«صدای سکوت» مستندی تکان‌دهنده از جنگ تحمیلی است/ عکس‌ها راوی شدند

به گزارش فناوری فرهنگی، کامران جاهدی تدوینگر فیلم مستند «صدای سکوت» به کارگردانی پناه بر خدا رضایی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این اثر گفت: «صدای سکوت» روایت تکان‌دهنده‌ جنگ از نگاه عکاسان است به این شکل که این مستند را ۱۰ نفر از عکاسان برتر تاریخ جنگ عراق علیه ایران روایت می‌کنند.

وی درباره ساز و کار تدوین «صدای سکوت» توضیح داد: همیشه در انتخاب پروژه ها سعی می کنم اثری را انتخاب کنم که حضور تدوینگر در آن متفاوت باشد. همچنین تلاش می کنم جهان خودم را به جهان فیلم نزدیک کنم، اما در مورد مستند «صدای سکوت» هیچ تلاشی نکردم چون جهان فیلم، جهان من بود. به هر حال کودکی من در جنگ گذشت و از نزدیک شاهد بسیاری از اتفاقات آن دوران بوده‌ام.

جاهدی درباره سختی تدوین این فیلم عنوان کرد: تدوین این مستند حدود یک سال طول کشید و پروژه ای بسیار سخت و زمان بر بود. ما حدود چهار ترابایت راش با فرمت های مختلف و چندین هزار فریم عکس داشتیم که بارها و بارها آنها را دیدیم و اتود زدیم و در واقع روایت را از دل ماجراهای فراموش شده جنگ بیرون کشیدیم.

تدوینگر مستند « A۱۵۷» که در جشنواره های مختلف حضور موفقی داشته است، بیان کرد: ما همیشه در فیلم های جنگی صحنه نبرد را دیده ایم برای مثال لحظه شهادت افراد اغلب به طرز مصنوعی به تصویر کشیده می شد، اما ما در این مستند عکس‌های شاخص و دیده نشده ای از جنگ را می بینیم که در قالب تلفیقی از فیلم و عکس از صحنه های دلخراش جنگ هستند.

به گفته وی، این کار زمان زیادی برد زیرا بخش بزرگی از جنایت جنگ عراق علیه ایران مثل لحظه شهادت افراد و قطع شدن دست و پاهای افراد را در «صدای سکوت» انعکاس داده اند.

تدوینگر آثار مستند با اشاره به اهمیت حضور عکاسان در این اثر بیان کرد: البته باید بگویم اوج هنرنمایی این تصاویر به دلیل حضور عکاسان در میدان جنگ بوده است، زیرا برای مثال در بمباران شیمیایی حلبچه در ۵ ثانیه ۵ هزار نفر به شهادت رسیدند که عکاسان آن لحظه را ثبت کردند. باید بگویم که ما در این مستند تاریخ جنگ را یکبار دیگر حلاجی کردیم و هر آنچه دیده شده و نشده است با عکس های شاخص جنگ تلفیق کردیم به طوری که به جرات می توانم بگویم ۹۰ درصد از تصاویری که در «صدای سکوت» است تا به حال دیده نشده اند، زیرا ما بسیار با دقت و موشکافانه این عکس ها و فیلم ها را در کنار هم چیدیم و به این نحو این مستند را از لا به لای قصه فراموش شده جنگ و آدم هایی که هیچوقت دیده نشدند، بیرون کشیدیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نزدیک به ۲۰ روز پیش تدوین این فیلم مستند به پایان رسید و قرار است در جشنواره «سینماحقیقت» به نمایش در آید.

عوامل این مستند عبارتند از پژوهشگر و کارگردان پناه برخدا رضایی، تدوین: کامران جاهدی، تصویربردار: مهدی رضایی، صداگذاری و ترکیب صدا: آرش قاسمی، موسیقی: انتخابی از کیهان کلهر و حسین علیزاده، تصحیح رنگ و نور: احسان واثقی، تهیه کننده: پناه برخدا رضایی.

سعید صادقی، احمد ناطقی، هدایت‌الله بهبودی، علی فریدونی، ساسان مویدی، اباصلت بیات، مجید کریمیان، احسان رجبی و زنده‌یادان سعید جان‌بزرگی و کاوه گلستان از راویان این مستند به شمار می روند.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد