اهمیت هنر ایرانی در ساختار سینما

به گزارش فناوری فرهنگی، به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، کارگروه تخصصی سینما، جامعه، فرهنگ و تمدن ایرانی، اولین محور از محورهای هشتگانه نخستین دوره «جایزه پژوهش سینمایی سال» با حضور کارشناسان حوزه فرهنگ و هنر در معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی برگزار شد.

در این نشست به موضوعاتی چون : «مضامین ومحتوای آثار»، «فیلم نامه»، «اقتباس»، «جایگاه معارف ایرانی اسلامی در تولید آثار» ، «مذهب و انقلاب اسلامی در آثار»، «ایثار و شهادت»، «دفاع مقدس و پایداری در آثار»، «گروه ها و اقشار اجتماعی در آثار»، «سینما و پیوند تمدن ایرانی اسلامی با سایر تمدن ها و فرهنگ ها»، «سینما و تقویت سرمایه اجتماعی» و  .. پرداخته شد.

سیدمحمد بهشتی، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی در این نشست با تاکید بر ضرورت همکاری پژوهشگران با هنرمندان بخصوص سینماگران افزود: نمی‌توان انتظار داشت راه حل مسائل سینما تنها از دل دانشگاهها بیرون بیاید اما می‌توان از پژوهشهای آنها برای ایجاد نظام نظری در سینما برای حل مسائل بهره گرفت. از سوی دیگر، در گذر زمان جامعه ایران همانند جوامع دیگر دچار تحولات گسترده‌ای شده که از مهمترین آن می توان به خارج شدن از اندرونی‌ها به بیرونی‌ها و توجه به محیط زندگی و پیرامون آن اشاره کرد. این تحول در ابتدا جامعه را دچار بی‌نظمی و دگرگونی قابل توجهی کرد اما اکنون روند رو به بهبودی دارد و امید است این دگرگونی آینده‌ای مطلوب را برای فرهنگ ایران رقم زند. از سوی دیگر سینماگران کمتر به منابع اصیل که در فرهنگ ایران زمین وجود دارد رجوع کرده‌اند.

محمدرضا اصلانی، مستندساز و کارگردان سینما گفت: با تبیین اهمیت ساختار در هنر یکی از مهمترین مسائل موجود در سینمای ایران را رقم زده‌ایم. عدم توانایی هنرمندان و سینماگران در شناسایی ساختارهای خاص هنر ایرانی و به کارگیری آن در آثار سینمایی لطمه بزرگی هم به سینما و هم به فرهنگ ایرانی زده است.هنر ایرانی چه در روایت و چه در نگارگری از سبک خاص خود استفاده می‌کند که این سبک هنوز به درستی شناسایی و تبیین نشده و سینماگران نیز به تبع آن توانایی لازم برای بهره گیری از این سبکها را در آثارشان ندارند.

اعظم راوردراد، دانشیار گروه علوم ارتباطات و معاون پژوهشی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و عضو شورای سیاستگذاری «جایزه پژوهش سینمایی سال» در ادامه افزود: مطالعه سینمای ایران از بعد جامعه شناسی بر چند محوراستوار است؛ مطالعه جامعه ایران و نسبت آن با سینما باید در چارچوب مطالعه آثار، مطالعه مخاطب(عام و خاص)، اثرات آثار سینمایی، مطالعه سینما به عنوان رسانه، مطالعه سیاستگذاری فرهنگی موثر بر سینما استوار باشد.

کارگروه تخصصی نخستین دوره «جایزه پژوهش سینمایی سال» در هشت محور به منظور تبیین زیرمحورهای جایزه پژوهش سینمایی سال از تاریخ ۵ آبان ۹۵ در محل معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی در حال برگزاری است.

نخستین دوره «جایزه پزوهش سینمایی سال» توسط معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و با مشارکت مدرسه ملی سینما در سال ۹۶ برگزار خواهد شد.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد