مراقب هستیم که شبکه نمایش خانگی محل پولشویی نشود/ همکاری با صنوف

به گزارش فناوری فرهنگی، حسین پارسایی مدیرکل دفتر نمایش خانگی، مستند و کوتاه سازمان سینمایی با اشاره به تاثیرات شبکه نمایش خانگی در حوزه سینما گفت: شبکه نمایش خانگی، شبکه گسترده و تاثیرگذاری است و خوشبختانه طی سال های اخیر مورد توجه هنرمندان سینما قرار گرفته است. این شبکه در حوزه تولید بسیار متنوع عمل کرده و به همین دلیل می توان گفت شبکه نمایش خانگی به دو بخش تولیدات سینمایی و غیرسینمایی تقسیم شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر شبکه نمایش خانگی با جایگاهی که در میان مردم دارد و با توجه به تولیداتی که در حوزه مستند، کوتاه، سریال و فیلم سینمایی دارد، در خدمت سینمای ایران است و این شبکه را می توان همسو با جریان سینما دانست. در بخش سریال ها نیز با تولیدات مختلف در این حوزه، شرایطی فراهم می شود تا مخاطب به دیدن آثار خوب و فاخر عادت کند و در آینده تبدیل به مخاطب سینما شود.

این مدیر سینمایی درباره اهمیت و حساسیت تولید سریال در شبکه نمایش خانگی که بعضا برخی انتقادها را از سوی سینماگران هم به دنبال داشته است، توضیح داد: سریال‌هایی که در شبکه نمایش خانگی ساخته می شود در چارچوب و ضوابط موجود تولید می شود و برهمین اساس در هر فصل سال یک سریال تولید می شود و برنامه زمان بندی پخش هر سریال که توسط شرکت های پخش انجام می شود، هیچ تداخلی با هم ندارد و شبکه نمایش خانگی نیز با ایجاد تعادل و توازن در جریان تولید برنامه ریزی می کند تا آثار تولید شده بتواند مخاطب خود را داشته باشد.

امور با مشارکت صنوف پیش می‌رود

وی تاکید کرد: تمام مراحلی که در شبکه نمایش خانگی طی می شود با خردجمعی و مشارکت صنوف انجام می شود، به عنوان مثال صلاحیت حرفه ای تهیه کننده توسط انجمن صنفی «موسسات فیلمسازان غیرسینمایی» بررسی می شود و یا شورای پروانه ساخت و نمایش شبکه نمایش خانگی ترکیبی از نمایندگان موسسات و اصناف سینمایی هستند و برهمین اساس تمام نظرات در مورد شبکه نمایش خانگی دیده می شود.

پارسایی با اشاره به اینکه گاهی ممکن است این همسویی و همگرایی به درستی اعلام نشود، گفت: در شرایط حاضر سریال های شبکه نمایش خانگی به وضعیت سینمای ایران کمک می کنند. با توجه به جلساتی که با صنوف و شورای عالی تهیه کنندگان داشتیم، به نظر می رسد باید جریان تولید در سریال های شبکه نمایش خانگی و جریان تولید در سینما در کنار هم مورد توجه قرار گیرد، چرا که بازیگران شناخته شده در هر دو بخش فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: از سال ۹۴ تا به امروز، هر نیم سال یک سریال تولید و پخش شده است، نیم سال اول سریال «دندون طلا» به کارگردانی داود میرباقری و نیم سال دوم سریال «شهرزاد» به کارگردانی حسن فتحی پخش شده است. همچنین در نیم سال اول سال ۹۵، سریال «آسپرین» به کارگردانی فرهاد نجفی را داشتیم که در اختیار مخاطب قرار گرفت. در نیم سال دوم نیز مینی سریال «عالیجناب» به کارگردانی سام قریبیان را عرضه می کنیم.

خانه سینما مشاوری امین است

مدیرکل دفتر نمایش خانگی، مستند و کوتاه سازمان سینمایی بیان کرد: مجموعه نمایش خانگی و مدیران سازمان سینمایی طی ۲ سال گذشته تلاش کردند که سطح کیفی آثار شبکه نمایش خانگی را افزایش دهند و فیلم های شانه تخم مرغی از سوپرمارکت ها جمع شود و آثار شبکه نمایش خانگی بتواند به عنوان تولیدات فاخر در دسترس خانواده ها قرار گیرد. زمانی که صحبت از خانواده می شود یعنی به یک موضوع فراگیر اشاره می شود. زمانی که ۴۰۰ هزار نسخه از یک سریال موفق در شبکه نمایش خانگی توزیع می شود، یعنی ۲ میلیون نفر از این سریال ها دیدن کرده اند. ما در نمایش خانگی اعتقاد جدی به خرد جمعی و به ویژه در اصناف و خانه سینما داریم و بی شک خانه سینما می تواند مشاوری امین و بازوی قدرتمندی در جریان تولید چه در حوزه سینما و چه در شبکه نمایش خانگی باشد.

وی ادامه داد: امروز باید از ظرفیت های شبکه نمایش خانگی برای رشد و تعالی بیش از پیش سینمای ایران و از افتخارات سینمای ایران برای رشد شبکه نمایش خانگی استفاده کنیم. خوشبختانه طی جلسات مشترکی که داشتیم نشان می دهد نقاط مشترک بسیاری در جریان تولید به ویژه سریال ها وجود دارد و این دو بخش را باید به یک باور مشترک رسانیم تا بتوانیم برای سال ۹۶ با یک برنامه ریزی مناسب و دقیق تولیدات سینمایی و ویدیویی را در شبکه نمایش خانگی داشته باشیم.

دلیل حذف آثار ویدیویی از جشن‌ها و جشنواره‌ها

پارسایی در پاسخ به این پرسش که چرا آثار ویدیویی در جشنواره های مختلف از جمله جشن خانه سینما داوری نمی شود، توضیح داد: اداره کل نمایش خانگی مربوط به تولید آثار غیرسینمایی است، این درحالی است که جشن خانه سینما مربوط به آثار سینمایی است. در حال حاضر بخشنامه هایی در حوزه سینما وجود دارد که باید بازخوانی و به‌روز و براساس مطالبات امروز سینماگران بازنویسی شود. به هر حال این ها آیین نامه های مصوب است و ما باید براساس آن حرکت کنیم.

وی ادامه داد: اگر این آیین نامه ها مساله باشد که هست و جزو پرسش های کلیدی سینماگران باشد حتما باید مورد بازخوانی قرار گیرد و از طریق مجاری اداری به عنوان اسنادبالادستی تغییر و دوباره ابلاغ شود.

مدیرکل دفتر نمایش خانگی، مستند و کوتاه در جواب این سوال که چگونه می توان از پولشویی و ورود پول های مشکل دار به سینما و شبکه نمایش خانگی جلوگیری کرد، توضیح داد: هیچ مسئولی با جریان پولشویی موافق نیست و ما نیز در حوزه تولیدات سینمایی و شبکه نمایش خانگی با آن موافق نیستیم. در این میان دولت در بخش هایی که به خود مربوط می شود به راحتی ورود پیدا می کند و مانع ورود برخی از پول ها می شود اما بخش هایی که به بخش خصوصی و اصناف واگذار شده است توسط صنوف مورد بررسی قرار می گیرد. به عنوان مثال در حوزه دستمزدها، صنوف می توانند نظارت و تاثیرگذاری بیشتری در این حوزه داشته باشند.

لزوم تدوین قرارداد تیپ

وی با بیان اینکه برای رفع مشکلاتی از این دست و همچنین مساله دستمزدهای غیرمتعارف بازیگران در شبکه نمایش خانگی تنها نباید به سازمان سینمایی و شبکه نمایش خانگی محدود شد، گفت: باید همه دست به دست هم دهند و برای ماجرای مالی و پرداخت دستمزد به بازیگران ضوابطی تعیین شود. این امر کاری برای سازمان سینمایی ندارد اما بهتر است در این زمینه خود صنوف ورود پیدا کنند. مانند تئاتر که یک قرارداد تیپ برای بازیگران و دست اندرکاران تئاتر در نظر گرفته شده است که براساس آن دستمزدها مشخص می شود. البته همین قرارداد تیپ هم باید بروزرسانی شود.

پارسایی در پایان گفت: مخالفت با ورود پول‌های کثیف به شبکه نمایش خانگی یکی از دغدغه های مشترک ما با دوستان سینماگر است و فکر می کنم با بازنگری در مجموع ضوابط و دستور العمل ها و با همراهی و همدلی در حوزه نمایش خانگی با هنرمندان اصناف سینمایی بخشی از این مشکلات برطرف می شود.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد