بازی های رایانه ای به کمک بیماران سکته مغزی می آید

به گزارش فناوری فرهنگی، دکتر علی یونسی در آستانه برگزاری پنجمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی با اشاره به تحولاتی که در عرصه فناوری های پزشکی در حال رخ دادن است، اظهارداشت: روش های جدیدی برای تشخیص و درمان بیماری های اعصاب و روان وجود دارد که از جمله این فناوری های نوین می توان به روش های جدید بررسی عملکرد مغز نظیر استفاده از روش های تصویربرداری عملکردی با استفاده از مغناطیس یا لیزر که با عنوان fMRI یا fNIRS اشاره کرد.

وی ادامه داد: این روش ها با در اختیار قرار دادن اطلاعات ارزشمند در مورد نحوه عملکرد مغز در افراد سالم و بیماران باعث شده است تا بتوان تشخیص و پایش بسیار دقیق تری از بیماری های مختلف نظیر آلزایمر، ام اس، افسردگی و اسکیزوفرنی داشت.

استادیار گروه علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه روش های جدید درمان، به تحریک های الکتریکی و مغناطیسی مغز اشاره کرد و افزود: می توان با تحریک یا ممانعت از عملکرد یک قسمت اختصاصی از مغز، به درمان بیماری های نظیر افسردگی، وسواس، و یا کمک به درمان بیماران دچار سکته مغزی پرداخت.

یونسی گفت: بیماران دچار سکته مغزی از جمله بیمارانی هستند که از روش های نوین درمانی حداکثر استفاده را می برند.

وی ادامه داد: این بیماران که قبلا با روش های معمول فیزیوتراپی سعی می شد به زندگی عادی برگردند اکنون این امکان را دارند که پس از سکته مغزی، با استفاده از فضاهای واقعیت مجازی شبیه بازی های کامپیوتری در محیط های کنترل شده بتوانند مهارت های از دست رفته خود نظیر صحبت کردن، راه رفتن و یا بینایی را بازتوانی کنند.

دبیر علمی پنجمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی، افزود: ترکیب محیط های کنترل شده با تحریک های الکتریکی و مغناطیسی مغز موسوم به TMS به همراه ارزیابی های دقیقی که با استفاده از دوربین های تحلیل حرکات بدن در اختیار درمانگران قرار می دهد، بارقه های جدیدی برای درمان این بیماران پدید آورده است.

یونسی اظهارداشت: استفاده از بازی های کامپیوتری موجود بر روی صفحات کامپیوتر به طور بحث بر انگیزی باعث شده تا بسیاری از بیماران سکته مغزی دارای اختلالات بینایی، حرکتی، توجه و دیگر عملکردهای عصبی – شناختی بتوانند عملکردهای از دست رفته خود را باز یابند.

وی تاکید کرد: در محافل بالینی، تلاش های مختلفی بکار برده می شود تا بتوان تصمیم گیری کرد که کدام درمان های نوین، برای بیمار سودآور است. اطلاعات بسیاری در حال جمع آوری است اما به طور خلاصه، اکثر این داده ها بر این موضوع حکایت دارد که بسیاری از این درمان ها می تواند نقطه عطفی در درمان بیماری هایی باشد که تاکنون صعب العلاج محسوب می شدند.

پنجمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی ایران، از ۱۷ تا ۱۹ آذر ۹۵ در مرکز همایش های رازی برگزار می شود.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد