اصلاح رابطه صنعت و سینما نیازمند اصلاح دیدگاه مدیران است

به گزارش فناوری فرهنگی،آرش رصافی معاون تولید و پشتیبانی انجمن سینمای جوانان ایران  درباره تعامل موثر میان حوزه صنعت و سینما اظهار کرد: دو حوزه صنعت و سینما می‌توانند به هم کمک کنند اما فکر می‌کنم دلیل اینکه این اتفاق کمتر رخ می دهد به دیدگاه فرهنگی که مدیران مربوط می‌شود.

این مستندساز توضیح داد: شاید اگر مشاوره و کمک فکری مناسب از لحاظ فرهنگی به مدیران صنعتی و اقتصادی داده شود، مسیر تعامل دو سویه هنر و صنعت هموار شود. در واقع مدیران صنعتی باید متوجه باشند که مهم‌ترین و تاثیرگذارترین مدیومی که می‌تواند صنعت آن‌ها را معرفی کند و باعث گسترش آن شود، سینما است.

وی افزود: اگر این باور در ذهن مدیران صنعتی و اقتصادی شکل بگیرد که سینما می‌تواند کمک شایانی برای آن‌ها باشد، می‌شود زمینه لازم برای تولید آثار سینمایی مرتبط با صنعت و اقتصاد و یا حتی مستند‌های صنعتی شاخص فراهم شود.

معاون تولید انجمن سینمای جوانان ایران درباره جایگاه نامناسب مستندهای صنعتی در ایران گفت: دلیل اینکه مستندهای صنعتی در ایران جایگاه مناسبی ندارند این است که شاید به نظر می‌رسد این‌گونه مستندها سفارشی هستند، سفارشی به این مفهوم که فیلمساز به دلیل علایق شخصی به سراغ چنین موضوعاتی نرفته زیرا معمولا ساخت این‌گونه آثار از سوی سازمان‌های خاصی سفارش می‌شود تا فیلمساز در رابطه با یک موضوع خاص فیلم بسازد.

وی در عین حال تاکید کرد: اگرچه سفارشی‌ بودن یک فیلم مستند بر کیفیت آن اثر می‌گذارد اما به شخصه معتقدم که فیلم مستند و مستند صنعتی می‌تواند بخشی از سینمای مستند زیبایی‌شناسانه و هنری باشد که با نگاه خاص مستندساز دارای قابلیت‌های هنری برجسته‌ای خواهد بود.

رصافی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود اینکه مستندسازی صنعتی بار مالی خوبی دارد، اما فیلمسازان کمتر به سراغ آن می‌روند، خاطر نشان کرد: اگر شرایط تولید مهیا بوده و تهیه‌کننده وجود داشته باشد، کارگردان‌ها تمایل دارند که به این سمت بروند البته من بعید می‌دانم کارگردان‌ها تمایلی به ساخت این‌گونه آثار نداشته باشند.

وی افزود: در واقع مشکل آنجاست که باید سفارش‌دهنده، مراکز و سازمان‌هایی که چنین فیلم‌هایی می‌تواند برای معرفی صنعت خاص خودشان به آن‌ها کمک کند، پیش‌قدم شوند تا فیلمسازان نیز به سمت تولید این آثار جذب شوند.

این مستندساز در ادامه گفت: اگر اهمیت معرفی یک سازمان یا نهادی که فعالیت صنعتی دارد از طریق مدیوم سینما و فیلم مستند برای صاحبان صنایع مشخص شود، قطعا مستندسازان خوبی هم هستند که حاضرند در این زمینه به آنها کمک کنند و در نتیجه فیلم‌های خوبی هم ساخته خواهد شد.

معاون تولید و پشتیبانی انجمن سینمای جوانان ایران در پایان درباره انصراف افراد از فعالیت مداوم در این حوزه گفت: باید زمینه مناسب وجود داشته باشد تا مستندسازان به سمت تولید این‌گونه آثار بروند. اگر زمینه لازم مهیا نباشد، شاید مستندسازان کمتر بتوانند از دریچه مسائل صنعتی دیدگاه خودشان را ارائه دهند. بنابراین شرایط باید به گونه‌ای باشد که مستندسازان احساس کنند می‌توانند از دریچه یک فیلم صنعتی جهان‌بینی و نگاه خودشان را هم ارائه دهند که این امر باید از سوی سفارش‌دهنده اتفاق بیفتد.

منبع: باشگاه‌خبرنگاران

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد