گذری بر کنفرانس جهانی اینترنت در چین

به گزارش فناوری فرهنگی، این همایش که یکی از مهمترین ساختارهای ارتباطاتی میان کشورها در باره بحث و تبادل نظر پیرامون اینترنت ، شبکه و اطلاع رسانی و همچنین فضای مجازی است، در شهر «ووجن» در استان «جه جیانگ» در شرق چین برگزار می شود.
انتظار می رود که مقام های دولتی و مسوولان سازمان های اطلاع رسانی و مخابراتی در این اجلاس در باره سیاست های حکومتی در قبال فضای مجازی و اینترنت بحث و تبادل نظر کرده و همچنین کارشناسان راه های توسعه اقتصاد دیجیتالی در آینده را مورد بررسی قرار دهند.
دولت چین می گوید که از دیدگاه این کشور اینترنت یکی از محرکه های مهم کلیدی برای توسعه اقتصادی بخصوص در کشور پهناوری مانند چین محسوب می شود اما این کشور کماکان یکی از قربانیان بزرگ حملات سایبری است و قصد دارد در جریان این کنفرانس با کشورهای دیگر راه های مقابله با این پدیده را نیز مورد بررسی قرار دهد.
از جمله دیگر مباحث این همایش جهانی ساخت خودروهای هوشمند است که چین بتدریج قصد دارد خود را یکی از بزرگترین طراحان و سازندگان این خودروها در دنیا معرفی کند و در سال های اخیر بارها خودروهای طراحی و تولیدی این کشور مورد آزمایش قرار گرفته است.
قرار است شرکت کنندگان در باره فضای مجازی ، همکاری وسیع اینترنتی کشورها ،‌تبادل اطلاعات در عرصه فناوری اطلاع رسانی ، توسعه شبکه ، اقتصاد دیجیتالی ، ساختارهای مخابراتی و همچنین مقررات و سیاستگذاری های ارتباطی و مخابراتی با یکدیگر گفت و گو کنند.
آمارها نشان می دهد که اکنون در چین بیشتر از 80 درصد از خرده فروشی ها به صورت اینترنتی و همچنین 70 درصد از صادرات نیز از طریق آنلاین انجام می شود و عصر اینترنت در این کشور اهمیت بالایی برای مردم پیدا کرده است.
در شهر پکن پایتخت چین بتازگی شماری از بزرگترین فروشگاه های ارایه کننده محصولات مختلف و مایحتاج مردمی تعطیل شده است و مسوولان می گویند که افزایش خریدهای اینترنتی باعث شده است تا مردم دیگر مراجعه چندانی به این فروشگاه ها نداشته باشند.
روز یازدهم نوامبر امسال که در چین با عنوان روز مجردها نیز شناخته می شود مردم این کشور با توجه به تخفیف های ویژه این روز از سایت مشهور علی بابا بیشتر از یک میلیارد و 600 میلیون دلار خرید کردند.
تازه ترین بررسی های آماری نشان می دهد که ضریب نفوذ شبکه جهانی اینترنت بر جامعه و شهروندان چین به بیش از 50 درصد رسیده است.
این نرخ نشان می دهد که مردم چین هر روز از لحاظ سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی و تحولات روزمره بیشتر از گذشته به اینترنت وابسته می شوند.
با این حساب نرخ وابستگی جامعه چین به اینترنت نزدیک به سه ممیز 9 درصد بیشتر از کشورهای پیشرفته و 10 درصد بیشتر از کشورهای آسیایی است .
آمار نشان می دهد که در چین چهار میلیون و 230 هزار وبسایت و پایگاه اینترنتی فعال است و هر سال نیز رشد آنها به 26 ممیز سه درصد می رسد.
ارزش اقتصادی تجارت الکترونیکی و اینترنتی در چین از مرز سه میلیارد دلار فراتر رفته است و اینترنت 30 درصد از وزن اقتصادی چین را به خود اختصاص داده است.
آکادمی علوم اجتماعی چین در گزارشی آورده است که امروز تلفن های همراه و اینترنت هم نقش موثر و مهمی در زندگی مردم دارند و بیش از 90 درصد از چینی ها از طریق تلفن های همراه به اخبار و اطلاعات دست پیدا می کنند.
بررسی های آکادمی حکایت از آن دارد که نزدیک به 88 درصد از مشترکان این تلفن ها دایما در حال نصب نرم افزارهایی بر روی تلفن های همراه خود هستند تا اخبار روزمره را دریافت کنند.
با این حساب اصلی ترین ابزار دستیابی به اخبار در چین اکنون تلفن همراه است و 77 درصد از مردم می گویند هر روز اخبار را از نرم افزارهایی که بر روی تلفن نصب کرده اند، کسب می کنند.
دانشگاه تربیت معلم چین هم تحقیقاتی انجام داده است که نشان می دهد 70 درصد از مردم چین روزانه یک تا سه ساعت در تلفن همراه مطالعه کرده و مطلب می خوانند.
این پژوهش ها در میان جوانان انجام شده است و بر این اساس 62 درصد گفته اند در آینده ای نه چندان دور نسخه های کاغذی برای مطالعه و خواندن جای خود را به مطالعه دیجیتالی می دهد.

منبع: ایرنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد