لس‌آنجلس پایتخت جدید استارت‌آپ‌ها

به گزارش فناوری فرهنگی، هالیوود فیلم‌های زیادی درباره شکست‌های شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف ساخته است. حالا لس‌آنجلس در سال‌های اخیر همان‌طور که صنعت تکنولوژی در آن از یک مرداب به عرصه‌ای رو به رشد تبدیل می‌شود، در حال تجربه داستان سیندرلا در روزگار واقعی است. گروه بزرگی از سرمایه‌گذاران از شمال کالیفرنیا که زمان طولانی به همسایگی جنوبی‌شان بی‌اعتنا بودند، حالا در جست‌وجوی معاملات تازه و پرسود مرتبا به منطقه‌ای می‌آیند که بسیار کمتر از منطقه خلیج یا Bay Area – که محل تجمع بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی دنیا است- مورد توجه است.

بررسی‌های شرکت تحقیقاتی CB Insights در این زمینه نشان می‌دهد که در سال 2016 استارت‌آپ‌های شهر لس‌آنجلس چیزی حدود 3 میلیارد دلار سرمایه جذب کرده‌اند که این میزان نسبت به سال 2012 بالغ بر 6 برابر شده است.«ایوان اشپیگل» موسس شرکت اسنپ‌چت یا اسنپ از دانشگاه استنفورد در قلب سیلیکون‌ولی یا دره تکنولوژی فارغ‌التحصیل شد، اما می‌خواست برای زندگی و کار به منطقه ساحلی لس‌آنجلس بیاید. بنابراین شرکت جدیدش را در نزدیکی اقیانوس آرام و در ونیس‌بیچ(Venice Beach)  بنا کرد؛ جایی که در لس‌آنجلس بیشتر به خاطر افراد برجسته و ماهرش در حوزه الکترونیک شناخته می‌شود تا تراشه‌های سیلیکونی که به آن نام و اعتبار بدهند. شرکت اشپیگل یعنی اسنپ به خاطر ارائه پلت‌فرم پیام‌رسان اجتماعی اسنپ‌چت شناخته می‌شود و حالا ارزش چشمگیری برابر 18 میلیارد دلار دارد.

دیگر شرکت‌های موفق تکنولوژی که در این حوالی در حال رشد و پیشرفت هستند شامل شرکت Dollar Shave Club فعال در حوزه تجارت الکترونیک که اخیرا با قیمت یک میلیارد دلار به شرکت بزرگ Unilever فروخته شد، شرکت Ring طراح و تولیدکننده زنگ درهای هوشمند و شرکت Riot Games سازنده بازی آنلاین محبوب League of Legends هستند. لس‌آنجلس حالا بعد از سانفرانسیسکو و نیویورک، سومین پایگاه برجسته برای استارت‌آپ‌ها در آمریکا است. این شهر مزایای زیادی مانند دانشگاه‌های خوب، هوای گرم، فرهنگ راحت و آرام، نزدیکی و مجاورت با سانفرانسیسکو و هزینه‌های بسیار کمتر را در اختیار دارد. «مایکل اشنایدر» رئیس استارت‌آپ ارتباط با مشتری Service معتقد است که اگر قرار بود شرکتش را در سانفرانسیسکو بنا کند، برای داشتن همین فضا و همین تعداد نیروی انسانی باید دست‌کم 40 درصد پول و هزینه بیشتری می‌پرداخت.

اگرچه لس‌آنجلس مهندسان باتجربه کمتری دارد اما در عوض مهندسان وظیفه‌شناسی دارد، چون شرکت‌های کمتری برای به‌کار گرفتن و استخدام آنها در این شهر وجود دارد. استارت‌آپ‌ها می‌توانند مردم را به مهاجرت به لس‌آنجلس متقاعد کنند. «اوفیر تانز» از استارت‌آپ تبلیغاتی GumGum در این مورد می‌گوید: «من افراد زیادی را استخدام کرده‌ام که به دنبال توازن بیشتر کار با زندگی شخصی‌شان از شهرهایی مانند نیویورک و سانفرانسیسکو به اینجا آمده بودند.» لس‌آنجلس ممکن است تا حالا در این زمینه چندان مورد توجه قرار نگرفته باشد، اما ارزش و لیاقت این توجه را دارد. «کریس ریکو» مدیر بخش نوآوری در شرکت توسعه اقتصادی لس‌آنجلس معتقد است که لس‌آنجلس پایتخت خلاقیت سیاره زمین است، اما این موضوع را هم می‌پذیرد که سال‌ها است مردم دنیا این شهر را با داستان‌های معروف هالیوود می‌شناسند و آنها به زمان بیشتری برای پذیرش این شهر به‌عنوان یک مرکز تکنولوژی و استارت‌آپی جدید آمریکا نیاز دارند.

این روزها لس‌آنجلس تغییرهای تازه‌ای را تجربه می‌کند. حالا دیگر جوان‌های تحصیلکرده و با استعداد این شهر به جای رویاپردازی درباره صنعت فیلم و تلویزیون، به سمت عرصه‌هایی مانند تکنولوژی پهپادها، واقعیت مجازی و خودروهای بدون راننده جذب شده‌اند. نباید فراموش کرد که لس‌آنجلس همان جایی است که والت‌دیزنی کارش را از آنجا شروع کرد؛ جایی که همیشه مردم برای تحقق رویاهایشان آمده‌اند. شاید به همین دلیل هم هست که حالا بسیاری از افراد برای تاسیس و راه‌اندازی استارت‌آپ‌هایشان به جای نیویورک و منطقه خلیج به لس‌آنجلس می‌آیند.

«مارک سوستر» یکی از سرمایه‌گذاران گروه سرمایه‌گذاری Upfront Ventures با اشاره به استارت‌آپ‌های پیشرو لس‌آنجلسی مانند Applied Semantics که از سوی گوگل خریداری شد، می‌گوید: «ایده اصلی کسب درآمد از اینترنت در اینجا خلق شد و شکل گرفت، نه در سیلیکون‌ولی.» اما لس‌آنجلس که می‌‌خواهد به مکانی پایدار برای تبدیل شدن به خانه جدید استارت‌آپ‌های آمریکایی بدل شود، نیاز دارد که شرکت‌های معروفی مانند اسنپ‌چت همچنان به روند رشد و پیشرفت خود ادامه داده و وارد بازار بورس بشوند؛ اتفاقی که می‌تواند در سال آینده میلادی رخ بدهد

منبع: دنیای اقتصاد

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد