تدوین‌ برنامه ملی توسعه محتوا با تأکید بر اقتصادی کردن تولید محتوا

به گزارش فناوری فرهنگی، مهندس خسرو سلجوقی از ارائه 70 پیشنهاد در زمینه این پروژه و در نهایت تأیید 19 عنوان خبر داد و گفت: وزارت جهت توسعه محتوای فاخر در قالب بسته حمایتی در قالب وام وجوه اداره شده، مراکز شتاب‌دهنده و مرکز توانمندسازی اقدام می‌کند.
عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران، با اشاره به اختصاص حدود 40 میلیارد تومان به این پروژه گفت: با سازمان برنامه‌وبودجه کشور نسبت به پیش‌بینی بودجه سال بعد در زمینه محتوا هماهنگی صورت گرفته است.
وی در ادامه با برشمردن لایه‌های مختلف نقشه راه،‌ گفت: در بخش انتهایی و کاربردها حضور و نقش دولت کمرنگ‌تر و بخش خصوصی پررنگ‌تر است به‌طوری‌که در بحث نرم‌افزارهای کاربردی با تولید بیش از 100 هزار نرم‌افزار توسط بخش خصوصی قدم‌های خوبی برداشته‌شده است.
سلجوقی در ادامه با تأکید بر سیاست‌گذاری، راهبری، هدایت، حمایت و کمک به توسعه محتوای الکترونیکی به‌ویژه با رویکرد بومی و داخلی، از تعریف برنامه ملی توسعه محتوا خبر داد و گفت: این‌یک برنامه ملی است و سعی شده در آن قطعات جورچین تولید محتوا در برنامه ملی مشخص شود.
وی افزود: تجمیع و ساماندهی محتوای موجود در کشور و انتقال آن به فضای اینترنت یک ضرورت ملی و بین‌المللی است که توسعه آن در طولانی‌مدت، تأثیر قابل‌توجهی بر حوزه‌های علمی، پژوهشی و اقتصادی خواهد داشت.
سلجوقی درعین‌حال با تأکید بر مصرف بهینه پهنای باند اظهار داشت: نباید پهنای باند صرف مطالب بدون کاربرد شود بلکه زمانی می‌توان از مصرف بالای پهنای باند رضایت داشت که صرف محتوای فاخر و اثرگذار شده باشد.
وی با اشاره به این‌که شناخت مخاطب و تناسب محتوا با فرهنگ، باورها و اعتقادات او تأثیر به سزایی بر روند سیاست‌گذاری‌های کلی محتوایی کشور خواهد داشت، گفت: شناخت رسانه‌های نوظهور مبتنی بر فناوری‌های نوین و توانایی‌ها و ضعف‌های مندرج در هر یک، می‌تواند فرصت بی‌نظیری را برای توسعه سواد و توان اجتماعی و همگرایی و همدلی مردم برای رشد و شکوفایی کشور فراهم کند.
سلجوقی افزود: در بحث محتوا باید سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی را جهت مدیریت حضور در فضای مجازی به جامعه بشناسانیم که اولین همایش آن هم برگزار شد.
وی از تألیف 8 جلد کتاب در این خصوص خبر داد و گفت: سرفصل‌های این کتاب‌ها توسط سازمان فرهنگی تربیتی یونسکو وابسته به ملل متحد تهیه‌شده و در اختیار اعضا قرارگرفته است. که در آن‌ها تنها عناوین فصول نوشته‌شده و تولید محتوای کتاب‌ها به عهده اعضا است تا هر کشور بر اساس فرهنگ خود آن را کامل کند.
سلجوقی ارائه کتاب سواد رسانه‌ای برای پایه دهم توسط وزارت آموزش‌وپرورش را خوب اما کافی ندانست و خواستار تهیه و ارائه در تمام دوره‌ها شد.
به گفته سلجوقی، برخی کشورها با برگزاری آزمون سواد رسانه‌ای سالانه نسبت به سنجش میزان دانش نیروهای خود اقدام می‌کنند و در صورت عدم آمادگی دوره‌های بازآموزی می‌گذارند که در این راستا، ایران هم به دنبال الزامی کردن دوره سواد رسانه‌ای همچون دوره‌های مهارت‌های هفتگانه برای کارکنان دولت با کمک شورای عالی فضای مجازی و سازمان اداری و استخدامی کشور است.
وی با تأکید بر اقتصادی کردن تولید محتوا گفت: اگر تولید محتوا اقتصادی شود تسهیل‌کننده رشد آن است لذا باید به فکر ایجاد سازوکارهای قانونی و تجاری بود تا بستری امن و یکپارچه برای حضور و فعالیت همه بازیگران مهیا شود.
سلجوقی در این خصوص به تدوین توصیه‌نامه‌ای اشاره کرد و گفت: با هدف ایجاد انگیزه برای تولیدکنندگان و ناشران محتوا، توصیه‌نامه اقتصادی کردن تولید محتوای داخلی در زنجیره ارزشی زایش و انتشار محتوای الکترونیکی در اختیار ذی‌نفعان قرار داده شد تا با برقراری تعامل در یک دوره آزمایشی، نتایج آن احصا شود.
عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات، با اشاره به ارائه مدل‌های اقتصادی محتوا در پیوست توصیه‌نامه از عدم آشنایی جامعه به اقتصاد و اشکال مختلف محتوا انتقاد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر، 77 نوع محتوا استخراج‌شده که با کمک دستگاه‌های اجرایی مختلف در حال انجام است.
وی در این خصوص از تلاش در جهت تصویب و ارائه چند گرایش در مقطع فوق‌لیسانس و دکترای بازی‌های رایانه‌ای در مشارکت با بنیاد بازی‌های رایانه‌ای، عنوان کرد.
سلجوقی با تأکید بر فرهنگ‌سازی نسبت به الگوهای جدید تأمین سرمایه افزود: امروز تأمین سرمایه از طریق CROWD FOUNDING پیگیری می‌شود که سعی داریم سامانه‌های آن را ایجاد کنیم. همچنین یکی از روش‌های تولید جمعی CROWD SOURCING است که همگام با فرهنگ‌سازی، زیرساخت‌های قوانین و مقرراتی و نرم‌افزارهای پایه را هم آماده می کنیم.
سلجوقی درعین‌حال با اشاره به حضور بیش از 12 میلیون دانش‌آموز در کشور به‌عنوان موتور تولید و مصرف‌ محتوا، گفت: سرمایه‌گذاری بر روی مدارس به‌عنوان کانون توسعه و انتشار محتوای مناسب و متنوع مورد تأییدو ضامن تغییر مثبت جامعه خواهد بود.
وی گفت: با توافق با وزارت آموزش‌وپرورش، مجوز ایجاد اپراتور خدمات دانش‌آموزی به کنسرسیومی متشکل از 22 شرکت ایرانی و یک شرکت ژاپنی داده شد که ارائه خدمات دانش‌آموزی مثل رایانامه، شبکه اجتماعی و تولید محتوا را عهده‌دار شده و با راه‌اندازی آن شاهد جهش بزرگی در این خصوص خواهیم بود.
سلجوقی همچنین از آماده بودن زیرساخت‌های نرم‌افزاری این پروژه خبر داد و گفت: باید وزارت آموزش‌وپرورش به‌عنوان مسئول بحث‌های تخصصی کارگروه ارزیابی محتوا را فعال کند تا محتوای تولیدشده ارزیابی و در اختیار عموم قرار گیرد.
وی درعین‌حال با تأکید بر امر رقابت افزود: در کنار این اپراتور لزوم حضور چند اپراتور دیگر هم احساس می‌شود.
گفتنی است، علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند از وبگاه http://ito.gov.ir/web/guest/moghavemat اقدام کنند.

منبع: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد