آنالیز اقتصادی-فرهنگی کاراکتر و انیمیشن Batman

این کاراکتر توسط شرکت دی‌سی کامیکس نشر داده شد. اولین حضور این کاراکتر در سال 1939 بود. این کاراکتر را بیل فینگر و باب کین ساخته است. از نام­های مستعار این کاراکتر شوالیه تاریکی، مرد خفاشی، شوالیه گاتهام، مبارز شنل پوش، بزرگ‌ترین کارآگاه دنیا می­توان نام برد. از توانایی­ های این شخصیت می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نبوغ فکری
  • قدرت، انعطاف، استقامت و ورزیدگی بالا
  • کارآگاه خبره
  • خبره در استتار و غافلگیری
  • استاد هنرهای رزمی و مبارزات تن‌به‌تن
  • استفاده از فناوری، اسلحه و تجهیزات فوق پیشرفته
  • نشانه گیر مجرب
  • دسترسی به منابع مالی و اطلاعاتی گسترده
  • هکر کامپیوتر آموزش‌دیده

تحلیل شخصیتی بتمن

شخصیت بتمن (Batman) و ماجراهای هیجان انگیز او آشنایی دارید. او منجی و ابرقهرمان محبوب شهر گاتهام (Gotham) که یک تنه به جنگ دشمنان می رود و همیشه در آخرین لحظات، از بروز فاجعه ای جدی جلوگیری می کند. البته بتمن، تنها مختص به شهر گاتهام نیست و این شخصیت از محبوبیتی جهانی برخوردار است؛ به گونه ای که تا به امروز کتاب های کمیک، فیلم های سینمایی، انیمیشن و بازی های رایانه ای بسیار زیادی بر اساس ماجراجویی های وی تولید و در سراسر جهان به فروش رفته اند.http://fanafar.ir/wp-content/uploads/2016/12/batman-3.jpg

در همین راستا چندی پیش استودیوی بازی سازی Rocksteady بازی Batman: Arkham Knight را برای کنسول های نسل هشتم و رایانه های شخصی به بازار عرضه کرد و همانطور که انتظار می رفت، با استقبال چشمگیر بازیکن ها در سراسر جهان هم مواجه شد.

اما به راستی بتمن کیست و چه رازی پشت ماسک سیاه وی نهفته است؟ شهر گاتهام چه ویژگی هایی دارد و چه تعاملی میان آن و شهر آرکهام Arkham وجود دارد؟

همه ماجراهای بتمن در شهری خیالی به نام گاتهام رخ می دهند. شهری که مملو از خلافکاران قد و نیم قد است و هر از گاهی با پیدا شدن سر و کله شروری گردن کلفت، آرامش آن از بین رفته و دُز جنایت، در آن به اوج خود می رسد. اینجاست که بتمن به عنوان ناجی وارد عمل شده و پس از یک کشمکش طولانی، شهر را نجات می دهد.

بتمن هم مانند شهر گاتهام، شخصیتی دوگانه و مرموز دارد. در روزهای گاتهام، او انسانی عادی و سرمایه داری مرفه به نام بروس وین (Bruce Wayne) است که بجز خوشگذرانی و عیاشی کار دیگری ندارد. او در کودکی در یک سانحه دزدی، پدر و مادر خود را از دست داد و یتیم شد. سپس، طی ماجراهایی توسط یک تروریست بین المللی (رأس الغول) آموزش های رزمی را فرار گرفت و بعد در دوران جوانی به گاتهام بازگشت و وارث همه اموال پدرش شد.

بروس مالک نیمی از (و یا شاید تمام) شهر گاتهام است و در اکثر شرکت های موجود در این شهر سرمایه گذاری کرده است. مردم شهر او را فردی خوشگذران و بی قید و بند می دانند و در چهره اصلی خود چندان مورد پسند جمع نیست.

اما همانند شب های شهر گاتهام، او نیز در شب چهره ای متفاوت دارد! بروس با پوشیدن لباسی شبیه به خفاش به کمک مردم رفته و علیه اشرار مبارزه می کند. بر خلاف آن مرد سرمایه دار و عیاش، بتمن شبگرد، از محبوبیت بسیار بالایی در میان مردم برخوردار است و همه از او به عنوان یک منجی قابل اعتماد یاد می کنند. به غیر از افرادی محدود، هیچکس از هویت واقعی بتمن اطلاع ندارد و همین موضوع یکی از چالش های مهم دشمنان او هم به حساب می آید. باب کین (Bob Kane) خالق یهودی الاصل شخصیت بتمن (وی یهودی اشکنازی است)، این شخصیت را بر اساس شخصیت های محبوب داستان هایی چون زورو، دراکولا و جیمز باند خلق کرده است.بتمن همانند زورو زندگی دوگانه دارد، همانند جیمز باند از تجهیزات پیشرفته استفاده می کند و دستیاری به این منظور دارد و همانند دراکولا شب ها پدیدار شده و از نماد خفاش بهره می برد.

نماد شخصیتی بتمن

بتمن نماد و پرچمدار تفکر سرمایه داری است. او به واسطه سرمایه هنگفت خود صاحب نیمی از شهر گاتهام شده و در اصل برای نجات سرمایه خود با اشرار و تهدید کنندگان آن مبارزه می کند. اگر سرمایه بتمن نبود، هیچگاه موفق به ساخت و تولید تجهیزات فوق پیشرفته برای مبارزه با دشمنانش نمی شد و پول، عامل اصلی تبدیل شدن وی به یک منجی تمام عیار است (اصل تفکر سرمایه داری)

در هیچ داستانی، بتمن از پول خود برای کمک به فقرا خرج نمی کند و تمام سرمایه وی صرف تولید تجهیزات پیشرفته و یا رسیدن به اهداف اقتصادی پر سود می شود. او هیچ عبایی از نمایش و فخرفروشی ثروت خود ندارد و لوکس ترین، مرفه ترین، پر درآمدترین و امن ترین مکان ها در شهر گاتهام به وی تعلق دارند و این موضوع بر هیچ کس پوشیده نیست!

http://fanafar.ir/wp-content/uploads/2016/12/%D8%A8%D8%AA-2.jpgبعد اقتصادی بتمن و مشتقات آن

فیلم بتمن در 23 ژانویه سال 1989 با بودجه تولیدی 35 میلیون دلار، فروش جهانی حدود 411 میلیون دلار داشته است.

فیلم” بتمن در مقایسه با سوپرمن”در 25 مارس 2016  با بودجه 250 میلیون دلار فروشی معادل 868 میلیون دلار داشته است.

طبق سایت آمازون فروش اسباب­بازی بتمن با شکل نهایی خود 33.49 دلار است.

طبق آمار سایت والمارت محصولات بتمن شامل زیر است که از محدوده قیمتی از 3 تا 55 دلار می­باشد:

  • کلاه خود تغییردهنده صدا
  • کلاه، دستکش و شال

http://fanafar.ir/wp-content/uploads/2016/12/%D8%A8%D8%AA-1.jpg

در سایت بامیلو محصولات بتمن به شرح زیر فروش می­رسد:

  • بلوز و شلوار پنبه­ای 34900 تومان
  • اکشن فیگور بتمن 71100 تومان
  • اکشن فیگور بتمن زره­پوش 134100 تومان
  • کوله طرح برجسته بتمن 135000 تومان
  • عروسک مینیون پروازی مدل بتمن 46000 تومان
  • ماسک سرامیکی 16000 تومان
  • بشقاب 5 تکه 10700 تومان

اپلیکیشن کاراکتر بتمن

این کاراکتر دارای یک اپلیکیشن که از نوع بازی است و در 27 اکتبر 2016 آپدیت شده است. فروشنده این اپلیکیشن Talltale Game است. این اپلیکیشن سازگار با سیستم عامل iOS، iPhone و iPad است.

ایده اقتصادی فروش کاراکترهای شبیه به بتمن در ایران

همان­طور که در اشکال بالا دیده می­شود ساعت بتمن بسیار ایده خوبی است و می­تواند از نظر فرهنگ­سازی پوشیدنی کودکان یا حتی بزرگسالان تاثیر مثبتی داشته باشد. اگر ما بتوانیم یک کاراکتر خوب که نماد فرهنگ ایرانی اسلامی باشد و از این کاراکتر محصول خوبی بسازیم همانند ساعت یا محصولات متناسب با آن می­تواند فرهنگ­سازی خوبی داشته باشد. به طور مثال ساعت همیشه همراه کودک یا بزرگسال است که در طول روز به ساعت خویش نگاه می­کند و این نماد جلوی چشمش است.

*مهدی ربی­ زاده

منابع
 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد