتر(Emarketer ) در سال 2007،بیش از یک میلیارد دلار صرف تبلیغات درشبکه های اجتماعی شده است. آمار نشان می دهد حجم وسیعی از افراد حداقل در یکی از شبکه های اجتماعی از قبیل اینستاگرام ،تلگرام ،فیس بوک ،توئیتر و… عضو هستند.

مطالعات شرکت دیلویت ، بزرگ ترین شرکت خدمات حرفه ای جهان روی عادات سفر در میان کاربران شبکه های اجتماعی ،نشان دهنده این است که شبکه های اجتماعی پس از دوستان و آشنایان دومین کانال کسب اطلاعات گردشگری است.دیدن تصاویر منتشر شده از تعطیلات دوستان ،خواندن پست ها و کامنت ها ی گذاشته شده و تمایل برای دریافت لایک های بیشتر در تصمیم گیری برای انتخاب مقصد بعدی تاثیر گذار است.

دوربین های پیشرفته، گوشی های هوشمند در کنار نرم افزارهای مختلف ویرایش عکس و اینترنت پرسرعت به یکی از ملزومات سفرهای گردشگران تبدیل شده است.همچنین با گسترش و تکمیل فناوری دیجیتال و افزایش شبکه های اجتماعی ، شکل بازاریابی و کسب و کار هم تغییر کرده است.

منبع: ایرنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد