یکه‌تازی شخصیت‏‌های کارتونی در سینمای جهان

به گزارش فناوری فرهنگی،  حال و هوای سینماهای جهان به‌ویژه آمریکا و کانادا که حجم انبوهی از بازار جهانی صنعت سینما را به خود اختصاص می‌دهند به مناسبت جشن شکرگزاری و به تبع آن 5 روز تعطیلی به سوی آثار مفرح و تا حدی کودکانه سوق یافته است آن‏چنان‌که فیلم انیمیشن «موانا» توانسته ظرف این مدت در تعطیلات با نمایش در 3875 سینما به فروشی بالای 81 میلیون دلار دست یابد و فیلم «جانوران شگفت ‏انگیز» نیز به مرز 500 میلیون دلار برسد. ریپورتر «جانوران شگفت‏انگیز و زیستگاه آنها»  که با تاثیر از «هری‌پاتر» ساخته شده است، با 65.8 میلیون دلار فروش در 4144 سینما، رده دوم جدول را به خود اختصاص داد.

مجموع فروش داخلی «جانوران شگفت ‏انگیز» پس از 10 روز به 156.2 میلیون دلار رسیده است. این فیلم در بازار بین‏ المللی هم 132 میلیون دلار فروخت و مجموع فروش خود را در این سطح به 317.5 میلیون دلار رساند. فروش جهانی «جانوران شگفت‏ انگیز» 473.7 میلیون دلار شده است. «موانا» در سطح بین‏ المللی در چند بازار 16.3‌ میلیون دلار به دست آورد که 12.3 میلیون دلار آن در چین بود. فروش 81.1 میلیون دلاری این فیلم، بدون محاسبه نرخ تورم، بعد از «یخ‏زده» (93.6 میلیون دلار)، دومین فروش افتتاحیه برتر فیلمی از دیزنی در تعطیلات پنج روزه روز شکرگزاری است. «داستان اسباب ‏بازی با 80.1 میلیون دلار، رکورددار قبلی بود. در میان تمام فیلم ‏ها، «عطش مبارزه: اشتعال» با 109.9 میلیون دلار رکورد تعطیلات پنج روزه روز شکرگزاری را در اختیار دارد. اولی کراوالهو بازیگر تازه‏ کار در فیلم به‏ جای «موانا» حرف زده است؛ یک پرنسس جوان که در جزیره قدیمی پولینزی در اقیانوس آرام زندگی می ‏کند و برای نجات مردمش در جست‌وجوی یک الهه (با صدای دواین جانسن) است. ریچل هاوس، تموئرا موریسون، جیمین کلمان و نیکول شرزینگر از دیگر صداپیشه ‏های «موانا» هستند. این انیمیشن را ران کلمان، دان هال، جان ماسکر و کریس ویلیامز کارگردانی کرده ‏اند.

پیروزی دیگر دیزنی

دیزنی در تعطیلات یک پیروزی دیگر هم داشت. «دکتر استرنج»  (Doctor Strange)، تولید دیزنی و مارول در بازار جهانی از مرز 616 میلیون دلار فروش گذشت. این فیلم با بازی بندیکت کامبربچ در خود آمریکای شمالی با 18.9 میلیون دلار، رده سوم جدول فروش را به خود اختصاص داد. از سوی دیگر، کمدی درام «قوانین قابل اجرا نیستند» (Rules Don’t Apply) به کارگردانی و با بازی وارن بیتی، با تنها 2/2 میلیون دلار فروش در 2382 سینما، شکست سختی خورد. این یکی از بدترین‌های فروش افتتاحیه برای فیلمی است که در بیش از2000  سینما اکران شده است.

نیو ریجنسی پروژه 27 میلیون دلاری «قوانین قابل اجرا نیستند» را تهیه کرده و فاکس پخش ‏کننده فیلم است. این فیلم ادای احترام بیتی به هالیوود عصر طلایی است و او به عنوان تهیه ‏کننده، کارگردان، بازیگر و فیلمنامه ‏نویس با پروژه همکاری کرده است. بیتی در «قوانین قابل اجرا نیستند» نقش هوارد هیوز تاجر، هوانورد و تهیه‏ کننده سینما را بازی کرده است که شخصیتی عجیب و غریب داشت. داستان در سال 1958 در هالیوود روی می‏ دهد. لیلی کالینز نقش یک بازیگر زن و آلدن ارنرایک نقش یک راننده را بازی می‏کنند. هر دو شخصیت برای هیوز کار می ‏کنند که برقراری رابطه عاشقانه بین کارکنانش را ممنوع کرده است. الک بالدوین، آنت بنینگ، کندیس برگن، استیو کوگان، اد هریس، هیلی بنت، متیو برادریک، دابنی کولمن، تایسا فارمیگا، مگان هیلتی، الیور پلات و مارتین شین، از دیگر بازیگران «قوانین قابل اجرا نیستند» هستند که اولین بار ماه پیش در جشنواره موسسه فیلم آمریکا (AFI) نمایش داده شد. تماشاگران در سینمااسکور به فیلم درجه B- داده ‏اند.

شروع ناامید کننده اولین فیلم بیتی

«قوانین قابل اجرا نیستند» اولین فیلم بیتی در مقام کارگردان بعد از «بولورث» در 1998 و اولین فیلم او در مقام بازیگر بعد از «شهر و کشور» در2001  است. بیتی از اواخر دهه 1950 کار خود را در حرفه نمایش با بازی در تلویزیون آغاز کرد و در دهه 1960 با نقش ‏آفرینی در فیلم ‏های مطرح چون «شکوه علفزار» ساخته الیا کازان و «بانی و کلاید» به کارگردانی آرتور پن به شهرت فراوان دست یافت. بیتی برای بازی در فیلم گانگستری «بانی و کلاید» نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد شد. او در 1978 با فیلم «بهشت می‏ تواند منتظر بماند» برای اولین بار روی صندلی کارگردانی نشست و برای این فیلم در چهار بخش از جمله بهترین کارگردان بازیگر نامزد اسکار شد. بیتی سال 1981 فیلم «سرخ‌‏ها» را کارگردانی کرد و در آن به نقش یک روزنامه‌نگار رادیکال در دوران انقلاب کمونیستی در روسیه ظاهر شد. این فیلم در چهار رشته نامزد اسکار بود و بیتی جایزه بهترین کارگردان را از آن خود کرد. «دیک تریسی» (1990) دیگر فیلم‏ او در مقام کارگردان است.

عملکرد ضعیف بابا نوئل بد

کمدی سیاه «بابا نوئل بد 2» (Bad Santa 2) از شرکت میرامکس هم عملکردی ضعیف داشت و با تنها 9 میلیون دلار در رده هفتم قرار گرفت. بیلی باب تورنتون در این پروژه 26 میلیون دلاری بار دیگر در نقش ویلی سوک فرد ضد تعطیلات ظاهر شده است. مارک اس. واترز دنباله «بابا نوئل بد» را کارگردانی کرده است. کتی بیتس، تونی کاکس و برت کلی دیگر بازیگران فیلم هستند. تماشاگران به فیلم درجه C+ داده‏اند و منتقدان هم از آن استقبال نکرده‏اند. اولین «بابا نوئل» در 2003 با 16 میلیون دلار کار خود را شروع کرد و در نهایت در آمریکای شمالی 60 میلیون دلار فروخت. تریلر جاسوسی «متحد» (Allied) به کارگردانی رابرت زمه‏کیس از شرکت پارامونت، بعد از «موانا» بهترین عملکرد را داشت، هرچند نتوانست نظر خیلی از منتقدان سینما را جلب کند. تماشاگران هم در سینمااسکور به فیلم درجه B داده‏اند.

پروژه 85 میلیون دلاری «متحد» با بازی برد‌پیت و ماریون کوتیار در پنج روز در 3160 سینما 18 میلیون دلار فروخت و فیلم چهارم شد. داستان فیلم در1942  در دوران جنگ جهانی دوم در آفریقای شمالی روی می‏ دهد. مکس واتان (پیت) یک افسر اطلاعاتی کانادایی، هنگام انجام یک ماموریت مرگبار، در پشت خطوط دشمن با ماریان بوسه‏ژور (کوتیار) یک مبارز عضو نیروی مقاومت فرانسه آشنا می ‏شود. مکس و ماریان ازدواج می‏ کنند و در لندن ساکن می ‏شوند، اما ارتباط آنها زمانی به هم می ‏ریزد که مکس متوجه می ‏شود همسرش مامور دوجانبه است و برای دولت آلمان کار می ‏کند.

زمه‏کیس «متحد» (با نام قبلی «پنج ثانیه سکوت») را ‏از روی فیلمنامه‏‌ای نوشته استیون رایت («لاک» و «قول‏ های شرقی») کارگردانی کرده است. «متحد» اولین همکاری زمه‏کیس و پارامونت بعد از فیلم موفق «پرواز» در 2012 است که نامزد دو جایزه اسکار شد. گراهام کینگ تهیه ‏کننده پروژه است. تریلر علمی تخیلی «رسیدن» (Arrival) به کارگردانی دنی ویلنو فهرست پنج فیلم پرفروش هفته در آمریکای شمالی را کامل کرد. در حوزه نمایش محدود، فیلم «شیر» (Lion) از شرکت‌های واینستین و سی‌ساو در چهار سینما در لس آنجلس و نیویورک   128.3هزار دلار فروش داشت. متوسط فروش فیلم در هر سینما 32.092 هزار دلار بود. دو پاتل، رونی مارا، دیوید ونام و نیکول کیدمن در «شیر» به کارگردانی گارت دیویس بازی می‏کنند که یکی از مدعیان فصل جوایز سینمایی امسال است. داستان درباره جوانی هندی‏تبار به نام سارو است که وقتی پنج ساله بوده خانواده‏اش را از دست داده و خانواده‏ای استرالیایی سرپرستی او را به عهده می‌گیرند. سارو با استفاده از گوگل ارث به دنبال خانواده‏اش است. این فیلم اولین بار در دنیا سپتامبر پیش در جشنواره تورنتو نمایش داده شد.

 

 

منبع: دنیای اقتصاد

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد