چین گوی تکنولوژی را از آمریکا ربود

به گزارش فناوری فرهنگی، با افزایش سرمایه در کشورها و توسعه زیرساخت‌ها، بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان صنایع پیشرفته را تجربه می‌کنند. در این صنایع نقش علم از تجربه فراتر رفته و سرعت تحول بالایی دارد. نقش تکنولوژی در تولید محصول نهایی در صنایع های‌تک اهمیت زیادی دارد. برخلاف آنچه تصور می‌شود، های‌تک با زندگی روزمره مردم ارتباط نزدیکی دارد و محدود به حوزه خاصی نمی‌شود. تولید داروهای آنتی‌بیوتیک، ضدسرطان و ضدویروس، صنایع کشاورزی و تولید کودهای بیولوژیکی و حشره‌کش‌ها و حوزه‌های متعدد دیگر از این صنعت بهره‌مند هستند.

دامنه تکنولوژی‌های پیشرفته در بازارهای بین‌المللی روز‌به‌روز گسترش می‌یابد و کشورهای توسعه‌یافته در جهان، ‌رقابت زیادی در بهره‌گیری از صنایع های‌تک دارند. بر این اساس بازار تجارت جهانی در سال‌های اخیر شاهد تحول زیادی شده و پیشرفت‌های بسیاری داشته است. در آخرین گزارش‌های ارائه شده در آمار صادرات این صنعت، 10 کشور که رتبه‌های بالایی در صادرات جهانی های‌تک داشته‌اند، معرفی شده‌اند. طبق این بررسی‌ها، در سال‌های اخیر چین، آلمان و امریکا سهم زیادی از این صادرات را به خود اختصاص داده‌اند. همان‌طور که گفته شد این صادرات شامل تمام حوزه‌هایی می‌شود که در جهت تولید و توسعه کشورها حایزاهمیت است. حوزه‌هایی مانند هوافضا، کامپیوتر، دارویی، دستگاه‌های علمی و صنعتی، ماشین‌آلات الکتریکی و

کشورهای در حال توسعه در بخش‌هایی از آسیا، پیشرفت‌های چشمگیری در صادرات های‌تک به‌دست آورده‌اند. طبق آخرین بررسی‌های به‌دست آمده، چین به واسطه توسعه فناوری و تکنولوژی، توانسته جای امریکا را در صادرات های‌تک بگیرد. در این کشور، سالانه بالغ بر 560 میلیارد دلار، صادرات های‌تک صورت می‌گیرد. این کشور از سال 2000، تلاش‌های زیادی را در جهت پیشرفت در این صنعت آغاز کرده است.

همان‌طور که اشاره شد، آلمان نیز از کشورهای پیشرو در صادرات های‌تک به ‌حساب می‌آید. سهم صادرات های‌تک در این کشور سالانه نزدیک به 194 میلیارد دلار است. این هزینه برآورد شده باعث شده آلمان در صادرات های‌تک از امریکا پیشی بگیرد.

سنگاپور، به‌عنوان یکی از کشورهای ثروتمند آسیا شناخته می‌شود. صنایع این کشور با برنامه‌ریزی‌های دقیق و حساب‌شده توانسته جایگاه ویژه‌یی در میان کشورهای در حال توسعه پیدا کند. همچنین وجود استراتژی دقیق ملی برای توسعه صنایع و تکنولوژی، ایجاد مکانیسم‌ها و سیستم‌های موثر برای جذب سرمایه، شرایط خوبی برای صنایع و صادرات این کشور رقم زده است. در این کشور، هزینه صادرات های‌تک سالانه 148 میلیارد دلار برآورد شده است. این مبلغ سنگاپور را به چهارمین کشور در زمینه صادرات های‌تک تبدیل کرده است.

در آخرین گزارش به دست آمده، کره‌جنوبی بعد از سنگاپور، پنجمین کشور در زمینه صادرات محصولات های‌تک شناخته می‌شود. بر این اساس می‌بینیم که کره‌جنوبی بعد از تجربه شرایط بد اقتصادی و تورم و بحران‌هایی که داشته، امروز در حال تبدیل شدن به کشوری صنعتی و پیشرفته‌ است. هزینه صادرات محصولات های‌تک در این کشور سالانه بیش از 130 میلیارد دلار است. این در حالی‌ است که سهم فرانسه در صادرات محصولات های‌تک نزدیک به 113 میلیارد دلار است. با این حساب، کره‌جنوبی در صادرات محصولات های‌تک از کشورهای توسعه‌یافته‌یی مانند فرانسه و ژاپن رتبه بالاتری دارد.

ژاپن، یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های اقتصادی جهان است. این کشور یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان صنایع های‌تک در جهان است. گزارش‌ها حاکی از آن است که در سال 1963، صادرات صنایع‌ های‌تک در ژاپن رشد قابل‌توجهی داشته و در حال حاضر یکی از محصولات صادراتی مهم این کشور به حساب‌ می‌آید. در این کشور هزینه سالانه صادرات محصولات های‌تک بیش از 105 میلیارد دلار برآورد شده است. هلند، مالزی و سوییس سه کشور آخری هستند که در بین کشورهای صادرکننده محصولات های‌تک جایگاه هشتم تا دهم را به خود اختصاص داده‌اند.

هزینه صادرات محصولات های‌تک، اختلاف زیادی با ژاپن دارد. در این کشور سالانه نزدیک به 69 میلیارد دلار برای این صنعت هزینه می‌شود که این مبلغ در مالزی به 60 میلیارد دلار می‌رسد. سوییس نیز آخرین رتبه را بین کشورهای صادرکننده محصولات های‌تک دارد. در این کشور هزینه صادرات های‌تک بیش از 60 میلیارد دلار برآورد شده است

منبع: تعادل

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد